شنبه 20 آذر 1395 02:41:20

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 42134

تاریخ انتشار : 16/07/1395 - 07:38

محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ‌ساز/ فرهنگ عاشورا، نسخه‌ای حیات‌بخش برای همه اعصار

مراسم‌های مذهبی نباید جناحی باشد، و این بدان معنی نیست که از مسایل سیاسی نگویند و همراستا با سیدالشهداء در مبارزه با ظلم و ظالمان و افشای یزیدیان و فریب‌خوردگان کنونی سخن نگویند.

محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ‌ساز/ فرهنگ عاشورا، نسخه‌ای حیات‌بخش برای همه اعصار

به گزارش سوادکوه آنلاین به نقل از بلاغ، باز محرم شد و شور نوای حسینی و "لبیک لبیک یاحسین" به پا خواسته است و در رگ‌های مرده ما خون تازه می‌دود، در چشم‌های خشک‌شده ما چشمه اشک به جوشش می‌آید و باران حیات‌بخش عشق حسینی بر قلب‌های قفل شده‌مان باریدن می‌گیرد و ما زنده می‌شویم.

در این روزها عاشقان حسینی با تمام وجود عزادار سرور و سالار شهیدان و اهل‌بیت ایشان هستند و با برگزاری مراسم سینه‌زنی، روضه‌خوانی و دسته روی به عزاداری می‌پردازند، که به‌حق زیباترین و غنی‌ترین مراسم‌های سوگواری در این روزها برگزار می‌شود. ائمّه اطهار (علیهم‌السلام) با تأکید بر برگزاری مراسم عزاداری حسینی، برنامه آن حضرت را «محوری» برای وحدت مردم قراردادند به‌گونه‌ای که امروزه در ایام شهادتش میلیون‌ها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر کوی و برزن به عزاداری آن حضرت بپا خاسته و گرد بیرق حسینی اجتماع می‌کنند.

واقعیت‌های اعتراف تاریخی در خودجهلی غرب
«ماربین آلمانی» در اثر خود می‌نویسد: «بی اطّلاعی بعضی از تاریخ‌نویسان ما موجب شد که عزاداری شیعه را به جنون و دیوانگی نسبت دهند، ولی اینان گزافه گفته و به شیعه تهمت‌ زده‌اند. ما در میان ملل و اقوام، مردمی مانند شیعه پرشور و زنده ندیده‌ایم، زیرا شیعیان به‌واسطه بپا کردن عزاداری حسینی، سیاست‌های عاقلانه‌ای را انجام داده و نهضت‌های مذهبی ثمربخشی را به وجود آورده‌اند».

محرم تاریخ است اما نه تاریخ عادی و روزمره زندگی، کار، فعالیت، مصرف و معامله؛ محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ‌ساز است. تاریخ شروع اصلاحات در نظام اجتماعی منحرف‌شده و تعلیمات فراموش‌شده جوامع اسلامی است. یعنی تاریخ یک انقلاب مکتبی علیه فرهنگ منحرف و نظام سیاسی فاسدی است که به نام خلافت اسلامی بر اریکه قدرت اسلام تکیه زده بود. این تاریخ نه متعلق به گذشته که شروع یک نهضت تاریخ‌ساز است.


اکسیر حسینی، اخلاص است و اخلاص است و اخلاص
ضمن ذکر نقش و تاثیر هیآت مذهبی و سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) و تقدیر از تلاش‌های مخلصانه آنها، باید اعتراف کرد که متأسفانه در چند سال اخیر در برخی از هیئت‌ها، دیگر آن اخلاص حسینی‌مورد انتظار به چشم نمی‌خورد و شاید کمی انحراف در برخی از مراسم‌ها به وجود آمده است. ورود برخی خرافه‌ها و آداب غلط منجر به کم‌رنگ شدن این عزاداری‌ها شده است درحالی‌که می‌توان گفت بعضی از عزاداری‌ها تبدیل به کنسرت‌های موسیقی شده و هر متن و آهنگ سبکی در آن شنیده می‌شود.

علم‌گردانی و علامت گردانی با هزینه‌های گزافی تزیین و در شهر گردانده می‌شود اما علم ماه محرم که برگرفته از علم حضرت عباس (ع) است علمی ساده است که زرق برق امروزی را نداشت و درگذشته نیز چنین بوده است. درگذشته مداحان و واعظان بنای عرض ارادت و بندگی به خاندان اهل‌بیت را داشتند و اینکه سالی بتوانند برای عزای حسین (ع) نوحه‌سرایی کنند آرزو و افتخاری بود اما امروز می‌بینیم که بعضی از مداحان که دستمزدهای میلیونی و آن‌چنانی برای شب‌های عزای حسین طلب می‌کنند.


