شنبه 13 آذر 1395 13:12:57

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش و گفتگو
چاپ

کد خبر : 432

تاریخ انتشار : 21/07/1392 - 08:29

سوادكوه گزارش مي دهد:

دولت یازدهم و 11 شاخص انتخاب فرمانداران

انتخاب فرماندار به عنوان مهم‌ترین رویداد سیاسی یک شهرستان نقش مهمی در اجرایی شدن یا اجرایی نشدن خواسته‌های دولت یازدهم دارد.

دولت یازدهم و 11 شاخص انتخاب فرمانداران

سوادكوه- شهرستان سوادکوه در سال 1359 از شهرستان قائمشهر جدا شد و تاکنون تعداد 11 فرماندار و شهرستان تازه تاسیس سوادکوه شمالی نیز یک فرماندار را به خود دیده است.

تحلیل توصیفی و مصداقی یک رویداد سیاسی دارای جنبه‌های مختلفی است که افرادی را برای ورود با شناسنامه در آن دور می‌کند و یا با اسامی مستعار و یا بدون نام و یا اظهار نظر در بخش نظرات سایت‌ها و وبلاگ‌ها اکتفا می‌کنند و یا برخی از نوشتن دیدگاه‌ها در زمان برزخی و یا دوران‌گذار از انتخاب مسئول قبلی و بعدی صرف نظر می‌کنند.

*پیگیر بودن رسانه‌ای و خدمت به مردم

معتقدم ما باید برای مردم بنویسیم و انتظارات و خواسته‌ها و مشکلات آنها را همواره در کلمات و جملات و گزارش و خبر خود منعکس کنیم و اثرگذاری به نفع توسعه شهرستان را در اولویت خود داشته باشیم.

خبرنگار متعهد باید در همه مسائل (غیر از مسائلی که خط قرمز قانونی نه سلیقه‌ای و درخواستی) اظهار نظر و ورود داشته باشد و پیگیر رویدادها و شرایط حوزه استحفاظی خود باشد.

برای کسانی که اظهار نظر درباره دولت را به دخالت در کار آنان تفسیر می‌کنند به عنوان یک نظر مستقل احترام قائلم ولی پیگیر بودن و نظارت بر فعالیت‌های شهرستان و تذکر به نارسایی‌ها را در مسیر خدمت به مردم تفسیر می‌کنم.

* 12 فرماندار برای سوادکوه و سوادکوه شمالی

شهرستان سوادکوه از زمان مستقل شدن از قائمشهر در سال 1359 تاکنون 11 فرماندار و دو سرپرست را دیده است که به‌ طور میانگین هر سه سال یک فرماندار تغییر کرده است.

نخستین فرماندار شهرستان سوادکوه عزت‌الله اکبری بود که از سال 59 تا سال 62 به انجام وظیفه پرداخته است و نمایندگی مجلس مهم‌ترین فعالیت پس از انتخابات وی در مجلس پنجم (و نیز در مجلس هشتم) بوده است.

احمد وهاج دومین فرماندار شهرستان سوادکوه از سال 1362 تا 1366 بود که پس از فرمانداری در موسسه کیهان به کار گرفته شد.

محمد توحیدی‌فر سومین فرماندار شهرستان سوادکوه از سال 1366 تا 1370 را بر عهده داشته است که پس از ان سردفتر اسناد رسمی در شهرستان رفسنجان را بر عهده داشت.

احمد علی مرتجایی چهارمین فرماندار شهرستان سوادکوه بود که از سال 1370 تا سال 1372 به فرمانداری شهرستان سوادکوه رسید و پس از آن در دبیرستان‌های شهرستان تنکابن به فعالیت پرداخت.

محمدرضا مرادی در سال 1372 سرپرست فرمانداری شهرستان سوادکوه بود که پس از آن مدیرکل ارزشیابی استانداری مازندران شد.

محمد حسن‌ آل رضا امیری پنجمین فرماندار سوادکوه بود که از سال 1373 تا 1377 فرماندار سوادکوه بود که پس از آن بازنشسته آموزش و پرورش شد.

