جمعه 19 آذر 1395 13:15:15

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار ایران و جهان
چاپ

کد خبر : 39008

تاریخ انتشار : 17/02/1395 - 07:32

غذاهایی که قندخون را کم و زیاد می‌کنند

کارشناس تغذیه مصرف روزانه ۶ وعده غذایی صبحانه، میان وعده صبح، ناهار، عصرانه، شام و آخر شب را باعث کنترل بهتر قند خون دانست.

به گزارش سوادکوه آنلاین، زهرا کربلایی گفت: افراد دیابتی باید غذاهایی را انتخاب کنند که کمترین میزان قند را داشته باشد مثلا سیب زمینی آب‌پز، ماکارونی، برنج و انواع آب میوه‌ها و کمپوت‌ها خیلی قندخون را بالا می برند.

وی افزود: بنابراین برای انتخاب مناسب غذاها بهتر است از نمایه گلیسمی استفاده کرد.نمایه گلیسمی معیاری برای طبقه‌بندی غذاهای نشاسته‌ایی است. مبنای این طبقه‌بندی، تغییر سطح گلوکز خون پس از مصرف این غذاها است.

کربلایی گفت: غذاهایی که پس از مصرف آنها سطح گلوکز خون افزایش زیادی می‌یابد، نمایه گلیسمیک بالایی دارند و برعکس، غذاهایی که پس از مصرف آنها سطح گلوکز خون افزایش کمی دارد، نمایه گلیسمیک پایینی دارند. استفاده از مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین موجب می‌شود تا احساس سیری بیشتری به طول انجامد که این امر در کاهش وزن اثر دارد.

با استفاده از جدول زیر می‌توانید غذاهای با نمایه گلیسمی پایین را که با رنگ سبز نمایش داده شده است، بیشتر از بقیه در برنامه‌ غذایی خود بگنجانید.

جدول طبقه‌بندی مواد غذایی براساس نمایه گلیسمی

نمایه گلیسمی

زیاد

نان سفید، نان لواش، اکثر شیرینی‌ها، خربزه، گلوکز، شکر، عسل، آناناس، کشمش‌ها، هندوانه، سیب‌زمینی کبابی، پوره سیب‌زمینی، هویج پخته، غلات پف داده شده، بیسکویت‌های گندمی، شیرینی‌های کره‌ای، خرمای خشک، کیک برنجی
نمایه گلیسمی متوسط انواع برنج ایرانی، هندی و خارجی، موز، نان تافتون، نان عربی (پیتا)، فرنی، بیسکویت‌های حاوی جو، رشته فرنگی‌ها، ذرت بوداده (پف فیل)، تمام نان‌های دانه کامل گندم، نان، چغندر، خرمای تازه، انجیر، بستنی
نمایه گلیسمی کم نان‌های تهیه شده از آراد کامل، بلغور، جو دوسر، سبوس جو دوسر، جو، نان سنگک، ماکارونی رژیمی، جو، ذرت، لوبیا، نخودفرنگی، حبوبات و عدس، هویج، مرکبات، سبزیجات، غیرنشاسته‌ای، پاستای گندم کامل، دانه کامل گندم سبوس‌دار، زردآلو، هلو، گیلاس، آلو، پرتقال، گلابی، اسفناج، فلفل، پیاز، قارچ، سبزیجات برگ سبز، تره فرنگی، لوبیاسبز، کلم بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، ماست، شیر، مغزها، قارچ
 


منبع : فارس
دیدگاه شما در مورد : غذاهایی که قندخون را کم و زیاد می‌کنند

غذاهایی که قندخون را کم و زیاد می‌کنند