شنبه 27 مرداد 1397 09:31:02

 

 

 

  

 

 

 

   

 

  

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار سوادکوه
چاپ

کد خبر : 47165

تاریخ انتشار : 09/10/1396 - 10:51

به بهانه حماسه 9دی

9دی ماه برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد

در فتنه سال ۸۸ موهبتی الهی شامل حال ملک وملت ایران عزیز شد تا سره از ناسره تمییز داده شود و غبار از چهره‌های به ظاهر دوست زدوده شود.

9دی ماه برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد

به گزارش سوادکوه آنلاین، مقدمه مطلب را با یک تحقیق وتدقیق در قرآن کریم در مورد موضوع مورد نظر آغاز میکنم.


[در قرآن کریم] فتنه با بیست گونه استعمال، شصت بار تکرار شده و کمتر از یک چهارم آن به طور مشخص معنای آزمایش دارد.»گاه فتنه به معنای آزمایش و گاه به معنای اسباب آزمایش به کار رفته است. 

قرآن کریم سه چیز را فتنه و وسیله آزمایش معرفی می ‌کند:

1- اموال و فرزندان 

وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ [انفال/28]؛و بدانید که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند.

إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ [تغابن / 15]؛ جز این نیست که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند.

2- شرّ و نیکی

وَ نَبْلُونَّكُمْ بِالشَرَّ وَ الْخَیرِ فِتْنَةً [انبیاء/35]؛ و با خیر و شرّ شما را امتحان می ‌کنیم.

«در روایت است که علی(علیه السلام) بیمار شد. دوستانش عیادتش کردند. پرسیدند. یا امیرالمؤمنین حالت چطور است؟ فرمود شرّ است. گفتند: این کلام سزاوار شما نیست. فرمود: ‌خداوند می‌فرمایند: وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَرَّ وَ الْخَیرِ فِتْنَةً پس خیر؛ تندرستی و ثروت است و شر؛ بیماری و فقر است.»5

3- بعضی وسیله آزمایش بعضی دیگر

وَ جَعَلْنا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً [فرقان/20]؛ و بعضی از شما را وسیله آزمایش بعضی دیگر قرار دادیم.

وَ كَذلِكَ فَتَنّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ [انعام/53]؛ و این‌ چنین بعضی از آنها را با بعضی دیگر آزمودیم.

در آیات متعدد دیگری نیز فتنه به معنای آزمایش استعمال شده است. برخی از این موارد عبارتند از:

وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النّارِ إِلّا مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلّا فِتْنَةً [مدّثر/31]؛ مأموران دوزخ را جز فرشتگان قرار ندادیم و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معین نکردیم.

سیاق آیه شهادت می‌ دهد بر این ‌که مردم بعد از شنیدن آیه قبل که درباره عدد خازنان دوزخ بوده، درباره خازنان بگومگو کرده‌ اند، در نتیجه آیه نازل شد.

وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَینِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما یعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتّى یقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ [بقره / 102]؛ و آنچه را به دو فرشته هاروت و ماروت در بابل نازل شده یاد می ‌دادند و آن دو ملک به هیچ ‌کس چیزی نیاموختند؛ مگر آن ‌که به او می ‌گفتند که کار ما فتنه و امتحان است.

وَ إِنْ أَدْری لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَکُم [انبیاء/111]؛ و من نمی ‌دانم شاید این ماجرا آزمایشی برای شماست.

لِیجْعَلَ ما یلْقِی الشَّیطانُ فِتْنَةً لِلَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ[حج/53]؛ تا این ‌که خداوند القای شیطان را آزمونی برای آنها که در قلبشان بیماریست، قرار دهد.

إِنّا مُرْسِلُوا النّاقَةِ فِتْنَةً لَهُمْ [قمر / 27]؛ ما «ناقه» را برای آزمایش آنها می ‌فرستیم.

وَ حَسِبُوا أَلّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا [مائده / 71]؛ و گمان کردند آزمایشی در کار نیست، در نتیجه کور و کر شدند.7

فَإِذا مَسَّ اْلإِنْسانَ ضُرٌّ دَعانا ثُمَّ إِذا خَوَّلْناهُ نِعْمَةً مِنّا قالَ إِنَّما أُوتیتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ بَلْ هِی فِتْنَةٌ [زمر / 49]؛ انسان چنین است که وقتی گرفتار می ‌شود ما را می‌ خواند و همین که نعمتی به او ارزانی می ‌داریم، می ‌گوید این از علم خودم به دست آمده، لیکن همین نعمت، فتنه و آزمایش اوست.
وَ ظَنَّ داوُودُ أَنَّما فَتَنّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ [ص / 24]؛داوود فهمید که ما با این صحنه او را آزمودیم، پس طلب آمرزش کرد.