علی فلاح از سال 1377 تا 1384 به عنوان ششمین فرماندار شهرستان سوادکوه انتخاب شد که در سال‌های اصلاحات مقام ارشد شهرستان سوادکوه بود که پس از آن فرماندار محمود آباد شد.

سیدجواد ابوالحسنی از سال 1384 تا 1385 هفتمین فرماندار سوادکوه بود که پس از آن مشاور استاندار شد. علیرضا جمشیدی به عنوان هشتمین فرماندار شهرستان سوادکوه از سال 1385 تا 1387 بود که مدیرکل اجتماعی استانداری و آخرین عنوان ایشان نیز معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان بوده است.

علی محمد صمدیان به عنوان نهمین فرماندار شهرستان سوادکوه از سال 1387 تا مرداد 1389 بود که مشاور استاندار در حوزه حقوقی و فرماندار نور شد و سرانجام عزیز باقری پس از 109 روز سرپرستی در اوایل آذرماه سال 89 به عنوان دهمین فرماندار سوادکوه انتخاب شد.

شهرستان سوادکوه شمالی که تازه تاسیس شده است نیز یک فرماندار با نام کمال رستم علی که سابقه روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری را در کارنامه خود دارد را داشته است.

* ملاک‌های انتخاب فرماندار

ملاک‌های انتخاب فرماندار به صورت مشخص و با کم و کیف ارزشیابانه وجود ندارد که افراد با استفاده از آن، خود و یا دوستان خود را در قالب آن بسنجند و در صورت دارا بودن شرایط برای خود یا افراد دیگر تلاش کنند تا مسئولان ارشد انتخاب کننده با ترافیک گزارش عملکردها و سوابق مختلف روبه‌رو نشوند که در آن سوابق از مدیریت یک مجموعه سه یا چهار نفر تا مدیریت اداره کل و معاونت وزارتخانه دیده می‌شود.

با این مقدمه ملاک‌ها باید بر طبق دیدگاه‌های نویسندگان، گزارشگران، خبرنگاران، دوستان و منتقدان مورد توجه قرار گیرد.

نظام جمهوری اسلامی با مجاهدت‌های فراوانی از سال 42 تا 57 و در دوران دفاع مقدس و همچنین در دوران رشد و اعتلای خود دیده است.

پذیرش مسئولیت در این نظام باید با تعهد عملی به اصول و ارزش‌ها همراه باشد که اطلاعت از ولی فقیه زمان و اصول قانون اساسی باید در اولویت باشد.هر فردی که در گفتار یا عمل هر بند از قانون اساسی را زیر سئوال ببرد شایسته پذیرش مسئولیت مدیریتی کلان در کشور نیست و تعهد عملی به قانون اساسی یا قوانین ملی در همه کشورها وجود دارد.

 مدیر استانی و شهرستانی باید معتقد بر اصول و سیاست‌های دولت تدبیر و امید هم باشد که عدم اعتقاد به آن موجب کندی سرعت فعالیت‌ها و چندگانگی در مدیریت شهرستانی را فراهم می‌کند.

تخصص یا مدیریت: یکی از موضوعاتی که همواره در جامعه و در بین مردم و خواص مطرح بوده است تخصص یا مدیریت و اولویت‌بندی یکی بر دیگری است.

معتقدم اولویت مدیریت بر تخصص می‌تواند به دستیابی به اهداف سازمانی کمک کند.

مدیریت می‌تواند تخصص‌های مختلف را جذب و به کارگیری کند ولی تخصص صرف این کارایی ندارد.

البته نباید از ذهن دور داشت که دارا بودن مدیریت قوی و تخصص در کنار هم شایستگی فرد را برای پذیرش مسئولیت افزایش می‌دهد.

اگر مبنای مورد نظر ما فرمانداری یک شهرستان باشد، آشنایی با حوزه استحفاظی و استعدادها و مشکلات آن و بسترهای توسعه و موانع دستیابی به اهداف و آشنایی با نخبگان و فرهیختگان از اولویت‌های مورد نظر باشد.

تنها آگاهی از استعدادها و توانایی‌ها و مشکلات کافی نیست بلکه عزم و برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن آن ضروری است.

بر کسی پوشیده نیست که منابع اندک و انتظارات و مشکلات فراوان است و مدیریت اجرایی بدون اولویت‌بندی با شکست روبه‌رو می‌شود.

شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی به عنوان مناطقی با استعدادها و توانمندی‌های توسعه نیاز به مدیریت همه جانبه‌گر و مدیریت منابع محور دارد تا استعدادهای موجود را به توسعه شهرستانی متصل کند.

شهرستان سوادکوه در گردشگری، کشاورزی، دامداری، صنعت، خدمات و در زیر شاخه‌های گسترده آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی دستیابی به آن توانمندی‌ها نیاز به مدیریت و اولویت‌بندی دارد.

مشکلات شهرستان سوادکوه هم باید به موازات توانمندی‌ها و استعدادهای آن مورد پیگیری باشد.

شهرستان سوادکوه از فقیر بودن در زیر ساخت‌ها رنج می‌برد.

محور 100 کیلومتری سوادکوه سال‌ها است برای چهار بانده شدن منتظر مانده است و به طور میانگین دو تصادف در روز را شاهد است.

شهرک‌های بشل و شورمست و ناحیه صنعتی اسلام‌آباد سوادکوه با عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی مرتبط و عدم سرمایه‌گذاری در صنایعی با مواد خام شهرستانی و نیز عدم ارائه تسهیلات پشتیبانی به انتظارات پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است.

هر چند احیای البرز مرکزی با فراز و فرودهایی همراه بوده است اما برای بهره‌برداری از سهم اشتغالزایی آن سال‌های دیگری را باید منتظر ماند.

شهرستان سوادکوه با ظرفیت بیش از 700 جاذبه گردشگری و میراث فرهنگی خود استفاده ناچیزی از صنعت گردشگری دارد و جنگل‌های سوادکوه منفعت اقتصادی خاصی برای این شهرستان ندارد.

رسانه‌ها در مدیریت بر استعدادها و توانایی های شهرستان سوادکوه باید یکی از ابزار دستیابی به اهداف توسعه باشد تا از این طریق ضمن افزایش آگاهی و امید مردم در اطلاع‌رسانی به مسئولان هم مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت شورای روابط عمومی در سوادکوه که مدتهاست بدون برگزاری جلسه تنها نامی از آن باقی مانده است و یا تشکیل این شورا در شهرستان سوادکوه شمالی می‌تواند موجب استفاده از ظرفیت روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها را فراهم کند.

 قسمت عمده‌ای از فعالیت‌های فرمانداری توسط کارشناسان واحدها انجام می‌شود که هر واحدی مسئولیت تا 20 کمیته شهرستانی را بر عهده دارد که این کمیته‌ها تاثیر پررنگی در پویایی شهرستان و استفاده از توانمندی‌ها و پیگیری مشکلات بر عهده دارند.

بدنه کارشناسی دو فرمانداری سوادکوه و سوادکوه شمالی نیاز به حضور افراد با تجربه و توانمند دارد.

مساعدت به فعالیت‌های دینی و فرهنگی و هنری و ورزشی و حضور در برنامه‌های آن موجب استفاده از ظرفیت‌های شهرستان در زمینه‌های توسعه پایدار را فراهم می‌کند.

فرهنگ همواره پشتیبان و حامی اصلی فعالیت‌های توسعه‌ای است و عدم توجه به این اصل مهم موجب مفقود شدن حلقه مهمی از فرایند توسعه را به دنبال دارد.

بازدید میدانی از روستاها و طرح ها به آشنایی با آن و پیگیری شفاف‌تر استعدادها و مشکلات کمک کند.

مدیریت بدون اطلاعات پایه‌ای به افراط یا تفریط آماری و توصیفی و برنامه‌ریزی منجر می‌شود که این مسئله با حضور و بازدید میدانی به مرتفع می‌شود.

بانک نخبگان مدیریتی و فرهیخته از راهکارهای مهم در استفاده از توانمندی‌های انسانی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی برای توسعه است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم برای دعوت از نخبگان و گردهمایی فصلی یا سالانه مورد توجه قرار گیرد.

