دوشنبه 15 آذر 1395 01:49:13

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار ایران و جهان
چاپ

کد خبر : 43818

تاریخ انتشار : 02/09/1395 - 10:26

ورود بند 200 هزار تومانی به قبوض برق

اعمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق از اول مرداد، منجر به اضافه‌شدن بندی به نام «بدهی گذشته» در قبوض دوره (مهر-آبان) مشترکان شده که بار مالی ۵۰ تا بیش از ۲۰۰هزار تومانی را به آنها تحمیل کرده است.

ورود بند 200 هزار تومانی به قبوض برق

به گزارش سوادکوه آنلاین،با گذشت چهار ماه از تصویب افزایش ۱۰ درصدی قیمت تعرفه فروش برق به مشترکان خانگی و رسانه‌ای‌شدن گرانی قیمت برق در روزهای اخیر، مسئولان وزارت نیرو به جای اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف، اظهارنظرهای متناقضی درباره گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

بر این اساس «ستار محمودی»، قائم‌مقام وزیر نیرو اولین مقام مسئول در وزارت نیرو بود که روز گذشته در یک نشست خبری درباره افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق مشترکان خانگی اظهارنظر کرد و با تاکید بر اینکه «گرانی ۱۰ درصدی تعرفه برق، موضوع جدیدی نیست»، گفت: «امسال با توجه به قانون مصوب و اجازه دولت، برق مصرفی و تعرفه‌ها ۱۰ درصد به صورت میانگین افزایش یافت که این موضوع، از ابتدای امسال اعمال شده است.»

با گذشت چند ساعت از اظهارنظر قائم‌مقام وزیر نیرو درباره گرانی قیمت برق، «هوشنگ فلاحتیان» در گفتگوی دیگری که در پایگاه خبری وزارت نیرو منتشر شد، با رد افزایش قیمت برق از ابتدای امسال تا کنون، تصریح کرد: «افزایش تعرفه‌های برق از اول مهرماه امسال اعمال شده است.»

نکته جالب توجه آن است که هر یک از این اظهارنظرها، دارای نکات ابهام برانگیزی بودند؛  زیرا بر اساس بخشنامه حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق، ۲۸ تیرماه امسال (۱۲۶ روز قبل) در نشست شورای اقتصاد به تصویب می‌رسد و در نهایت وزیر نیرو با صدور بخشنامه‌ای که در تاریخ ۱۳ شهریور ماه امسال صادر شده، مصوبه افزایش قیمت برق مشترکان مختلف را به تمامی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق استانی ابلاغ کرده است.

در نامه وزیر نیرو خطاب به شرکت‌های توزیع برق استانی آمده است: «تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها برای تمامی مشترکان تحت پوشش شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق، برای اجرا از تاریخ اول مردادماه به شرح پیوست (ممهور به مهر دفتر سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق) ابلاغ می‌شود.»

به عبارت دیگر با گذشت حدود ۷۰ روز از ابلاغ بخشنامه وزیر نیرو، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق مشترکان خانگی در قبوض دوره مهر و آبان ماه امسال اعمال شده است.

ورود بند ۲۰۰ هزار تومانی به قبوض برق

با افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق، عملا این افزایش قیمت‌ها از ابتدای مردادماه امسال در قبوض مشترکان خانگی اعمال شده؛ اما با توجه به بالابودن مصرفی و بار مالی قبوض برق در مرداد و شهریور ماه، وزارت نیرو در اقدامی مبتکرانه، افزایش قیمت‌ها را با اضافه کردن بندی در قبوض دوره مهر و آبان امسال، اعمال کرده است.

بر این اساس در قبوض جدیدی که به تازگی توزیع آن از سوی شرکت‌های توزیع برق استانی آغاز شده، بندی به نام «بدهی گذشته» به صورت حساب‌ها اضافه شده است که بار مالی این بند جدید، از ۵۰ هزار تومان برای مشترکان بسیار کم‌مصرف تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان برای مشترکان با مصرف متوسط برق، اعمال شده است.

نکته قابل توجه دیگر درباره اعمال افزایش قیمت برق آن است که روز گذشته هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزارت نیرو تاکید کرده که با توجه به افزایش طبیعی مصرف برق در تابستان و به تبع آن افزایش هزینه برق هر خانوار، جهت رعایت وضعیت عمومی جامعه، افزایش تعرفه‌های برق از اول مهرماه امسال اعمال شد.