إِنّا جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظّالِمینَ [صافات / 63]؛ ما آن (شجره زقوم) را برای ستمکاران مایه آزمایش قرار دادیم.

وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیا الَّتی أَرَیناكَ إِلاّ فِتْنَةً [اسراء / 60]؛ ما آن رؤیایی که به تو نشان دادیم فقط برای آزمایش مردم بود.

فَنَجَّیناكَ مِنَ الْغَمّ‏ِ وَ فَتَنّاكَ فُتُونًا [طه / 40]؛ و نجاتت دادیم از غم و امتحانت کردیم امتحانی دقیق (در خطاب به حضرت موسی(ع) )

در تمامی موارد مذکور، بحث ‌های مفصل تفسیری و شأن نزول هر یک بیان شده که جای تأمل دارد؛ زیرا هر یک از این موارد که به معنای آزمایش و یا اسباب آزمایش می ‌باشند،‌ بی ‌شک در زندگی بندگان رخ می‌دهند و آشنایی با آنها شاید به پیروزی در امتحانات و آزمایش‌ های الهی بینجامد که در واقع «فتنه خداوندی» هستند و با حکمتی ویژه از خداوند سر زده‌ اند.

در این مواردی که فتنه به معنای آزمایش در قرآن استعمال شده است، مورد جالب توجهی وجود دارد که در آن خداوند آب را فتنه معرفی می‌ کند.

َلأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقًا* لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ [جن/16و17]؛ ما ایشان را آبی گوارا و زیاد می ‌چشانیم تا در آن آزمایش ‌شان کنیم.

با این مقدمه وتوجه به این معنا برای کلمه فتنه یکی از نتایج چنین خواهدبود که فتنه موهبتی است الهی برای محک درعیار ایمان افراد جامعه توحیدی تاهنگامی که از آن آزمایش وامتحان سربلند بیرون آمدند رفعت مقام پیداکند. 

لذا در فتنه (آزمایش)سال ۸۸ موهبتی الهی شامل حال ملک وملت ایران عزیز شد تا سره از ناسره تمییز داده شود وغبار از چهره‌های به ظاهر دوست زدوده شود.

درآن آزمایش وامتحان سختی که عوام پیرو خواصی به ظاهر مشفق ومصلح شدند تا ایران به زعم خود به سامان برسانند اما هرچه پیشتر رفتند حاصلی جز بی‌سامانی عایدشان نشد. 

درآن موقعیتی که دست های به اصطلاح پنهان شیطان بزرگ آب را گل آلود و مهیای ماهی گیری کرده بود.

درآن غوغای سوداگران تزویر ونفاق.

در میان آن نمایش خیمه شب بازی که عروسک گردانش شرقی وغربی بودند.

درآن میدان که بصیرت واستقامت رهنمود ولی بود وفریاد این عمارش همچنان طنین انداز است اما عده‌ای چیز دیگر می‌شنیدند وراه دگرمی‌رفتند.

تا اینکه محرم از راه رسید 
خیمه ها برپا شد 
علم ها برافراشته شد 
ونام کشتی نجات ورد زبان‌ها ونورمکان‌ها. 

اما باز عده‌ای کاردگرمی‌کردند وراه دگرمی‌رفتند و این باعث تردید شد برای کسانی که آنان را باورکرده بودند.

صبح روز دهم روز پیروزی خون برشمشیر سربرآورد، آن روز کارزار نهایی بود چرا که بصیرت عاشورایی آماده اعجاز بیقراری می‌کرد.

ناگهان خیمه ای به آتش کشیده شد، 
بیرقی واژگون نه بلکه پایین کشیده شد،
صدای هلهله وپایکوبی ودست افشانی بلند شد، 
یزیدیان نقاب افکندند؛ 
وتمام آنچه بودند را نمایاندند،

دیگر حرفی باقی نمانده بود،جای تردید نبود،صف حق وباطل مانند دوخط موازی بدون اندکی حائل معلوم بود،
حال وقت آن بود اصحاب وعشاق ودوستداران حسین فریاد هیهات من الذله را به گوش فلک برسانند،هنگام خلق حماسه‌ای دیگر، هنگام بهت تاریخ، هنگام بروز دست خدا، 
نهم دی ماه برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد. 
روز بصیرت 
روز افتخار 
روز زبونی دشمن 
وروز خدا....

حرف پایانی این است که عده ای همچنان بعد از این سال ها پی کار دگر و راه دگرند.

خوب بفهمید وبدانند که امت حزب الله قادر است هرروز را برای شما چون نهم دی ماه سال ۸۸ جهنمی بپا کند که خاکسترتان را باد باخودببرد.

والسلام علی من اتبع الهدی 
اقل الطلاب محسن قبادیان قادی 
امام جمعه موقت زیراب



دیدگاه شما در مورد : 9دی ماه برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد

9دی ماه برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد