جمعه 19 آذر 1395 05:25:57

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار سوادکوه
چاپ

کد خبر : 4132

تاریخ انتشار : 27/01/1393 - 20:55

اختصاصی / گزارش ویژه از سوادکوه آنلاین:

آخرین جزئیات از روند اجرای پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه

پیمانکاران پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه مطرح کردند:عدم تخصیص اعتبار کافی مهم ترین علت تاخیر در اتمام پروژه است.

آخرین جزئیات از روند اجرای پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه

به گزارش سوادکوه آنلاین، یکی از بزرگ ترین معضلات سوادکوه که سالهاست با آن گریبان گیر است جاده ای بین المللی است که دقیقا از وسط سه شهر آن می گذرد. تقریبا هیچ هفته ای نیست که در این محور خبر وقوع یک تصادف را نشنیده باشید.

مردم سوادکوه اعتقاد دارند 4 بانده شدن محور سوادکوه علاوه بر کاهش بار ترافیکی و روان شدن ترافیک در روزهای شلوغ می تواند کمک بزرگی برای بالا رفتن امنیت این جاده باشد.

تصادف دو روز پیش محور سوادکوه که منجر به کشته شدن سه تن از کارگران زحمت کش معادن زغال سنگ شد ما را بر آن داشت تا بار دیگر به جد پیگیر موضوع پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه شویم، پروژه ای که قرار بود تا پایان سال 92 به اتمام برسد ولی با  نگاهی اجمالی به پیشرفت پروژه می توان دریافت به این زودی ها به اتمام نمی رسد.

برای اطلاع دقیق از روند پیشرفت پروژه به دعوت کارگروه عمران دفتر حوزه انتخابیه کمال علیپور  نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و عضو کمیسیون عمران مجلس سری به این پروژه زدیم.

شایان ذکر است که پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه در حد فاصل بین دوشهر زیراب و قائم شهر بین سه پیمانکار تقسیم شده است.

در این تقسیم بندی از هفت تن تا نارنج بن شیرگاه به عهده شرکت زیگورات، از نارنج بن تا پل جوارم به عهده شرکت رامان و از پل جوارم تا شهر زیراب به عهده شرکت اویوول است.

در قدم اول سری به دفتر شرکت پیمانکاری زیگورات مستقر در عبور برنجستانک زدیم، سرپرست کارگاه شرکت زیگورات در این بازدید اظهار داشت: به دلیل نداشتن جبهه کاری عملیات راه سازی 4 ماه است که تعطیل است.

رضا دادعلی ابرازداشت : در کل مسیر 3 نقطه هفت تن، چالی و تپه سر نقاطی بودند که جبهه کاری تعریضی داشتند، عملیات تعریض این سه نقطه به طور کامل انجام شد و مراحل دیگر کار باقی مانده است.

وی در مورد مشکلات به وجود آمده در مسیر 4 بانده کردن محور سوادکوه گفت: در هفت تن نیاز به تغییر دکل انتقال برق فشار قوی نکا به تهران است که مکاتبات اداری آن به تنهایی شش ماه زمان برد، البته مسئولین با جابجایی دکل موافقت نکردند ولی در عوض قرار شد طول جاده در این قسمت از 23.80 متر به 21 متر تغییر کند که این خود موجب ایجاد نقطه گلوگاهی می شود.

سرپرست کارگاه شرکت زیگورات ادامه داد: در منطقه تپه سر نیز که رانش زمین موجب شد 80 متر از جاده از بین برود مجبور به احداث پلی با 5 دهنه به طول 80 متر هستیم تا جاده با 4 خط تا چالی امتداد بیابد.

دادعلی اضافه کرد: مشکل دیگر ما در منطقه چالی است، به دلیل قرار گرفتن ریل راه آهن در نزدیکی جاده، راه آهن به دلیل رانشی که در تپه سر اتفاق افتاد اجازه تعریض جاده در سمت  راه آهن را نمی دهد و ما مجبوریم در این منطقه در طرف قبرستان چالی جاده را تعریض کنیم و این کار نیز به دلیل کمبود فضا در این قسمت دچار اشکال است چرا که در صورت تعریض جاده با دیواره قبرستان کاملا مماس می شود و این امری خطرناک است.

