یکشنبه 31 تیر 1397 05:27:47

 

 

 

  

 

 

 

   

 

  

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 48203

تاریخ انتشار : 09/04/1397 - 07:16

معاون کمیته امداد مازندران مطرح کرد

اعتمادسازی بستری برای توسعه مشارکت‎‎های مردمی/کمیته امداد امانتدار و امین مردم است

در اذهان مردم سوالاتی در مورد عملکرد نهاد کمیته امداد وجود دارد که شاید پاسخگویی به آنها بتواند موجب ترغیب ‏بیشتر افراد جامعه برای مشارکت در کارهای خیرخواهانه و حمایت از نیازمندان جامعه از سوی کمیته امداد شود. کمیته امداد در مسیر خدمت بی منت به نیازمندان حرکت می کند واعتماد سازی مهم ترین اولویت ‏کمیته امداد در بخش مشارکت های مردمی است و تقویت اعتماد عمومی سبب گسترش حس همبستگی در کمک به محرومان ‏می‌شود.

اعتمادسازی بستری برای توسعه مشارکت‎‎های مردمی/کمیته امداد امانتدار و امین مردم است

به گزارش سوادکوه آنلاین به نقل از بلاغ، کمیته امداد امام خمینی(ره)، یکی از نهادهای پرسابقه در انقلاب اسلامی است که با هدف حمایت و امدادرسانی به محرومان و ‏نیازمندان جامعه با دستور امام راحل(ره) شکل گرفته و در طول سال‌های عمر خویش فعالیت‌های زیاد و متنوعی را انجام داده ‏است.‏

از سوی دیگر در اذهان مردم سوالاتی در مورد عملکرد این نهاد وجود دارد که شاید پاسخگویی به آنها بتواند موجب ترغیب ‏بیشتر افراد جامعه برای مشارکت در کارهای خیرخواهانه و حمایت از نیازمندان جامعه از سوی کمیته امداد شود.‏

سابقه شکل‎‎گیری و پی‌ریزی تشکیلات این نهاد به سال‏‏های قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال 1342 برمی‌‏‏گردد که تعدادی از ‏انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره ‌همراهان و همرزمان حضرت امام خمینی(ره‌) قرار داشتند و بعضاً مسئولان سابق این ‏نهاد بودند، از طرف معظم له مأموریت رسیدگی به‌خانواده زندانیان سیاسی، نیازمندان و مبارزان را بر عهده داشتند.‏


*حمایت از نیازمندان در صدر برنامه‌های نظام قرار دارد

اقدامات حمایتی و امدادی این بزرگان خصوصاً در زمان اوج‌گیری انقلاب اسلامی یعنی سال‌های 56 و 57 که مبارزات امت ‏مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت‌، با حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده ‏زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت.‏

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه‌های نظام قرار گرفت و دقیقاً 22 روز پس از ‏پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دومین نهاد انقلابی در تاریخ 14 اسفند ماه 1357، با صدور حکم ‏پرخیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی‌(ره‌) برای مدت نامحدود و به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری ‏اسلامی ایران و ولایت فقیه در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان‌، تأسیس شد.‏

با این حال پس از گذشت حدود چهار دهه از فعالیت این نهاد انقلابی، از نگاه مردم سوالاتی در خصوص نحوه عملکرد کمیته امداد ‏وجود دارد که این مهم را با معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران به گفت‌وگو پرداختیم که ‏تقدیم خوانندگان می‌شود. ‏

احمد سعادت در ابتدا با اشاره به پیشینه تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از ابتدا تاکنون، اظهار کرد: کمیته امداد به عنوان ‏نهادی مردمی، زیر نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اداره می‌‏‏شود، بنابراین اساس و سیاست‎‎های کلان خیلی از برنامه‌‏‎‏‌‎ها و ‏طرح‎‎های این نهاد از سوی مقام معظم رهبری طراحی می‌‏‏شود.‏

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی جامعه و با توجه به قرار گرفتن در دهه چهارم انقلاب اسلامی، کمیته امداد با داشتن بیش از ‏‏40 سر فصل کاری، در حال حاضر دو رویکرد مهم را دنبال می‎‎کند که یکی از این رویکردها شامل توانمندسازی خانواده‎‎ها در ‏ابعاد مختلف از جمله اشتغالزایی و خودکفایی مددجویان است و مقوله دیگر توسعه مشارکت‎‎های مردمی به منظور جلب کمک‌ها و ‏حمایت‌های بیشتر خیرین در جهت ارائه خدمت بهتر به نیازمندان آبروند جامعه است.

