پنج شنبه 18 آذر 1395 11:19:56

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاريخ و فرهنگ سوادكوه
چاپ

کد خبر : 4477

تاریخ انتشار : 03/01/1395 - 00:00

اختصاصی/ سفرنامه قسمت دهم:

ورسک پلی به بلندای تاریخ

پلی بر بلندا و به بلندای تاریخ که کوه های عظیم و ستبر عباس آباد را به هم پیوند داده است.

ورسک پلی به بلندای تاریخ

به گزارش سوادکوه آنلاین، از قدیم  گفته اند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! سفر تفکر انسان را نسبت  به دنیای پیرامون خود ژرف می کند.

تا به حال با خود فکر کرده ای چه لحظه ها که متوجه تغییر اطرافت نشده ای و عمر خود را صرف  بیهودگی کرده ای؟  آری  پا  به آغوش طبیعت  نهادن تو را  بزرگ  می کند  در این  دنیای  کوچک! و چیستی  تو  را  به  محک  امتحان  می نشیند .

لحظه ای  درنگ  کردن و لذت  بردن از آمیزش رنگ در بال  پروانه ای  و یا نگاه  به دست ساییدن درختان  به آسمان  نه تنها  هیچ  کجای دنیای پیله ای تو را برهم نمی زند بلکه تو عظمت روح خالق را با تمام وجود  حس  خواهی کرد و برای بهتر زیستن تلاشت دو چندان خواهد شد پس در منزلگاه دهم نیز همراه ما باش  و لذت ببر از طبیعت بکری که زیر پای توست.

منزلگاه  دهم: ورسک

مقصدگاه امروز ما پلی است که  شاهکار  مهندسی  زمان  خود بود و هنوز پس از سال ها نیز استوار  و پا برجا مانده تا ماترکی  باشد  برای آیندگان.

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/1.jpg

برای  نسلی  که  سال های دور  را  به  یاد  نمی آورند  و این میراث  گرانبها  تنها  یادگاران  آن  گذشتگان  دور  برای  آنها  خواهد  بود. پل  ورسک! پلی که داستان های زیادی را از پس نجواهای مردمان بومی آن  در دل نهفته  دارد.

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/2.jpg

اینجا بزرگترین پل سراسری  شمال به جنوب ایران در درون صخره های خارا  قد علم کرده است. دره  ورسک، شهرستان سوادکوه،85 کیلومتری جاده قائمشهر و180 کیلومتری تهران در محور فیروزکوه!

پلی بر بلندا و به  بلندای  تاریخ  که کوه های عظیم   و ستبر  عباس  آباد  را  به  هم پیوند داده است.

راهنما می گوید این پل  زیبا  در سال 1315  بازگشایی شده است و در ارتفاع 110 متری از ته دره با  دهانه 66  متری و با کمترین و ابتدایی ترین وسایل ساخته شده است.

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/3.jpg

 

و من  به  سازه  پل که می نگرم تحیر سر تا پای وجودم  را فرا می گیرد. پیرمردی که بومی اینجاست و ما را در این سفر همراهی می کند با زبان  شیرین  مازنی  می گوید علت نهادن نام این  پل مجاورت این سازه با ابهت و زیبا در کنار  روستای  ورسک  می باشد.

 

 

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/4.jpg

 

 

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/5.jpg

پیرمرد شیرین سخن همسفر ما از ساخت این پل تاریخی حکایت ها دارد. می گوید این پل درابتدا به پل پیروزی معروف بود و در زمان جنگ جهانی دوم  برای ورود متفقین به ایران  و برای استفاده  از راه آهن  ایران  ساخته  شد.

می گوید پل دیدنی ورسک  توسط  مهندسان آلمانی  و اتریشی ساخته  شده وچه  کارگرانی که در پی  ساخت آن جان خود را از دست داده اند.

وت و فقط  سر و پا گوش می شوی و چشم به  آن سازه زیبا  که در میان کوه های با صلابت و جنگل های  زمردین سر به آسمان برداشته  می سایی  و در برابر عظمت و بزرگی  و  اراده آهنین  طراح وسازندگان آن  سر تعظیم فرود می آوری.

 

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/6.jpg

اینجا ورسک! پلی جا مانده از دل تاریخ و روستای ورسک موطن زیبایی  و افتخار!

وچه زیباست  رقص  قطار در پیچ  وتاب جنگل و صخره  و پلی  که  پیوند و نقطه اتصال این دو است.

 

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/7.jpg

 

 

 

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/8.jpg

نوشته دیگر توان  بازگویی  عظمت و زیبایی  این  منطقه  را ندارد. دیگر  خورشید بر شانه های پل نشسته است.

http://savadkoohonline.ir/uploads/1393/02/09/9.jpg

 

وقت تنگ  است  و باید رفت  تا راهی  دیگر.

خداحافظ  پل جاویدان  تاریخ....

پایه هایت  همیشه  استوار بر سنگ های سخت

هر هفته سه شنبه ها منتظر سفرنامه سوادکوه آنلاین باشید.

