دوشنبه 15 آذر 1395 20:04:56

کد خبر : 41375

تاریخ انتشار : 05/06/1395 - 12:53

عکس روز ناسا؛

نزدیک ترین سیاره قابل سکونت+ عکس

ناسا روزانه عکس هایی از پیدیده های مختلف و زیبای نجومی را منتشر میکند. تصویری از نزدیک ترین ستاره داری سیاره قابل سکونت است.

به گزارش سوادکوه آنلاین، نزدیک‌ترین ستاره به خورشید، سیاره‌ای شبیه به زمین دارد. همان‌طور که دیروز (در خبر های حوزه نجوم) اعلام شد، مشاهدات اخیر تصدیق کردند، چنین سیاره‌ای نه  فقط وجود دارد، بلکه در منطقه‌ ای قرار دارد که دمای سطح آن اجازه تشکیل آب مایع را می دهد.. آب مایع هم که ماده کلیدی و اصلی  حیات و زندگی بر روی زمین است. البته هنوز نمی‌دانیم در این سیاره که موسوم به  "پروکسیما-b "، هرگونه حیات وجود دارد یا خیر. حتی اگر اثری از حیات در آن نباشد، شرایط لازم برای تشکیل آب را دارد، که این می‌تواند اولین مقصد بشر برای سفرهای آینده خارج از کهکشان راه شیری باشد. البته ستاره مادر این سیاره  به نام  "پروکسیما قنطورس" خنک‌تر و سرخ‌تر از خورشید ما است، اما یکی از دو ستاره دیگر در منظومه " آلفا قنطورس " بسیار شبیه به خورشید ما  است.

تصویر زیر مکان "پروکسیما قنطورس"  را در جنوب آسمانی نشان می‌دهد که توسط  تلسکوپ 3.6 متری "ESO"  در لاسیلا شیلی ثبت شده است. این سیاره کشف شده به میزانی نزدیک به ستاره‌اش می‌چرخد که یک سال آن، ۱۱ روز  در زمین می‌شود. این سیاره کشف شده در تصویر در نقطه نارنجی رنگ مشخص است.
اگرچه به ظاهر بعید است ، اما اگر "پروکسیما-b " داری حیات هوشمند باشد، فاصله‌ ۴٫۲۵ سال نوری‌ آن با زمین  به قدر کافی نزدیک است که امکان ارتباط دو سویه وجود داشته باشد.

برای مشاهده تصویر نجومی ثبت شده از تلسکوپ "ESO" در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید .

نزدیک ترین سیاره قابل سکونت