سه شنبه 16 آذر 1395 09:11:54

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار ایران و جهان
چاپ

کد خبر : 41129

تاریخ انتشار : 26/05/1395 - 11:57

نتیجه تحقیقات درباره سقوط جرثقیل در مکه

همانطور که پیش‌بینی می‌شد مقامات آل سعود در یک سناریوی هدفمند و برنامه‌ریزی شده برای تبرئه خود از مسئولیت فاجعه هولناک سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در موسم حج سال گذشته تلاش می‌کنند.

نتیجه تحقیقات درباره سقوط جرثقیل در مکه

به گزارش سوادکوه آنلاین، عملکرد آل سعود از هنگام سیطره بر سرزمین حجاز و حرمین شریفین نشان می‌دهد که هنگام بروز سوانح و حوادث تلخ و هولناک در موسم‌های حج و عمره، همواره خاندان سعودی از مسئولیت وقوع این حوادث به شیوه‌های مختلف تبرئه می‌شوند.

طی موسم‌های حج  سال‌های گذشته سوانح و حوادث ناخوشایند و دردناک زیادی رخ داده که در نتیجه شمار قابل توجهی از میهمانان حرمی که باید برای آنها امن باشد، جان خود را از دست داده‌‌اند و خانواده‌های بسیاری در غم از دست دادن عزیزانشان که قرار بود با عنوان حاجی به وطنشان برگردند، به سوگ نشستند.بدترین فاجعه سال‌های اخیر کشتار هولناک حجاج بیت الله الحرام به ویژه حجاج ایرانی و فاجعه وحشتناک منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام بوده است.

با این حال وجه مشترک همه این حوادث دردناک، شانه خالی کردن میزبان حجاج بیت الله الحرام از مسئولیت خود در وقوع این فجایع است، کسانی که خود را خادم الحرمین، خادم ضیوف الرحمن و ... می‌خوانند، کسانی که ادعا می‌کنند تمام امکانات و نیروهای خود را برای ارائه بهترین خدمات به حجاج و عمره‌گزاران و زائران بیت الله الحرام و حرم مطهر نبوی(ص) به کار می‌گیرند تا آنها با آرامش و در امنیت کامل مناسک حج و  عمره خود را به جا آورند و در پایان با خاطرات خوش، عربستان را به سوی کشورهای خود ترک کنند.

امروز یکی از رسانه‌های سعودی اطلاعات تکان‌دهنده‌ای را درباره حادثه دلخراش سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که ده‌ها حاجی بیگناه در زیر این وسیله غول‌پیکر ساختمانی متلاشی شدند، منتشر کرده است.

عکاظ تیتر مربوط به این خبر را این‌گونه تنظیم کرده است:«گزارش وزارت دارایی(سعودی) فاش می‌کند که این وزارت،‌10 ماه پیش از سقوط جرثقیل، خواستار برچیده شدن آن شده بود».

این روزنامه آورده است به اطلاعات موثقی از گزارش وزارت دارایی دست یافته است که این وزارت، آن را پیش از حادثه سقوط جرثقیل به شورای بازپرسی و دادستانی ارائه کرده بود.

این گزارش فاش کرده است که وزارت دارایی سعودی حمایت مالی از استقرار جرثقیل را 10 ماه پیش از سقوط آن متوقف کرده و خواستار برچیده شدن آن شده بود، زیرا دیگر نیازی به این جرثقیل در آن مکان نبود و ادامه نصب آن بی‌فایده بود و باید منتقل می‌شد(که عملا این کار انجام نشد و جرثقیل در موسم حج سقوط کرد و فاجعه به بار آورد)

بر اساس اطلاعاتی که عکاظ به دست آورده است، شورای بازپرسی و دادستانی عربستان، سه بار یکی از مهندسان مربوطه در وزارت دارایی سعودی را مورد بازجویی قرار داده و به اظهارات وی گوش فرا داده و در نهایت وزارت دارایی را از هر گونه مسئویلت در ارتباط با ایمنی این وسیله غول‌پیکر تبرئه کرد.

مهندس وزارت دارایی سعودی، به بازجویان شورای بازپرسی و دادستانی سعودی در جلسه بازجویی خود گفته بود که وزارت دارایی، نماینده حکومت سعودی در پروژه توسعه صحن‌های حرمین شریفین در کنار گروه بین لادن است و شخصا مسئولیت پیگیری پروژه مسجدالحرام و نظارت و بازنگری در مسائل مالی پروژه را برعهده داشته و استانداردهای ایمنی پروژه ربطی به آن ندارد و طرف‌های دیگر در این زمینه مسئولیت دارند.


 

نتیجه تحقیقات درباره سقوط جرثقیل در مکه


جلسات بازجویی ادامه یافت و مهندس سعودی در ادامه اظهارات خود به شورای بازپرسی و دادستانی سعودی توضیح داد که این جرثقیل در تاریخ 12-12-2012 در محل مربوطه نصب شد و وزارت دارایی تصمیم گرفت از هشتم محرم‌الحرام 1436 حمایت مالی از آن را بنا بر گزارش مشاوران و ناظر هزینه‌ها متوقف کند، زیرا آن را از نظر اقتصادی و کارامدی مقرون به صرفه ندانسته و نیازی هم به آن وجود نداشته است.

مهندس سعودی در ادامه بازجویی‌ها گفت پیش از ماه رمضان 1436، نامه‌ای خطاب به گروه بن لادن نوشته بود و از آنه خواسته بود این جرثقیل(که سقوط کرد) را برچینند و از مکان منتقل کنند تا فضای بیشتری برای استفاده نمازگزاران فراهم شود،‌مسئول اصلی شرکت بن لادن قول داده بود این جرثقیل را حداکثر تا 15 روز برچیند اما عملا از انجام آن خودداری کرد.