سعادت گفت: طرح های مشارکتی از جمله صدقات، جشن‎‎های نیکوکاری و عاطفه‎‎ها یا طرح‎‎های اطعام محرومین، اکرام ایتام، ‏محسنین و غیره در استان در حال انجام است، ولی در تلاش هستیم که بخش‌های حمایتی و مشارکت‎‎های مردمی را با ‏توسعه شبکه‎‎های مردمی بیش از پیش توسعه دهیم.‏


*اعتمادسازی بستری برای توسعه مشارکت‎‎های مردمی

این مسئول تصریح کرد: یکی از بسترهای توسعه‎‎ی مشارکت‎‎های مردمی در کمیته امداد، موضوع اعتمادسازی است.

مردم استان با پرداخت روزانه 18 تومان صدقه، جزء استانهای برتر در پرداخت صدقات در کشور است که این ‏امر بیانگر اعتماد بالای مردم به این نهاد است‎.


*رعایت عزت نفس مددجویان در کمیته امداد

وی خواستار گسترش فرهنگ انفاق در جامعه به ویژه در بین نسل جوان شد و افزود: یکی از افتخارات و توفیقات کمیته امداد ‏حرکت کردن از شیوه‎‎های سنتی به سمت سیستمی شدن است، به طوری که تشکیلات کمیته امداد در سراسر کشور به صورت ‏یک شبکه الکترونیکی به یکدیگر متصل است.‏

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران یکی دیگر اقدامات در راستای تکریم مددجویان را ‏الکترونیکی کردن ارائه خدمات به آنها ذکر کرد و گفت: پرداخت مستمری به ‏صورت الکترونیکی یا اقداماتی نظیر پرداخت صدقات از طریق عابر بانک‏‏ها و نیز تلفن همراه از جمله اقدامات صورت گرفته ‏برای رعایت کرامت انسانی و دادن عزت نفس به مددجویان است.‏

این مسئول در مورد مسئله رعایت کرامت انسانی مددجویان تاکید کرد: بسیاری از اقدامات موثر کمیته امداد در رابطه با حمایت‎‎ها ‏و توانمندسازی افراد نیازمند جامعه تنها به همین دلیل قابل انعکاس دادن نیست و معمولاً دراین رابطه با شرایط ویژه‎‎ای مواجه ‏هستیم، چرا که حتی برخی از نخبگان جامعه ممکن است که زمانی از حمایت‎‎های کمیته امداد برخوردار شده باشند‎.

سعادت با اشاره به نقش رسانه‌ها در اعتمادسازی مردم به عملکرد امداد و برنامه‌های امداد افزود: اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و خدمات ‏کمیته امداد نقش مؤثری در آگاه‌سازی مردم نسبت به فعالیت‌های امداد دارد چراکه باوجود فعالیت‌های اثرگذار کمیته امداد در کمک ‏به محرومان، قشر زیادی از مردم فعالیت امداد را محدود به جمع‌آوری صندوق‌های صدقه و رساندن به دست نیازمندان می‌دانند و ‏اطلاع کافی و وافی از عملکرد امداد ندارند.‏


*حرکت کمیته امداد در مسیر خدمت بی‌منت به نیازمندان 

وی بیان کرد: کمیته امداد امروزه به تمام نیازهای اساسی یک خانواده شامل معیشتی، فرهنگی، مسکن و ... را مورد توجه قرار ‏داده و در تمام بخش‌ها برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است.‏

سعادت اظهار کرد: کمیته امداد در تمام سرفصل‌های اساسی خانواده‌ها برنامه دارد و به هیچ مسئله اجتماعی، معیشتی و زندگی ‏یک خانوار پیر، چوان، کودک و ... بی‌توجه نبوده است.‏

این مسئول خاطرنشان کرد: کمیته امداد در مسیر خدمت بی منت به نیازمندان حرکت می کند واعتماد سازی مهم ترین اولویت ‏کمیته امداد در بخش مشارکت های مردمی است.‏

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران با بیان اینکه کمیته امداد امین مردم است ، گفت: کمیته ‏امداد با حضور مردم می‌تواند رسالت خود را انجام دهد ؛ این نهاد در مسیر خدمت بی منت به نیازمندان حرکت می کند و اعتماد ‏سازی مهم ترین اولویت کمیته امداد در بخش مشارکت های مردمی است.‏

سعادت با تاکید بر بهره مندی حداکثری از ظرفیت ها بیان کرد: در بخش مشارکت های مردمی برنامه ریزی باید بر مبنای ‏اقتصادی ، ضرورت ها ، اولویت ها ، راستی آزمایی ، شناسایی نقاط قوت ،ضعف و آسیب شناسی باشد.‏

وی شفاف سازی را مهم ترین دلیل اعتماد مردم به کمیته امداد عنوان کرد و افزود : اعتماد سازی مهم ترین دستاورد کمیته امداد ‏است ؛ حجم کمک ها و مشارکت های خیران و مردم در کمک به محرومان دلیلی بر این اعتماد است.‏


*تاکید بر ترویج فرهنگ انفاق، احسان و نیکوکاری

این مسئول در ادامه با ، تبلیغات چهره به چهره ، تعامل و همکاری با دستگاه ‏های اجرایی، نهادها و ارگان های دولتی گفت: کمیته امداد نهادی مردمی و خدمت رسان به محرومان است که کمک به نیازمندان ‏، ایتام و خانواده های آنها و جذب حامی برای حمایت بیشتر از محرومان از مهم ترین فعالیت های اجتماعی و انسان دوستانه این ‏نهاد است.‏

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران گفت: رسالت مهم و اصلی ما این است که نسبت به ‏اعتماد سازی در جامعه اقدام شایسته ای انجام شود؛ما امانت دار مردم هستیم، باید صادقانه رفتار کنیم تا اعتماد آنها جلب شود‎.