شهرستان سوادکوه از ابتدای تشکیل خود با معضلی با نام شهرگرایی منفی مواجه بوده است که هر منطقه یا شهر این شهرستان گسترده با آن مواجه بوده است.

شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی حدود 11 درصد مساحت و حدود دودرصد جمیعیت استان را در خود دارد و این آمار بیانگر گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی است. کمتر از 15 روستای شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی از 200 روستا و آبادی آن، جمعیت بالاتر از 500 نفر جمعیت دارند.

بدون تردید شهرگرایی منفی انرژی مدیران شهرستانی و استانی و نخبگان ملی این شهرستان را صرف کرده است و این معضل نیاز به اقدامات فرهنگی و اجتماعی مناسب دارد که استفاده از مشاوران مختلف کارساز خواهد بود.

*گزینه‌های فرمانداری سوادکوه و سوادکوه شمالی

انتخاب مسئولان ارشد برای استان و شهرستان همواره با اعلام گزینه‌های مختلف و متفاوت همراه است که از کانال‌های مختلف اقدام به معرقی خود یا دوستان سیاسی اقدام کنند.

در معرفی یک فرماندار باید شاخص‌های مختلفی مورد توجه قرار گیرد که کلیاتی از آن در بالا مورد اشاره قرار گرفته است.

برای شهرستان سوادکوه گزینه‌هایی توسط فعالان سیاسی و اجتماعی مطرح شده‌اند که برای انتصاب آنان به عنوان مسئول ارشد شهرستانی تلاش می‌شود که آنان را می‌توان در اسامی زیر خلاصه کرد:

1-لهراسب رحمتی: معاونت فرمانداری سوادکوه را برعهده دارد و در مسئولیت بخشداری مرکزی سوادکوه کارنامه مناسبی از خود بر جای گذاشته است. اهل تعامل و آگاه به مسائل مختلف شهرستان سوادکوه و استاد دانشگاه است.

2-حشمت‌الله سمیعی دارای ابتکار و خلاقیت و استاد دانشگاه است. مدیر پژوهش‌سرای رازی سوادکوه و هم‌اکنون بخشداری زیراب را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

3-علی محمد صمدیان که سابقه دو سال فرمانداری شهرستان سوادکوه را در کارنامه خود دارد و هم‌اکنون فرماندار شهرستان نور است.کارنامه مناسبی در شهرستان سوادکوه داشته و مورد اعتماد و اقبال عمومی است.

4- عین‌الله طالبی: کارشناس سیاسی فرمانداری سوادکوه از سالهای گذشته تاکنون است و اطلاعات و تحلیل‌های عمیق از شهرستان دارد.مورد اعتماد و وثوق گروه‌های مختلف سیاسی است.

گزینه‌های فرمانداری برای سوادکوه شمالی:

1- کمال رستمعلی: مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل و نخستین فرماندار سوادکوه شمالی را در کارنامه خود دارد. پیگیری و حضور میدانی از ویژگی‌های وی محسوب می‌شود.

2- کیوان موسی‌پور: ارتقای بخش شیر گاه به شهرستان سوادکوه شمالی با تلاش وی به دست آمده است و تعامل و ارتباط مناسب با مردم و مسئولان از ویژگی‌های مدیریتی وی محسوب می‌شود.

البته گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که علاقه‌ای به نمایان شدن ندارند و بررسی سوابق خود از کانال‌های دیگر را بر معرفی و تحلیل اذهان عمومی ترجیح می‌دهند.

انتصاب فرمانداران با پیشنهاد استاندار و تایید و امضای حکم توسط وزیر کشور انجام می‌شود و ارائه مشاوره مستدل و خیرخواهانه به مسئولان ارشد وظیفه دلسوزان توسعه شهرستان است.

نویسنده : عمران اكبرنژاد

دیدگاه شما در مورد : دولت یازدهم و 11 شاخص انتخاب فرمانداران

دولت یازدهم و 11 شاخص انتخاب فرمانداران