دوشنبه 01 مرداد 1397 16:27:05

 

 

 

  

 

 

 

   

 

  

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 47332

تاریخ انتشار : 07/11/1396 - 07:07

انتظار میلیون‌ها مسافر از دولت

آیا زمستان پروژه 4 بانده سوادکوه به پایان می‌رسد؟!/ آغاز پروژه یک دردسر، به پایان رساندن هزار دردسر

سال 96 به ماه‌های پایانی خود رسید ولی پروژه 4 بانده شدن محور سوادکوه هنوز به اتمام نرسید.

آیا زمستان پروژه 4 بانده سوادکوه به پایان می‌رسد؟!/ آغاز پروژه یک دردسر، به پایان رساندن هزار دردسر

به گزارش سوادکوه آنلاین به نقل از بلاغ، بسیاری از وعده‌ها برای شستن زنگار محرومیت‌ها از چهره سوادکوه در حد حرف باقی ماند که یکی از مهم‌ترین آنها در مسیر پیشرفت و توسعه، تحقق پروژه 4 بانده شدن جاده سوادکوه است.


ظرفیت بالای حمل‌ونقل مسافر و بار، حمل‌ونقل ارزان، ایجاد امکان ارتباط آسان‌تر با پایتخت، از مزایایی است که در نتیجه تکمیل این پروژه نصیب شبکه حمل‌ونقلی و استفاده‌کنندگان از آن می‌شود که به تبع آن رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز شاهد خواهیم بود.

طولانی شدن عملیات راهسازی محور تهران ـ قائم‌شهر

عملیات راهسازی این محور در پنج قطعه تعریف شده بود که قطعه اول آن، پروژه کنارگذر بومهن، قطعه دوم رفع نقطه پرحادثه گردنه گدوک به طول هشت کیلومتر، قطعه سوم این پروژه به طول 17 کیلومتر از گردنه گدوک تا پل سفید، قطعه چهار پروژه از محدوده پل‌سفید به سمت قائم‌شهر است که 40 کیلومتر طول دارد و قطعه پنجم پروژه ‌به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه، تونل و پل ساخته ‌شد تا نقطه اتصال به قائم‌شهر تکمیل شود، قسمت اعظم پروژه به اتمام رسیده یا در حال تکمیل است و ساخت پل شیرگاه در حال اجراست، ولی پروژه در منطقه سرخکلای زیراب بعنوان گره ترافیکی این محور همچنان به پایان نرسیده است.

ترافیک فلج‌کننده محور سوادکوه در روزهای پایانی هفته و تعطیلات

یکی از انتظارات و پیگیری‌های چند ساله مردم، مسئولان شهرستانی و نمایندگان مجلس بوده و موضوع دیگری که با نزدیک شدن به اتمام طرح برجسته‌تر می‌شود، ایمنی راه‌ها و توجه به مباحث فنی است.

ایجاد ترافیک سنگین که در برخی از روزهای پایانی هفته و تعطیلات باید صفت فلج‌کننده را نیز به آن بدهیم و انتظار چندین ساعته از پل‌سفید به قائم‌شهر، که می‌توان آن فاصله را در کمتر از یک ساعت طی کرد، گویای ایجاد ترافیک سنگینی در محور سوادکوه است که برهم‌زدن اعصاب مسافران و ایجاد خاطره ناخوشایند از شهرستانی را به همراه دارد، که با حدود 700 جاذبه طبیعی، مذهبی، تاریخی و جغرافیایی، می‌تواند از  گردشگری و توریسم، درآمد بالایی را به خود اختصاص دهد.


ترافیک سنگین باعث اختلال در فعالیت‌های شهرستانی

از سوی دیگر ترافیک سنگین باعث اختلال در فعالیت‌های شهرستانی و حتی عبور‌ و مرور داخل شهرستانی شده است، که خواه ناخواه مشکلات زیادی برای ساکنان شهرستان سوادکوه به دنبال داشته و خواهد داشت.
 
حجم ترافیک در محور سوادکوه در برخی مواقع به حدی می‌رسد که پلیس راهور، با تمام زحماتی که متقبل می‌شوند، دچار نوعی سردرگمی می‌شوند به طوری که در ساعاتی، مسیر آمد و شد را از سوادکوه به قائمشهر یکطرفه می‌کند و در ساعات بعدی، بالعکس! و خود نیز می‌دانند که این طرح، هیچ گره‌ای از مشکلات این جاده و مردم درحال تردد را باز نخواهد کرد.

طبق یک برآورد، به طور میانگین در هر روز شاهد یک  تصادف در این محور هستیم و گاه‌وبیگاه آمار کشته‌شدگان این تصادفات، تاسف همگانی را به همراه دارد.


راه دسترسی یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه صنعت گردشگری

راه دسترسی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه اقتصادی و به‌ویژه صنایعی چون صنعت گردشگری، از ضروریات جوامع کنونی و مخصوصاً شهرستان سوادکوه است که با کمبود سرمایه‌گذار و دمل چرکین بیکاری روبه‌رو است و ایجاد آن نقش تسهیل‌گری و تسریع‌کنندگی در جذب سرمایه‌گذارانی که سوادکوه را پلی ارتباطی برای شمال کشور می‌دانند، دارد.

اتمام پروژه 4 بانده شدن جاده سوادکوه در گیر‌ودار وعده مسئولان

این پروژه یکی از پروژه‎هایی است که تاکنون با کندی طلسم‌شده‌ای پیش می‌رود و هنوز هم در گیر‌ودار وعده مسئولان برای اتمام آن است.