این مسئول با تاکید بر اینکه تقویت اعتماد عمومی موجب گسترش حس همبستگی و مشارکت فعالانه مردم در کمک به محرومان ‏می شود، گفت: شاخص‌هایی مانند شفافیت، تعهد و پاسخگویی می‌تواند بسترساز اعتماد عمومی در جلب مشارکت‌های مردمی ‏در سطح جامعه شود.‏

سعادت با اشاره به اینکه اشاعه فرهنگ انفاق بر پایه اعتماد عمومی و اراده مردم استوار است، افزود: اعتماد عمومی هرچه ‏بیشتر گسترش یابد، میزان مشارکت اجتماعی شهروندان نیز بالا می‌رود.‏

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان تحت حمایت این نهاد است، گفت: کارکردهای ‏دستگاه‌های اجرایی مختلف همسو با این نهاد در حوزه محرومیت‌زدایی با هم افزایی امکانات، موجب اثربخشی خدمات به ‏نیازمندان و شیرین‌تر شدن ذائقه آنها در جامعه می‌شود.‏

سعادت هدف کمیته امداد را شفاف سازی فعالیت ها عنوان کرد ‏و گفت: فعالیت جهادی، کم نمودن هزینه های جاری و اعتمادسازی از جمله اهداف کمیته امداد است.‏

این مسئول یکی از بسترهای توسعه مشارکت‌های مردمی در کمیته امداد موضوع اعتمادسازی است که اطلاع‌رسانی در مورد ‏عملکردها و وظایف این سازمان می‌تواند در جلب مشارکت بیشتر و اعتماد سازی موثر و کار‌ساز باشد‎.


*برنامه‌ریزی برای خانه‌دار کردن 350 یتیم فاقد مسکن 

سعادت در بخش دیگری درباره شفاف‌سازی میزان پرداخت مردم به کمیته امداد گفت: در بخش پرداخت صدقه هر ماه به سرپرست خانواده اطلاع داده می‌شود که چه میزان صدقه پرداخت کرده است و این شیوه در برخی از شهرستان‌های مازندران آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوه کمک‌های مردم به کمیته امداد در سه بخش است، ادامه داد: شیوه اول نقدی، شیوه دوم کالا و شیوه سوم در حوزه خدمات است و بسیاری از خدمات را به سمت خدمات پیش می‌بریم.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای خانه‌دار کردن 350 یتیم فاقد مسکن در استان آغاز شده است، گفت: در مرحله اول طرح خانه‌دار کردن 150 یتیم با کمک و نظارت خیران در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه در استان حدود 460 هزار مشترک صندوق صدقات داریم، افزود: کمیته امداد دو وظیفه اصلی دارد یک وظیفه خدمت به محرومان و دیگری خدمت به آحاد مردم است.

سعادت تصریح کرد: 27 هزار حامی ایتام و محسنین در استان داریم که ماهانه سرانه‌ای را برای کمک به مددجویان از طریق سیستمی پرداخت می‌کنند و حدود 6 الی 7 هزار نفر در حوزه زکات فطره به ما کمک می‌کنند.


*درآمد 19 میلیاردی از محل صندوق صدقات

وی درآمد سال گذشته در استان از محل صدقات را حدود 19 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این درآمدها 23 درصد در حوزه مسکن، 56 درصد حوزه حمایت و 11 درصد مشارکت مردمی برای تعامل با موسسات خیریه هزینه می‌شود و میزان پرداخت صدقه در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته‌ است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران با اشاره به اینکه خدمات کمیته امداد هدفمند می‌شود، گفت: هیچ درآمدی از شهرستانی به شهرستان دیگر انتقال داده نمی‌شود و درآمدها در سیستم ثبت است.

سعادت در پایان گفت: با تمام هجمه ایجاد شده امسال در روز قدس 15 درصد رشد درآمدی در استان داشته‌ایم و از مردم کتمان نکردیم و روی صدوقات نوشته شوه بوده که کمک‌ها برای مردم غزه و فلسطین است.



دیدگاه شما در مورد : اعتمادسازی بستری برای توسعه مشارکت‎‎های مردمی/کمیته امداد امانتدار و امین مردم است

اعتمادسازی بستری برای توسعه مشارکت‎‎های مردمی/کمیته امداد امانتدار و امین مردم است