این در حالی است که عملا مشترکان از ابتدای مردادماه امسال، بدون آنکه اطلاعی از افزایش و تغییر تعرفه‌های برق داشته باشند، اقدام به مصرف برق کرده‌ و البته مسئولان وزارت نیرو در سکوت کامل، بدون اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم اقدام به افزایش قیمت‌ها نموده‌اند.

در این میان شاید اگر مسئولان وزارت نیرو اطلاع‌رسانی لازم نسبت به افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق مشترکان خانگی از ابتدای مردادماه امسال را در دستورکار قرار می‌دادند، چه بسا مشترکان با مدیریت و صرفه‌جویی بیشتر در مصرف، این روزها با بار مالی کمتری در قبوض خود مواجه می‌شدند.

در همین حال علیرضا احمد یزدی، معاون مدیریت مصرف برق توانیر درباره تغییر تعرفه برق مصرفی هم تاکید کرده است: از ابتدای مردادماه امسال ۱۰ درصد افزایش قیمت لحاظ شده، اما تا پیش از این، بنا به تاکید وزارت نیرو افزایش قیمت نداشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به تورمی که در کشور است؛ افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق چشمگیر نیست، تاکید کرده است: اگر تاکنون صنعت برق نتوانسته بخش عمده‌ای از بدهی‌ها را بپردازد، به این دلیل است که افزایش تعرفه با میزان تورم هم‌خوانی ندارد.

از سوی دیگر هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم تاکید کرده است: هم اکنون مشترکان ایرانی، ارزان قیمت‌ترین برق را در بین کل کشورهای منطقه و حتی جهان دریافت می‌کنند.

داستان تراژدیک و ن

با گذشت چهار ماه از تصویب افزایش ۱۰ درصدی قیمت تعرفه فروش برق به مشترکان خانگی و رسانه‌ای‌شدن گرانی قیمت برق در روزهای اخیر، مسئولان وزارت نیرو به جای اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف، اظهارنظرهای متناقضی درباره گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

بر این اساس «ستار محمودی»، قائم‌مقام وزیر نیرو اولین مقام مسئول در وزارت نیرو بود که روز گذشته در یک نشست خبری درباره افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق مشترکان خانگی اظهارنظر کرد و با تاکید بر اینکه «گرانی ۱۰ درصدی تعرفه برق، موضوع جدیدی نیست»، گفت: «امسال با توجه به قانون مصوب و اجازه دولت، برق مصرفی و تعرفه‌ها ۱۰ درصد به صورت میانگین افزایش یافت که این موضوع، از ابتدای امسال اعمال شده است.»

با گذشت چند ساعت از اظهارنظر قائم‌مقام وزیر نیرو درباره گرانی قیمت برق، «هوشنگ فلاحتیان» در گفتگوی دیگری که در پایگاه خبری وزارت نیرو منتشر شد، با رد افزایش قیمت برق از ابتدای امسال تا کنون، تصریح کرد: «افزایش تعرفه‌های برق از اول مهرماه امسال اعمال شده است.»

نکته جالب توجه آن است که هر یک از این اظهارنظرها، دارای نکات ابهام برانگیزی بودند؛  زیرا بر اساس بخشنامه حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق، ۲۸ تیرماه امسال (۱۲۶ روز قبل) در نشست شورای اقتصاد به تصویب می‌رسد و در نهایت وزیر نیرو با صدور بخشنامه‌ای که در تاریخ ۱۳ شهریور ماه امسال صادر شده، مصوبه افزایش قیمت برق مشترکان مختلف را به تمامی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق استانی ابلاغ کرده است.

در نامه وزیر نیرو خطاب به شرکت‌های توزیع برق استانی آمده است: «تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها برای تمامی مشترکان تحت پوشش شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق، برای اجرا از تاریخ اول مردادماه به شرح پیوست (ممهور به مهر دفتر سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق) ابلاغ می‌شود.»

به عبارت دیگر با گذشت حدود ۷۰ روز از ابلاغ بخشنامه وزیر نیرو، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق مشترکان خانگی در قبوض دوره مهر و آبان ماه امسال اعمال شده است.