دو روی یک واقعه: نور و ظلمت
استاد مطهّری قدس سره می‌گوید: حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا، دو صفحه دارد: یک صفحه سفید و نورانی، و یک صفحه تاریک، سیاه و ظلمانی، که هر دو صفحه‌اش، یا بی‌نظیر است و یا کم‌نظیر.

متأسفانه سخنرانان ما در منابر فقط صفحه تاریک و ظلمانی اشاره می‌کنند؛ در حادثه کربلا کشتنِ بی‌گناه را، کشتن جوان را ، کشتن شیرخوار را می‌بینیم و... از این نظر، قهرمان حادثه کیست؟ قهرمان حادثه در این نگاه، یزید بن معاویه است، عبیدالله بن زیاد است، عمر سعد است، شمر بن ذی‌الجوشن است، خولی است و یک عدّه دیگر.

اشتباه ما همین است، این تاریخچه، یک صفحه دیگر هم دارد که قهرمان آن صفحه، دیگر پسر معاویه، پسر زیاد، پسر سعد، شمر نیست؛ در آنجا قهرمان، حسین (ع) است. در آن صفحه، دیگر جنایت نیست، تراژدی نیست؛ بلکه حماسه است، افتخار و نورانیت است، تجلّی حقیقت و انسانیت است، تجلّی حق‌پرستی است، که سخنرانان باید در این ایام به آن توجه کنند.

دشمنان اسلام و ایران با دستاویز کردن این قسم از عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها فرهنگ عاشورایی را زیر سؤال می‌برند درحالی‌که ملت ایران به‌عنوان طلایه‌داران مذهب مقدس تشیع وظیفه خطیری در برگزاری آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به شکل شایسته، تشریح و تبیین اهداف و آرمان‌های آن امام همام بر عهده‌دارند که آحاد جامعه باید به آن توجه ویژه داشته باشند و هرچقدر بتوانیم در فراگیر کردن فرهنگ عاشورا و اهداف والای حضرت سیدالشهدا (ع) نقش‌آفرینی کنیم، به وظیفه خود بهتر عمل کرده‌ایم.


لزوم صیانت از شأن اباعبدالله(ع)
حجت‌الاسلام محمدتقی نادعلی زاده امام‌جمعه شهرستان جویبار در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مداحان اهل‌بیت(ع) در هیئت‌های خود اشعار غنی و پرمغز انتخاب و از خواندن اشعار کوچه‌بازاری پرهیز کنند.

وی افزود: آهنگ مداحی‌ها باید مطابق شرع و اسلام باشد و از موسیقی غربی و ترانه‌ها الگو نگیرند.

امام‌جمعه جویبار بابیان این‌که مداحان باید پیراستگی ظاهر داشته باشند، گفت: مداحان باید شخصیت و جایگاه اجتماعی خود را حفظ کنند.

نادعلی‌زاده خاطرنشان کرد: مداحان باید خلوص نیت داشته و دل‌شکسته این عزا باشند، و خدای‌نکرده به دنبال مادیات در این محافل نباشد.

وی در پایان به سخنرانان محافل مذهبی سفارش کرد در هیئت‌ها و منابر علت قیام امام حسین (ع)، که امربه‌معروف و نهی از منکر و عزت بود، را تفسیر و تبیین کنند.


سیاسی باشید و نه جناحی
حجت‌الاسلام قنبر علی بهرامی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جویبار طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: مراسم‌های مذهبی نباید جناحی باشد، و این بدان معنی نیست که از مسایل سیاسی نگویند و همراستا با سیدالشهداء در مبارزه با ظلم و ظالمان و افشای یزیدیان و فریب‌خوردگان کنونی سخن نگویند.

وی ادامه داد: مداحان باید به این نکته توجه کنند که خدای‌نکرده نباید در مداحی‌ها از اشعار سبک و نامناسب و از آهنگ‌های وارداتی استفاده شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی جویبار گفت: یکی از کارهایی که باید در هیئت‌ها انجام شود توجه به امربه‌معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب است.

بهرامی افزود: امروز یکی از منکرات مواد مخدر و بداخلاقی‌های خانوادگی است که باعث متلاشی شدن و بحران در جامعه می‌شود.



دیدگاه شما در مورد : محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ‌ساز/ فرهنگ عاشورا، نسخه‌ای حیات‌بخش برای همه اعصار

محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ‌ساز/ فرهنگ عاشورا، نسخه‌ای حیات‌بخش برای همه اعصار