یکشنبه 31 تیر 1397 05:27:26

 

 

 

  

 

 

 

   

 

  

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 46171

تاریخ انتشار : 05/03/1396 - 07:57

به بهانه روز نسیم مهر

نقش مهم آموزش‌ و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم/ افزایش جرم نشانه عدم موفقیت آموزش و پرورش در تربیت نسل هم‌تراز با نظام اسلامی

کسب علم و دانش و افزایش شناخت و آگاهی، انسان را از ناهنجاری‌های جامعه مصون نگه می‌دارد و موجب خوشبختی، نشاط و سربلندی افراد می‌شود.

  نقش مهم آموزش‌ و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم/ افزایش جرم نشانه عدم موفقیت آموزش و پرورش در تربیت نسل هم‌تراز با نظام اسلامی

به گزارش سوادکوه آنلاین به نقل از بلاغ، زندان به عنوان اصلی‌ترين شيوه مجازات فرد از اقلام عمده و رسمی هزينه ارتكاب جرم است كه در عين حال متضمن آسيب‌ها و صدمه‌های اجتماعی گوناگونی مانند از دست دادن شغل، طرد اجتماعی، كاهش منزلت اجتماعی و... می‌شود. 

رابطه زندان با آموزش و پرورش در تربیت است
میان نخستین مرحله زندانی شدن فرد و دفعات ديگر، يادگيری شگردهای خاص ارتكاب مجدد جرم، آشنايی با افراد جديد، و فرار از مجازات‌های قانونی و چگونگی تاثيرات ياد شده رابطه وجود دارد و به عوامل گوناگونی از قبيل شرايط داخلی زندان، امكانات و مديريت زندان و متغيرهای فردی بستگی دارد. 

با شرايط حاضر، تضاد بين ممانعت از ارتكاب جرم از طرف مردم عادی يا تاثير در مجرم و تلاش برای همنوايی با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی در زندان، امكان پذير نيست، مگر آن كه راهكارهای جديدی در اين زمينه ارائه شود. 

آموزش و پرورش به‌ عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی رسالت بسیار سنگینی را در ارتقای فرهنگی و کاهش جرم در جامعه دارد. 

اگر چه امروزه متأسفانه به‌ جای انتقال فرهنگ، صرفا به نقالی علوم کهنه پرداخته و هیچ‌ گونه مسؤولیتی در ازای دفاع از فرهنگ خودی در مقابل بیگانگان ندارد، این امر منجر به تربیت نسلی سالم، قدرتمند و ایمن در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌های اجتماعی نخواهد شد. 


نگرانی شدید تربیتی از خروجی آموزش و پرورش
اگر خروجی‌های آموزش و پرورش به صورت استاندارد و مطلوب زیرنظر آموزه‌های دقیق فرهنگی باشد و فقط مقوله آموزشی نباشد، می‌توانیم در جامعه شرایط مطلوبی را برای پیشگیری از وقوع جرم داشته باشیم. 

مهدی احمدی کارشناس علوم اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، در زمینه جرائم و بزهکاری، گفت: جامعه‌ای که نیروی انسانی‌اش از توانایی‌های لازم برخوردار باشد و آموزه‌های فرهنگی و علمی استانداردی را تجربه کند، به طور قطع عناصر منحرف اجتماعی نمی‌توانند آنان را منحرف کنند. 

احمدی افزود: اگر آموزش و پرورش بتواند وظایف خویش را آن‌ گونه که جامعه از او انتظار دارد، انجام دهد قطعا فارغ التحصیلان آن انسان‌های شایسته‌ای خواهند بود که وارد باندهای مخوف مافیایی نمی‌شوند بلکه با مقابله با گروه‌های سازمان یافته زیرزمینی به حذف آنان در جامعه می‌پردازند. 


سلامت و امنیت اجتماعی در گرو تربیت اسلامی است
این کارشناس یادآور شد: نسلی که از سلامت اجتماعی برخوردار باشد می‌تواند تضمین حیات اجتماعی سالم را در جامعه به شهروندان هدیه کند. 