ورود بند ۲۰۰ هزار تومانی به قبوض برق

با افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق، عملا این افزایش قیمت‌ها از ابتدای مردادماه امسال در قبوض مشترکان خانگی اعمال شده؛ اما با توجه به بالابودن مصرفی و بار مالی قبوض برق در مرداد و شهریور ماه، وزارت نیرو در اقدامی مبتکرانه، افزایش قیمت‌ها را با اضافه کردن بندی در قبوض دوره مهر و آبان امسال، اعمال کرده است.

بر این اساس در قبوض جدیدی که به تازگی توزیع آن از سوی شرکت‌های توزیع برق استانی آغاز شده، بندی به نام «بدهی گذشته» به صورت حساب‌ها اضافه شده است که بار مالی این بند جدید، از ۵۰ هزار تومان برای مشترکان بسیار کم‌مصرف تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان برای مشترکان با مصرف متوسط برق، اعمال شده است.

نکته قابل توجه دیگر درباره اعمال افزایش قیمت برق آن است که روز گذشته هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزارت نیرو تاکید کرده که با توجه به افزایش طبیعی مصرف برق در تابستان و به تبع آن افزایش هزینه برق هر خانوار، جهت رعایت وضعیت عمومی جامعه، افزایش تعرفه‌های برق از اول مهرماه امسال اعمال شد.

این در حالی است که عملا مشترکان از ابتدای مردادماه امسال، بدون آنکه اطلاعی از افزایش و تغییر تعرفه‌های برق داشته باشند، اقدام به مصرف برق کرده‌ و البته مسئولان وزارت نیرو در سکوت کامل، بدون اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم اقدام به افزایش قیمت‌ها نموده‌اند.

در این میان شاید اگر مسئولان وزارت نیرو اطلاع‌رسانی لازم نسبت به افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق مشترکان خانگی از ابتدای مردادماه امسال را در دستورکار قرار می‌دادند، چه بسا مشترکان با مدیریت و صرفه‌جویی بیشتر در مصرف، این روزها با بار مالی کمتری در قبوض خود مواجه می‌شدند.

در همین حال علیرضا احمد یزدی، معاون مدیریت مصرف برق توانیر درباره تغییر تعرفه برق مصرفی هم تاکید کرده است: از ابتدای مردادماه امسال ۱۰ درصد افزایش قیمت لحاظ شده، اما تا پیش از این، بنا به تاکید وزارت نیرو افزایش قیمت نداشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به تورمی که در کشور است؛ افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق چشمگیر نیست، تاکید کرده است: اگر تاکنون صنعت برق نتوانسته بخش عمده‌ای از بدهی‌ها را بپردازد، به این دلیل است که افزایش تعرفه با میزان تورم هم‌خوانی ندارد.

از سوی دیگر هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم تاکید کرده است: هم اکنون مشترکان ایرانی، ارزان قیمت‌ترین برق را در بین کل کشورهای منطقه و حتی جهان دریافت می‌کنند.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری از سال 60 وارد نیروهای نظامی شد و از سال 62 حضور در جنگ هشت ساله را تجربه کرد. کارش را از فرماندهی دسته، گروهان، گردان و... آغاز کرد و مدتی هم فرماندهی قرارگاه جنوب را بر عهده داشت. سپس به ایفای وظیفه در معاونت عملیات نیروی زمینی و معاونت هماهنگ‌کننده نیروی زمینی پرداخت و اکنون جانشینی فرمانده نیروی زمینی ارتش را برعهده دارد.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری متولد 1343 در استان کرمانشاه است و به عنوان 1بسیجی در سال 1361 وارد عرصه دفاع مقدس نیز شد و از کرمانشاه به استان کردستان نیز منتقل شد و درگیری مستقیم با منافقین نیز به عنوان اولین فعالیت فرمانده جدید نیروی زمینی ارتش در جبهه کردستان بود.

سوابق امیر سرتیپ کیومرث حیدری
فرمانده سابق قرارگاه جنوب در سال 1377به عنوان فرمانده قرارگاه جنوب ارتش منصوب شد و تا سال 84 در این منطقه خدمت کرد. بعد از ماموریت در جنوب کشور به‌عنوان معاون عملیات نیروی زمینی ارتش فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از گذشت مدتی به عنوان معاون هماهنگ‌کننده منصوب شد و از سال 86 تاکنون در سمت جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش به خدمت مشغول بود و امروز به عنوان فرمانده جدید نیروی زمینی ارتش از یاد می‌شود.