وی علاوه بر موارد گفته شده به پل در حال احداث نارنج بن اشاره کرد و اذعان داشت: قرار است در منطقه نارنج بن با خرید اراضی و احداث پل و زیرگذر یک دور برگردان در این نقطه به سمت تهران و داخل شهر ایجاد شود چرا که با تمام پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه  با نصب گارد ریل دو خط رفت و برگشت به طور کامل از هم جدا می شوند و احداث چند دور برگردان ضروری است.

سرپرست کارگاه شرکت زیگورات در پایان علت اصلی تعلل در پروژه 4 بانده کردن سوادکوه را بازبینی در نقشه ها و بحث خرید اراضی بیان کرد و گفت: با پیشرفت روزانه کار برخی اشکالات جدید در روند پروژه به وجود آمد که نیازمند تغییر در نقشه کار بود که این امر خود بسیار زمان بر است، همچنین بحث خرید اراضی  از مردم در شیرگاه برای تعریض محور خود مشکلی اساسی است که اگر پول کافی در زمان مقرر داشتیم می توانستیم 2 سال پیش این مشکل را برطرف کنیم.

بعد از ارائه گزارش شرکت زیگورات نوبت به شرکت رامان رسید و به اتفاق کارگروه عمران دفتر مهندس علیپور به دفتر سرپرست کارگاه شرکت پیمانکاری رامان مراجعه کردیم. البته ناگفته نماند در میان راه از پل در حال احداث نارنج بن بازدید کردیم.

پس از استقبال گرم سرپرست کارگاه شرکت رامان، محسن نوروزی ناظر پروژه شروع به سخنرانی کرد و از وضعیت 4 تونل در حال احداث توسط این شرکت گزارش داد.

نوروزی از پایان تعطیلات نوروزی شرکت رامان خبر داد و گفت: این شرکت از یک هفته پیش دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی همان ابتدا بحث مالی را پیش کشید و عدم تزریق به موقع پول به پروژه را به عنوان مهم ترین مشکل پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه معرفی کرد.

مهندس ناظر پروژه تصریح کرد: مشکل خاصی در اجرای پروژه نداریم و بیشتر مشکلات با کمک مشاور در حال برطرف شدن است، اگر پولی را که مسئولین وعده داده اند به موقع تزریق شود مشکلی پیش نمی آید.

نوروزی در ادامه به ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت تونل ها پرداخت و وضعیت هر تونل را شرح داد.

وی بیان کرد: کار حفاری  تونل 4 تقریبا به اتمام رسیده و از 338 متر طول این تونل تنها حفاری 38 متر از آن باقی مانده است، در تونل یک نیز از 560 متر طول 172 متر آن حفاری شد، تونل 210 متری شماره 3 نیز بعد از 35 متر حفاری به رانش کرد که با کمک یک پیمانکار متخصص توانستیم دو سوم آن را تثبیت کنیم و پیش بینی می شود تثبیت کامل آن دو ماه به طول بیانجامد.

مهندس ناظر پروژه در خصوص تونل شماره 2 اعلام کرد: به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای نا مناسب فعلا کار حفاری آن شروع نشده است.

وی در پایان سخنانش  اظهار کرد: کار حفاری تونل ها تا مهرماه 93 به اتمام می رسد.

در ادامه نیز سید نوید شیرانگیز سرپرست کارگاه رامان به ارائه گزارش تکمیلی پرداخت و اذعان داشت: پیشرفت پروژه در تونل یک خوب است و ما به دنبال قالب لانینگ در این تونل هستیم.

وی از یک تغییر نقشه برای بالا بردن سرعت پروژه خبر داد و ابراز کرد: با بررسی خاک در نقطه ای که قرار بود پل آبشار احداث شود به این نتیجه رسیدیم که می توان به جای پل از دیوار و شمع روی دیوار استفاده کرد.

سرپرست کارگاه شرکت رامان در خصوص فواید این تغییر نقشه اظهار کرد: در صورتی که کارفرما با این تغییر نقشه موافقت کند مشکل ما با 200 متر لوله انتقال آب شهر شیرگاه که در پروژه قرار می گرفت حل خواهد شد، همچنین اجرای این نقشه علاوه بر اینکه هم از لحاظ ریالی و هم از لحاظ زمانی به صرفه است موجب می شود بتوانیم کار حفاری تونل یک را از دو سمت انجام دهیم که این امر موجب نصف شدن زمان مورد نیاز خواهد شد.