وی درباره دلیل برچیده نشدن این جرثقیل گفت مدیر این پروژه که مصری‌الاصل است، با ادعای نیاز پروژه به این جرثقیل از برچیدن آن خودداری کرد.

در حالی که هنگام سقوط جرثقیل برخی منابع و مقامات سعودی،‌وزش باد و شرایط آب و هوایی را از عوامل سقوط آن اعلام می‌کردند، مهندس وزارت دارایی سعودی در بازجویی‌ها اذعان کرد که این حادثه هیچ ربطی به آب و هوا نداشته است.

وی گفت هیچ ارتباطی میان وزارت دارایی و سازمان هواشناسی و حمایت از محیط زیست یا دفاع مدنی در ارتباط با هشدارهای آب و هوایی و شرایط بد آب و هوایی وجود نداشت.

با توجه به اظهارات این مهندس سعودی و گزارش روزنامه رسمی عکاظ که مقصر اصلی سقوط جرثقیل در مسجدالحرام را یک تبعه مصری معرفی کرده است، نتیجه نهایی این تحقیقات هم تبرئه مقامات سعودی از دست داشتن در این فاجعه و فجایع دیگر است. در فاجعه دلخراش منا هم مقامات و شیوخ سعودی، حجاج بیگناه را مسئول وقوع این حادثه دردناک معرفی کرده بودند تا بر بی‌کفایتی و سوء‌مدیریتی آل سعود سرپوش بگذارند.

 

نتیجه تحقیقات درباره سقوط جرثقیل در مکه


سیاهه‌ای از سریال بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت بزرگترین مراسم مسلمانان جهان

طی هفتاد سال اخیر تا کنون ده‌ها مورد فاجعه در نتیجه سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی آل سعود در موسم حج رخ داده که به این شرح است :

وقوع آتش سوزی گسترده بر اثر  انفجار کپسول گاز در چادرهای حجاج در 19 آذر 1354 هجری شمسی(10 دسامبر 1975) که در نتیجه آن، بیش از 200 حاجی در آتش سوختند.

29 آبان 1358 (20 نوامبر 1979) – حمله مردان مسلح مخالف حکومت سعودی به مسجدالحرام و گروگان‌گیری ده‌ها زائر، هجوم مأموران امنیتی به داخل محل و درگیری‌ها 150 کشته و 560 زخمی بر جای گذاشت.

9 مرداد 1366 (31 ژوئیه 1987) – زائران ایرانی که قصد برپایی راهپیمایی موسوم به برائت از مشرکین را داشتند با مخالفت نیروهای امنیتی سعودی روبرو شدند و در ادامه به دستور مقامات مافوق خود جنایت هولناکی را خلق کردند و بیش از 400 حاجی بیگناه را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

19 تیر 1368 (10 ژوئیه 1989) – طی دو حمله در خارج از مسجدالحرام یک نفر کشته شد و 16 نفر زخمی شدند. 16 شهروند شیعه کویتی محکوم و چند هفته بعد اعدام شدند.

11 تیر 1369 (2 ژوئیه 1990(- بر اثر ازدحام، از کار افتادن دستگاه تهویهٔ هوا و هرج‌ومرج داخل تونلی منتهی به اماکن مذهبی مکه، 1426 نفر بر اثر خفگی و ماندن زیر دست‌وپا جان باختند.

3 خرداد 1373 (24 مه 1994) – در ازدحام و هرج‌ومرج طی مراسم رمی جمرات در مشعر منا، 270 نفر زیر دست‌وپا جان مانده و جان خود را از دست دادند.

17 اردیبهشت 1374 (7 مه 1995) – براثر حریق در چادر زائران سه نفر جان خود را ازدست‌داده و 99 نفر مجروح شدند.

26 فروردین 1376 (15 آوریل 1997) – حریق عظیمی در اردوگاه زائران بالغ‌ بر 340 نفر کشته و 1500 نفر زخمی بر جای گذاشت.

20 فروردین 1377 (9 آوریل 1998) – طی ازدحام  در منا حداقل 118 نفر کشته و 180 نفر زخمی شدند.

15 اسفند 1379 (5 مارس 2001) – 35 زائر ازجمله 23 زن در مراسم رمی جمرات زیر دست‌وپا جان باختند.

22 بهمن 1381 (11 فوریه 2003) – 14 زائر ازجمله 6 زن در مراسم منا جان خود را از دست دادند.

12 بهمن 1382 (1 فوریه 2004) – ازدحام در مراسم رمی جمرات، 251 کشته و صدها مجروح به بار آورد.

3 بهمن 1383 (22 ژانویه 2005) – طی مراسم رمی جمرات در منا 3 زائر زیر دست و پا جان باختند.

16 دی 1384 (6 ژانویه 2006) – فروریختن هتلی در مرکز مکه 76 کشته بر جای نهاد.

22 دی 1384 (12 ژانویه 2006) – بیش از 360 زائر در ازدحام در مراسم رمی جمرات در منا کشته شدند.

20 شهریور 1394 (11 سپتامبر 2015) – سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام، حدود 110 کشته و نزدیک 400 زخمی بر جای گذاشت.

و آخرین فاجعه در روز عید قربان موسم حج سال 1394 که بیش از پنج هزار حاجی جان خود را از دست دادند و صدها نفر دیگر مجروح شدند.


منبع : تسنیم
دیدگاه شما در مورد : نتیجه تحقیقات درباره سقوط جرثقیل در مکه

نتیجه تحقیقات درباره سقوط جرثقیل در مکه