وی گفت: آموزش و پرورش به ‌عنوان دستگاهی که با فرهنگ متناسب با تفاوت‌های فردی مخاطبان خود باید آنان را تحت آموزش‌های دقیق و اصولی قرار دهد تا در جامعه شاهد تربیت نسلی شکوهمند، قدرتمند و قوی باشیم و نسلی که ‌بتواند زمینه‌های رشد و ارتقای جامعه را به‌ کمال و تعالی تضمین کند، در این حالت جامعه از هر گونه انحراف، جرم و جنایت و خیانت دور می‌شود. 

علی اکبر غفاریان مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرگار ما، اظهار کرد: نقش مستقیم تحصیلات و کسب علم و دانش در کاهش بزهکاری در جامعه اساسی است و هر چه انسان از موقعیت اجتماعی، جغرافیایی و اقتصادی جامعه شناخت کافی و وافی داشته باشد از ارتکاب به اعمال منجر به جرم و جنایت و بزهکاری دوری جسته و زندگی سالم اجتماعی سرشار از آرامش را انتخاب می‌کند. 


آموزش و تربیت نقش اساسی در مقابله با جرم دارد
غفاریان افزود: 3 درصد از زندانیان استان مازندران بی‌سواد و 65 درصد از زندانیان استان از نظر سواد زیر دیپلم و 15 درصد لیسانس  و تنها یک درصد بالاتر از لیسانس و دکتری  هستند. 

وی تصریح کرد: کسب علم و دانش و افزایش شناخت و آگاهی، انسان را از ناهنجاری‌های جامعه مصون نگه می‌دارد و موجب خوشبختی، نشاط و سربلندی افراد می‌شود. 

مدیرکل زندان‌های استان مازندران، اظهار کرد: زندان‌های استان زمینه افتتاح مدرسه با رعایت استانداردهای لازم را فراهم کرد و انتظار می‌رود، اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در این راستا همکاری و مساعدت لازم را به عمل آورد. 


تربیت، باید اولویت فرهنگی در زندان باشد
این مسؤول همچنین بر پیگیری در زمینه رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار و همچنین انتقال زندانیان غیربومی به شهر خود و تعامل بیش از پیش با مراجع قضایی و اجرایی مرتبط با هدف کاهش جمعیت کیفری و رفاه حال زندانیان و خانواده‌های آنان اشاره و آن را از اولویت کاری برشمرد. 

وی یادآور شد: فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها رکن اصلی شعار سازمانی و برنامه‌های اصلاح و تربیت، طرح کاهش آسیب رفتارهای پرخطر است  و زندان‌ها باید در اجرای مؤثر و سازنده برنامه‌های فرهنگی دغدغه داشته باشند. 

غفاریان افزود: زندانیان باید در اکثر اوقات در کلاس‌های آموزشی، هنری و یا قرآنی حضور داشته باشند و تمام کارکنان از رئیس زندان تا مراقبین در اجرای این برنامه‌ها همکاری کنند و این اقدامات باید در اولویت کاری قرار داده شود. 

وی تاکید کرد: استان مازندران در حوزه فرهنگی باید در میان بهترین‌های کشور باشد و برای دستیابی به این جایگاه باید تمام امکانات و ظرفیت‌های زندان‌ها مورد بهره‌برداری قرار داد. 


نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از جرم بسیار کلیدی و تعیین کننده است و غفلت این نهاد نیز می‌تواند بستری از تولید جرم و جنایت را در جامعه رقم بزند و باعث انحرافات فرهنگی و اجتماعی شدیدی شود.



دیدگاه شما در مورد : نقش مهم آموزش‌ و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم/ افزایش جرم نشانه عدم موفقیت آموزش و پرورش در تربیت نسل هم‌تراز با نظام اسلامی

  نقش مهم آموزش‌ و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم/ افزایش جرم نشانه عدم موفقیت آموزش و پرورش در تربیت نسل هم‌تراز با نظام اسلامی