نویسنده : سارا ربیعی

برای این پست 2 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • پاسخ به نظر سه شنبه 09 اردیبهشت 1393 - 09:08
    ernesto_chegovara

    به نام خداوند بخشایشگر ومهربان ای کاش در نگارشها ولو خاطره گویی که میدان هنر است انصاف علمی-و تاریخی رعایت می شد.از 1315تا کنون پیرامون این پل مطالب زیادی نوشته شد یکی همین فرضیه است که((این پل درابتدا به پل پیروزی معروف بود و در زمان جنگ جهانی دوم برای ورود متفقین به ایران و برای استفاده از راه آهن ایران ساخته شد)) نویسنده ی سفرنامه یا خاطره گو هر دو نتوانتسند متوجه تناقص نهفته در گفتارشان شوند زیرا خودشان اعتراف می کنند که این پل در سال 1315 افتتاح شده است آنگاه می نویسند در زمان جنگ جهانی دوم برای ورودمتفقین به ایران و برای استفاده از راه آهن ایران ساخته شد)) یکی نیست به این نویسندگان و خاطره پردازان بگوید که متفقین در سوم شهریور 1320 وارد ایران شدند و پل در 1315 افتتاح شد ازکجا پل سازان در سال 1315 می دانستند که 5سال بعد قرار است جنگی شود و در این جنگ آلمان علیه روسیه بر خیزد و انگلستانی که تشنه خون کمونیسیم است برای یاری روسیه به راه آهن ایران نیاز دارد؟داشتن راه آهن ازآرزوهای دیرینه ی ایرانیان بود و پیشینه ی آن به قرار داد1247-قرار داد رویتر- می رسد که بنابه دلایل امنیتی بامخالفت فعالان آن زمان مواجه شد. به راستی پلی به این عظمت را می شود در زمانی کوتاه ساخت که مورد استفاده قرار بگیرد.ضمن این که این پل را نه در سال 1315 که در سالهای پس از شهریور 1320 په غلط پل پیروزی نامیدند تا به سر ما ایرانیان شیره بمالند و بگویند شما هم در شکست فاشیسم اروپا نقش داشتید و این هم پل پیروزی شما.در آن سالها مرحوم دکتر محمدمصدق در مجلس اثبات کرد که متفقین به راه آهن ما 125میلیون دلار خسارت زدند آنان برای فرار از پرداخت خسارت این گونه سرما شیره مالیدند که بله این پل پل پیروزی است.حقیقت این گونه نیست.متفقین درعملیات کمک رسانی به روسیه 5/15میلیون تن کالا از جنگی تابهداشتی به روسیه رساندند که فقط 5میلیون تن آن از روی پل ورسک حمل شد آیا 5میلیون در برابر 5/10میلیون تُن می شود پل پیروزی؟ چیزی دیگری که افسانه ی پل سازی برای متفقین را به چالش می کشد این است که شروع راه آهن سراسری ایران از سال 1305 است و اتمام آن درسال 1315 به مبلغ 255میلیون تومان از شمال تا جنوب.هیچ تحلیل گر بین المللی در سال 1305درچشم اندازنمی دید که فاشیسمی در آلمان سر بر آورد که به روسیه ی کمونیست و انگلیس کاپیتالیست همزمان حمله کندکه د رنتیجه ی آن استالینی که مخالف و متضاد با سرمایه داری بود و چرچیلی که متضاد ومخالف کمونیسین استالینی بود با همدیگر علیه فاشیسم آلمان متحدشوند و برای این اتحاد نیاز به اشغال نظامی ایران و بهره برداری از راه آهن ایران باشد. متأسفانه عادت ما ایرانیان شده است که در نبودِ بازیگران پیشین سیاست هرگونه کار خوب آنان را نادیده می گیریم .چه خوشمان بیاید و چه نیاید در نگرشی علمی راه آهن سراسری که در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شد هرچند ازمغز ایشان ترواش نکرده بود و لی یکی از آرزوهای دیرین ایرانیان بود و نقش مهمی در افزایش تحرکات اجتماعی،تصاعد فعالیتهای بازرگانی درونی و افزایش افق دید ایرانیان برای گذار از زندگی بسته ی روستایی به زندگی ملی و ایرانی داشت لذا بی جهت پروژه ی به این عظمت را با این عنوان که برای متفقین شاهخته شد را کوچک جلوه ندهیم. در پویش دفاع مقدس 8ساله ما چه قدر مهمات سنگین از روی همین راه آهن برای پشتیبانی از قهرمانان ملی که در مقابل 86کشور ایستادند حمل شد؟چه قدر رزمندگان ما سوار قطار همین خط آهن شدند و به جبهه رفتند؟این که رضا شاه توسعه سیاسی ایران را به محاق برد شکی در آن نیست و لی برنامه های نوسازی اقتصادی،مالی،نظامی،آموزشی،ارتباطی ایشان قاب لکتمان نیست

    7 2
  • پاسخ به نظر سه شنبه 09 اردیبهشت 1393 - 19:23
    سارا

    با سلام. خیلی خوشحالم که ادم هایی با اطلاعات وچنین بینش تاریخی این مطالب رو می خونن و به ما نکات ریز وگاه انتقادی رو گوش زد می کنند. ان قسمت که شما اشاره داشتید یه نقل قول بود از زبان یکی از بومیان این منطقه . سفرنامه بیشتر جنبه معرفی مکان ها و جاهای دیدنی وتاریخی سوادکوه است و نقبی به تاریخ اگر زدیم بنا به گفته های بومیان انجاست وگرنه ما نمی خواهیم تاریخ رو نبش قبر کنیم واگر این پل برایمان مهم نبود چه بسا در سفرنامه امان بدان اشاره نمی شد صد البته که این پل برای نه تنها این خطه بلکه برای کل ایران یک پل استراتژیک وحیاتیست و همانطور که درمتن سفرنامه امده جز یکی از شاهکارهای مهندسی ومعماریست.بازهم ممنون از اطلاعات تاریخیتون با تشکر

    3 0
دیدگاه شما در مورد : ورسک پلی به بلندای تاریخ

ورسک پلی به بلندای تاریخ