شیرانگیز در خصوص روند اجرای پروژه گفت: با احتساب تونل 2 که فعلا در اولویت کاری نیست، در این محور نزدیک به 1600  متر تونل داریم که تونل شماره 4 تقریبا به اتمام رسیده است و با یک جمع بندی کلی می توان گفت 49 درصد این پروژه تا کنون اجرا شد.

وی در مورد هزینۀ اتمام این پروژه تصریح کرد: این پروژه پروژه هزینه بری است و تا کنون نزدیک به 12 میلیارد هزینه شد، البته تخصیص اولیه این پروژه 19 میلیارد بود ولی ما پیش بینی می کنیم هزینه اتمام این پروژه به 30 میلیارد تومان برسد.

سرپرست کارگاه شرکت رامان درباره علت پرهزینه بودن این پروژه بیان کرد: تنها برای تثبیت تونل سه بالغ بر 1.5 میلیارد تومان هزینه شده و ما اکنون 1.5 میلیارد صورت جلسه داریم که هنوز اقدامی از سوی مسئولین برای پرداخت آن انجام نشده است.

شیرانگیز در پایان در پاسخ به این سوال که چرا این پروژه این قدر تاخیر دارد، ابراز داشت: تاخیرات ما کاملا موجه است و کارفرما نیز این را تایید می کند .

وی که نبود پول کافی را مهم ترین علت تاخیر اتمام پروژه می دانست در زمینه زمان پایان این پروژه اعلام کرد: اگر موانع برطرف شود و سرعت کار بالا برود پیش بینی ما این است که پروژه تا پایان شهریور 94 به اتمام می رسد.

جلسه به پایان رسید و ما نیز برای بازدید از تونل های در حال احداث به راه افتادیم، ابتدا وارد تونل 4 شدیم و از نزدیک با روند کار آشنا گشتیم سپس از تونل 1 بازدید کردیم که در این میان توضیحات مسئول حفاری کمک زیادی برای شناسایی مشکلات موجود کرد.

مسئولین اجرائی که در تونل حضور داشتند موقعیت بد محل احداث تونل، فاصله زیاد حدودا 50 کیلومتری انبار مواد منفجره تا محل حفاری و نبود پول کافی را علت اصلی کندی اجرای پروژه معرفی کردند.

پس از بازدید از تونل ها نوبت به شرکت اویوول رسید که متاسفانه به دلیل عدم حضور سرپرست کارگاه در محل این بازدید نیمه تمام ماند.

البته این نکته نیز ناگفته نماند که مسئول دفتر حوزه انتخابیه مهندس علیپور از جانب نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار قول پیگیری خواسته های پیمانکاران و تلاش برای تسهیل روند اجرای پروژه را داد.

از جمع بندی موارد گفته شده می توان اینگونه استنباط کرد که نبود اعتبار کافی اولین و مهم ترین مشکل این پروژه است و مهم ترین کاری که مسئولین می توانند در این خصوص انجام دهند این است که اعتبار کافی برای اتمام این پروژه حیاطی را در اختیار پیمانکاران قرار دهند.

دومین عامل کندی اجرای این پروژه موقعیت جغرافیائی و جنس خاک آن است، چرا که بنا به گفته پیمانکاران سستی خاک و رانشی بودن منطقه سبب شده زمان و هزینه بسیاری در این پروژه تلف شود.

همچنین طرح نقشه این پروژه نیز در چندین مورد با اشکال روبه رو شده است که می طلبد کار کارشناسی بیشتری روی آن انجام شود و مسئولین امر در جهت تغییر طرح نقشه در موارد لزوم احتمام لازم را داشته باشند.

آخرین موضوعی که در این پروژه خود را به صورت یک مشکل نشان داده عدم توازن و همکاری مدیران برای پیشبرد طرح است مواردی از قبیل مشکلات به وجود آمده در خرید زمین های مورد نیاز خود گویای این مسئله است.

به نظر می رسد بر خلاف گفته وزیر محترم راه که قول داده بود این پروژه تا پایان شش ماهه اول 93 به پایان برسد بر اساس واقعیت ها نمی توان زمانی بهتر از تابستان 94 برای آن در نظر گرفت.

 



دیدگاه شما در مورد : آخرین جزئیات از روند اجرای پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه

آخرین جزئیات از روند اجرای پروژه 4 بانده کردن محور سوادکوه