وی از سال 63 وارد ارتش شد و در لشکر 81 به عنوان عضوی از رسته پیاده خدمت کرد و بعد از آن در گردان 119به عنوان جانشین فرمانده گردان و سپس بعنوان فرمانده گردان منصوب و در اکثر عملیات‌ها شرکت داشت. به گفته امیر کیومرث حیدری وی بعد از اتمام جنگ تحمیلی در سال 67 وارد سازمان حفاظت اطلاعات شده و حدود 10سال در آنجا فعالیت داشت تا اینکه به عنوان فرمانده حفاظت و اطلاعات جنوب منصوب که مهمترین ماموریت وی درگیری جدی و مستمر با گروهک‌‌های ضد انقلاب به خصوص گروهک منافقین بود.

تفاوت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با سایر نیروهای مسلح دنیا از زبان امیر کیومرث حیدری
نیروهای مسلح ما و ارتش ما با نیروهای مسلح همه دنیا و ارتش‌های دنیا وجه متمایز دارند.
نخستین تمایز ما در مشروعیت است. تمامی ارتش‌ها و نیروهای مسلح مشروعیت خود را از نظام سیاسی خود می‌گیرند که نظام سیاسی آنها نهایتا شاید مشروعیت سیاسی داشته باشد؛ ولی ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به واسطه اینکه فرماندهی معظم کل قوا ولی فقیه است و نایب آقا امام زمان است دو گونه مشروعیت دارد؛ هم مشروعیت مردمی دارد و هم مشروعیت الهی دارد.

تمایز دیگر تفاوت در ماموریت است. همه نیروهای مسلح دنیا شاید ماموریتی بیشتر از حفظ حدود و ثغور خودشان نداشته باشند، ولی ماموریت نیروهای مسلح جمهور اسلامی ایران اعتلای کلمه توحید است. اعتلای کلمه توحیدی به معنای دفاع از اسلام ناب محمدی است.

تفاوت بعدی در سلسله مراتب فرماندهی است. ارتش و نیروهای مسلح ما سلسله مراتبشان به ولی امر مسلمین ختم می‌شود که هم مشروعیت الهی دارد و هم مردمی؛ حال آنکه همه ارتش‌های دنیا سلسله مراتبشان به رئیس‌ دولت که منتخب مردم است ختم می‌شود.

با بودن این سه مولفه است که ما خودمان را یک ارتشی معمولی تلقی نمی‌کنیم؛ بلکه با بودن ولی امر مسلمین به عنوان فرمانده معظم کل قوا ما خودمان را جنود الهی حساب می‌کنیم و اعتقاد داریم که در رکاب فرماندهی کل قوا کوشش ما جهاد در راه خداست، کشته‌ شدن ما شهادت در راه خداست و این است که به ما روحیه می‌دهد و این است که به ما توان ماندن داده است. اگر واقعا این وجوه تمایز را از ارتش ما کنار بزنند ما هیچ فرقی با ارتش‌های دیگر دنیا نمی‌کنیم.

با وجود این مولفه‌ها و وجود مقام معظم رهبری ما احساس می‌کنیم در رکاب آقا امام زمان هستیم چرا که اعتقاد داریم همانطور که امام بزرگوار ما فرمودند ولایت فقیه امتداد خط انبیاء است. مگر انبیاء و اولیاء، مگر امامان ما مگر امام علی(ع) ارتش نداشت؟ مگر امام حسین ارتش نداشت؟ خود رسول گرامی اسلام ارتش نداشت؟ خوب وقتی که ولایت فقیه در امتداد حرکت انبیاء است پس ارتش ما هم در امتداد همان ارتشی است که رسول گرامی اسلام بوجود آورده‌اند. پس بنابراین ما سربازان رسول گرامی اسلام هستیم. والسلام.

 اخوشایندی که با برملا شدن و رسانه‌ای شدن تخلفات گسترده، مدیران وقت این مجموعه از اواسط تابستان سال جاری کلید خورده و باب نارضایتی‌ها و انتقادات شدید نسبت به عملکرد مدیران این صندوق به طور رسمی باز شد.

رسانه‌های‌ دیداری، شنیداری و مکتوب، بخشی از زوایای آن را به تصویر کشیده‌اند و نمایندگان و نهادهای مختلف نظارتی مانند قوه قضائیه، انجام تخلف در آن تأیید کرده و بر رسیدگی قاطع و بدون اغماض بر این پرونده همواره تأکید دارند.