محسن نریمان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی آخرین مسئول کشوری بود که 2 دی ماه سال جاری از محور سوادکوه بازدید کرد و طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه بررسی گره‌های ترافیکی استان مازندران که محور حیاتی، راه اصلی و شاه‌راهی که تهران را به استان وصل می‌کند، علت این بازدید بوده است، اظهار کرد: نیاز به تملک تجاری، مسکونی و تعامل مناسب مردم، شورا‌ها، نهادها و نیروهای وزارت راه و شهرسازی است.

بهره‌برداری بخشی از جاده تا پایان سال 

وی با بیان اینکه نمایندگان مردم استان مازندران مجلس شورای اسلامی و استاندار مازندران به‌صورت درخواست ویژه تسریع در تأمین‌ اعتبار برای حل بخشی از این گره‌ها را داشتند، افزود: مقرر‌ شد که تأمین اعتبار مقطعی برای تملک‌ها صورت بگیرد و تصمیم این‌ است که بخشی از جاده تا پایان سال قابل بهره‌برداری شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها با اشاره به اینکه با کمک نمایندگان مجلس و تصویب اعتبارات در بودجه که در حال تصویب است و اهتمام نیروهای استان شاهد حل این گره‌ها باشیم، خاطر‌نشان کرد: فعالیت در این محور دشوار است،  چرا که دل کوه را شکافته و تونل‌های جدید احداث شده است.

وی با بیان اینکه محدودیت تعریض هم داریم که از یک‌طرف به رودخانه و از طرف دیگر با کوه‌خشن روبرو هستیم، اظهار‌ کرد: مشاوران و کارشناسان فنی، طرح‌هایی دارند که براساس این طرح جاده استاندارد و  تعریض شده چهار بانده، راه امنی ‌شود.

نریمان با بیان اینکه با ایمنی موجب رونق اقتصادی و برقراری ارتباط مناسب به همراه ارتباط ریلی باید بود، گفت: به نتیجه رسیدن این طرح‌ها  به نوعی پاسخ مناسبی به شیوه اقتصاد مقاومتی است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها با بیان اینکه با‌ وجود مشکلاتی که در اعتبار وجود دارد، نیروهای ما در شرکت ساخت آمادگی دارند که با استفاده از روش بهینه و کمترین اعتبارات، بیشترین بهره‌برداری را از این اعتبارات داشته باشند، گفت: مشکلاتی مانند تملک، نقطه شهری و مشکلات فنی در این محور داریم.

وی  در پایان با اشاره به اینکه از نظر طراحی مشکل نداریم و باید با تعامل برای باز‌کردن گره‌های ترافیکی اقدام‌کنیم، افزود: بر طبق اطلاعاتی دریافتی مردم کاملا آماده همکاری هستند.


جلوگیری از دوباره کاری‌ها در ساخت محور سوادکوه

از آنجایی که عملیات راه‌سازی این محور طرحی ملی است و نظارت ملی می‌خواهد، به اهتمام جدی دست‌اندرکاران بهره‌بردار، نظارت احقاق‌ حق از بیت‌المال و پرداخت هزینه‌های دوباره‌کاری در ساخت محور سوادکوه، از موضوعاتی است که با پیگیری جدی توسط دستگاه‌های ناظر مقدور خواهد بود.

البته نگرانی‌های عمومی در سرعت بخشیدن به بهره‌برداری از 4 بانده شدن محور سوادکوه، نباید به کاهش دقت و نادیده گرفتن چارچوب‌های فنی منجر شود و مسئولان فنی و ناظر و مجریان طرح باید در امضای هر برگه تایید صورت وضعیت‌ها به مسائل ایمنی توجه جدی داشته باشند، چرا که هر حادثه‌ای که به دلیل عدم توجه به ایمنی جاده و مسائل فنی به وجود بیاید، مسئولیت آن بر عهده امضاءکنندگان و ناظران و مجریان است.


مردم سوادکوه همچنان چشم‌انتظار تکمیل و بهره‌برداری این پروژه هستند

امیدواریم مسئولان ملی به قولی که برای تکمیل این پروژه دادند، عمل کرده و منابع بودجه‌ای کشور به‌نحوی تخصیص یابد که نیاز نباشد کار به سال‌های آتی موکول شود و حتی اگر منابع مالی برای این امر موجود نیست، صادقانه آن را به مردم اعلام کرده و تکلیف آنها را مشخص کنند، اما اگر منابع موجود است، به تعهدات و قول‌های داده شده عمل کنند.

مردم سوادکوه همچنان چشم‌انتظار تکمیل و بهره‌برداری این پروژه هستند، آیا زمستان پروژه 4 بانده سوادکوه پایان یافته و بهار آن فرا می رسد؟ پاسخ این پرسش به همت و عزم و تصمیم مسئولان مربوطه و پیگیری‌های استاندار و مدیرکل مسکن، راه و شهرسازی مازندران برمی‌گردد.
 



دیدگاه شما در مورد : آیا زمستان پروژه 4 بانده سوادکوه به پایان می‌رسد؟!/ آغاز پروژه یک دردسر، به پایان رساندن هزار دردسر

آیا زمستان پروژه 4 بانده سوادکوه به پایان می‌رسد؟!/ آغاز پروژه یک دردسر، به پایان رساندن هزار دردسر