*تاریخچه تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوقی است که از سرمایه‌گذاری یکی از بهترین گروه‌ها و زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه، یعنی فرهنگیان ، هفتم خرداد ماه سال 74 با هدف ایجاد تسهیلات رفاهی و خدماتی به ویژه در دوران بازنشستگی فرهنگیان، با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان به صورت ماهانه و اختصاص سهمیه اعتباری 5 درصدی از سوی دولت، ایجاد شد و در طی این دوران 21 ساله فراز و فرودهای بسیاری را به خود دید و مدیران مختلفی بر مسند آن قرار گرفتند؛ این صندوق دارای 25 شرکت تولیدی ، رفاهی و خدماتی است و مجتمع تجاری کامپیوتر پایتخت در شمال پایتخت، از جمله سرمایه‌ها و اندوخته‌های قابل اعتنای این صندوق است. 

از فساد ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان تا وام‌های 300 میلیاردی به افراد خاص

*نارضایتی فرهنگیان؛فصل مشترک هرساله فعالیت صندوق 

در این مسیر طولانی، فرهنگیان همواره نسبت به عملکرد این صندوق انتقادات فراوانی داشتند و کفه نارضایتی نسبت به کفه رضایت، در ترازوی قضاوت فرهنگیان در خصوص عملکرد این صندوق سنگینی بیشتری داشت؛ به طوری که عملکرد مدیران این صندوق همواره در دوره‌های مختلف و وزرای آموزش و پرورش این سال‌ها، جزء مباحث و چالش‌های مهم جامعه فرهنگیان و مطالبه جدی آنان از وزرای ادوار مختلف بوده و هست. 

*غندالی کیست؟

سید شهاب الدین غندالی که 23 مهر 92 با حکم فانی وزیر وقت این وزارتخانه به این مجموعه آمد، از مدیران ارشد این وزارتخانه در ادوار مختلف بود که معاونت پشتیبانی این وزارتخانه در دوران وزارت مرتضی حاجی و در دولت اصلاحات و مدیرکلی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، از جمله سمت‌های مهم اجرایی وی بود و در حمایت از نمایندگان متحصن در مجلس ششم، از معاونت وزیری خود استعفا داد.

نکته قابل توجه این است که در زمان دولت یازدهم غندالی از جمله کسانی بود که از سوی ستاد روحانی برای وزارت آموزش و پرورش برنامه داد و جزو گزینه‌های پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بود. 

از فساد ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان تا وام‌های 300 میلیاردی به افراد خاص

                                         غندالی مدیر عامل معزول صندوق ذخیره فرهنگیان

فانی در مراسم معارفه غندالی سنگ تمام گذاشت و با اشاره به اینکه وی دارای سوابق درخشانی است، گفت: انتصاب وی در جهت تقویت و ارتقای بهره‌وری صندوق است؛ضمن اینکه کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های صندوق ذخیره باید در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته و از اقدامات مبتنی بر آزمون و خطا پرهیز کرد.

وی در آن زمان با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی و ارائه خدمات مناسب در حین خدمت اعضا گفت:‌ باید فرهنگیان شهد و شیرینی عضویت در صندوق را بچشند تا انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند.

بعد از مدت یکسال، وی با حفظ سمت به عنوان سرپرست بانک سرمایه انتخاب شد؛بانکی که از زیر مجموعه های مهم این صندوق بوده و 46 درصد سهام و سرمایه آن  اختصاص به این صندوق دارد،  اما به اذعان بسیاری از نمایندگان، این انتصاب بر خلاف قانون بود.

*  فساد 8 هزار میلیاردی، مطلع پرونده تخلفات در صندوق ذخیره 

خبرسازی فساد 3500 تا 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره در آستانه سال تحصیلی و قرار گرفتن در صدر اخبار رسانه‌ها، موج اعتراض و انتقادات قاطبه مردم به خصوص فرهنگیان را به دنبال داشت.

یکی از آن شرکت‌هایی که زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان به شمار می‌آید، جایی نیست، جز بانک سرمایه که صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از46 درصد سهام آن را در اختیار دارد.

پیگیری‌ها از برخی تخلفات اتفاق افتاده در این بنگاه اقتصادی حکایت از آن دارد که تنها در یک مورد، بدهی‌های 4 شرکت «س»، «ر» و «م» و یکی از شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان که در مجموع 272 میلیارد تومان بوده است، یک‌جا از محل تملیک یک قطعه زمین واقع در منطقه لواسانات تسویه شده است.

در تاریخ پانزدهم تیر ماه 94 شرکت «س» به نمایندگی از 4 شرکت یادشده درخواست تهاتر بدهی چهار شرکت را جمعاً به مبلغ 272 میلیارد تومان از محل واگذاری یک قطعه زمین به مساحت 23910 متر مربع واقع در منطقه لواسان می‌کند.

فارغ از آنکه آیا مرسوم است بدهی به این سنگینی با یک واگذاری تسویه شود یا خیر در تاریخ 29 تیرماه 94، 3 کارشناس دادگستری، ارزش پلاک ثبتی مذکور در این گزارش را  47.8 میلیارد تومان تعیین می‌کنند.

پر واضح است که این عدد کارشناسی شده تنها می‌تواند یک ششم بدهی مورد نظر را تسویه کند،حالا باید چه کرد؟ اینجاست که برخی از دلال‌ها وارد شده و متخلفان این بار در تاریخ 31 تیر ماه 94 یعنی تنها دو روز پس از گزارش کارشناسی قبلی دست به دامن گروهی دیگر از کارشناسان می‌شوند.

یک گروه دیگر از کارشناسان رسمی دادگستری این بار ارزش پلاک ثبتی این ملک را 227 میلیارد تومان تعیین کرده‌اند که با گزارش قبلی که به فاصله تنها 2 روز به مدیر عامل بانک ارائه شده 179 میلیارد تومان اختلاف دارد.

اگر به سیاهه عناوین کتاب قطور تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان نگاه اجمالی داشته باشیم، اولین عنوان و برجسته‌ترین آن، تخلف و اختلاس 8 هزار میلیاردی در آن است و در ادامه فصول قطور تخلفات، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

1- به نتیجه نرسیدن طرح خرید اقساطی کالا و اعطای ناقص کارت رفاه و کارت‌ اتکا و ایجاد فروشگاه‌‌های خرید مایحتاج زندگی با توجه به وعده تسهیلات قابل توجه به فرهنگیان

2- عدم اعطای تسهیلات و وام‌های ضروری بدون بروکراسی‌هایی متداول بین فرهنگیان با توجه به درآمد 21 میلیارد تومانی این صندوق تنها از مجموعه دریافتی سالانه حقوق‌ فرهنگیان

3- انتصابات خویشاوندی در مجموعه مدیریتی صندوق  

4- تغییر 7 مدیرعامل بانک سرمایه از فروردین 93 تا تیرماه 94 و به طور میانگین مدیریت 4 ماهه هر مدیرعامل در این بانک 

5- اعطای وام 300 میلیارد تومانی به 30 نفر با وام کم‌بهره و وثیقه ناچیز 

6- افت 300 درصدی سود سال 94 صندوق، نسبت به سال 92 که معادل 750 میلیارد تومان سود کمتر نسبت به این سال است

7- خرید ساختمان تجملاتی و 220 میلیارد تومانی برای صندوق

از فساد ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان تا وام‌های 300 میلیاردی به افراد خاص

8- تهاتر زمین به جای بدهی 272 میلیارد تومانی 4 شرکت به بانک سرمایه از مجموعه‌های فعال اقتصادی صندوق ذخیره با یک قطعه زمین واقع در منطقه لواسانات 

9- اعطای 90 درصدی وام و تسهیلات به 30 نفر خاص 

10-خریداری ساختمان مرحوم علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش که معادل 200 میلیارد تومان است، از محل سرمایه صندوق ذخیره و در اختیار قرار دادن آن به این وزارتخانه، بدون دریافت هیچ اجاره بهایی  

11- اختصاص خودروی میلیونی لوکس به مدیران آموزش و پرورش با اختصاص وام و به صورت 30 درصد نقد و 70 درصد اقساط، با سود 15 درصد و به صورت بازپرداخت 7 ساله و..

از جمله اتهامات وارده به مدیران ارشد این صندوق است.

در کناره این سیاهه مطّول از تخلفات پیدا و پنهان در صندوق ذخیره فرهنگیان، نام سیدمحمد امامی تهیه‌کننده مجموعه شهرزاد، نیز به عنوان یکی دیگر از بازیگران سناریوی تخلفات صندوق ذخیره نُقل محافل خبری شد.

امامی کیست؟

از فساد ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان تا وام‌های 300 میلیاردی به افراد خاص


منبع : مهر
دیدگاه شما در مورد : ورود بند 200 هزار تومانی به قبوض برق

ورود بند 200 هزار تومانی به قبوض برق