شنبه 20 آذر 1395 12:25:47

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار ایران و جهان
چاپ

کد خبر : 32250

تاریخ انتشار : 29/07/1394 - 11:32

پیشگیری و درمان با طب ورزشی

کاهش ابتلا به سرطان سینه با ورزش

افزایش هورمون استروژن در بدن، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. ورزش کردن باعث کاهش استروژن در بدن می گردد.در نتیجه ورزش کردن باعث بهبودی سرطان سینه می شود.

کاهش ابتلا به سرطان سینه با ورزش

سوادکوه- امروز سرطان سينه يکي از بارزترين سرطان ها در ميان زنان است و ساليانه تعدا زيادي از زنان را درگير مي کند . علل محيطي ، ژنتيک و سبک زندگي مهمترين دلائل ابتلا به اين بيماري است . تحقیقات نشان داده است افرادی که سرطان دارند، اگر ورزش مرتب و منظم داشته باشند، روحیه آنها تقویت می شود و اندام مناسبی خواهند داشت و اعتماد به نفس بیشتری در برابر بیماری خود خواهند داشت. از همه مهم تر اینکه بیماری های ناشی از سرطان مانند بیماری قلبی و دیابت، با ورزش کردن از بین می رود.

مؤسساتی که درباره سرطان تحقیق می کنند، در گزارشی آورده اند که زنان یائسه ای که ورزش را به طور مرتب و منظم انجام می دهند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد.

 ورزش ایروبیک یا ورزشهای هوازی باعث می شود قلب، ریه، رگ های خونی و عضلات بهتر کار کنند، همچنین به بهتر شدن اخلاق کمک می کند و خواب را بهتر و استرس را کاهش میدهد. همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در در آینده و عود آنرا کاهش دهد، و نیز خطرات ناشی از بیماری های قلبی، دیابت و پوکی استخوان را کاهش میدهد .


ارتباط چاقی، ورزش و سرطان سینه

زنان سرطانی که BMI آنها کمتر از ۱۳/۲۴ است، ۳۰ درصد کمتر دچار عوارض ناشی از سرطان می شوند. ولی در زنان سرطانی که BMI آنها ۴۴/۲۸می باشد، ورزش کردن تأثیر چندانی بر بهبود بیماری شان ندارد. البته این بدان معنی نیست که دیگر ورزش نکنند، بلکه باید با ورزش وزن خود را کم کنند.

لازم به ذکر است که اگر BMI بین ۵/۱۸ تا ۲۵ باشد، نشان دهنده وزن سالم و طبیعی است. بیشتر از ۲۵ نشان دهنده افزایش وزن و بیشتر از ۳۰ نشان دهنده چاقی پرخطر می باشد.

متخصصین معتقدند که با افزایش هورمون استروژن احتمال بروز سرطان سینه افزایش پیدا میکند ، این در حالی است که افزایش وزن و چاقی نیز سبب افزایش مقدار هورمون های بدن مانند: استروژن و انسولین می شود و همین استروژن بیش ازحد خود باعث بروز سرطان است.پس با کنترل وزن بوسیله ورزش در واقع از بروز سرطان سینه جلوگیری کرده ایم.

اطلاعات موجود نشان می دهد که افرادی که از لحاظ بدنی فعال هستند خطر ابتلا به سرطان در آنها کمتر است ورزش‌های هوازی با تغییرات در تشریح هورمون استروژن و متابولیسم بدن، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند. تحقیقاتی در این زمینه در مجله آمریکایی انجمن سرطان به چاپ رسیده است.

میندی کورزر استاد دانشکده علم تغذیه دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت فیزیکی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد اما هیچ مطالعه بالینی در این زمینه انجام نشده است. مطالعات ما اولین تحقیقاتی است که نشان می‌دهد تمرین‌های هوازی بر هورمون استروژن و بهتر شدن متابولیسم بدن تاثیر دارند.کورزر و همکارانش تحقیقات ورزش زنان را به روش بالینی انجام داده‌اند، در این تحقیقات 391 زن شرکت داشتند که شرایط متفاوتی با یکدیگر داشتند.برخی از آنها 5 مرتبه در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دادند و تعدادی به سایر ورزش ها می پرداختند.

محققان برای هرکدام از این افراد طوری برنامه‌ریزی ورزشی کردند که بتوانند به هنگام ورزش ماکزیمم ضربان قلب را ایجاد کنند. از این افراد قبل و بعد از این تحقیقات نمونه ادرار گرفتند و متوجه شدند که ماده‌ای در بدن افزایش می‌یابد که از خطر ابتلا به سرطان سینه می‌کاهد. این ماده 2-OHE1 نام دارد.

ورزش‌های هوازی باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی و سلامتی قلب می‌شوند و به کمک تغییرات در ترشح استروژن از سرطان پستان جلوگیری می‌کنند. ورزش‌های هوازی با تغییرات در تشریح هورمون استروژن و متابولیسم بدن، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند.


ورزش هاي مفيد براي بيماران مبتلا به سرطان سينه

زنانی که با جراحی، اشعه درمانی، شیمی درمانی درمان شده اند، می توانند فعالیت بدنی داشته باشند. این فعالیت ها شامل: پیاده روی آرام، پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری ، تنیس و شنا می باشد. همچنین زنان دارای سرطان سینه که ۱ساعت در هفته و با سرعت ۴-۳ کیلومتر در ساعت پیاده روی می کنند، نسبت به آنهایی که کمتر از ۱ ساعت در هفته ورزش می کنند، کمتر دچار عوارض وخیم سرطان سینه می شوند.

به اعتقاد پزشکان ، ترکیبی از حرکات انعطافی ، ایروبیک و تمرینات استقامتی به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. تمرینات زیر نمونه های خوبی از این دسته محسوب می شوند.

-حرکات کششي: حرکات کششی برای حفظ و بهبود تحرک افراد اهمیت دارد و اگر هنوز به اندازه کافی آماده تمرین‌های سنگین نشده‌اید ، باید دست کم سعی کنید که بدن انعطاف‌پذیری داشته باشید.

-ايروبيک: ایروبیک باعث بهبود کارآیی قلب می‌شود و می‌تواند به سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر حمله قلبی ، سکته و دیابت و درمان سرطان سينه کمک کند.

-دوچرخه‌سواری: دوچرخه سواري آرام و تفريحي اثر به سزايي براي درمان بيماران سرطاني دارد.

-قدم زدن و پیاده‌روی: باعث آرامش روان و بهبود سيستم خون رساني در بدن فرد بيمار مي شود.

-شنا: شنا و آب درماني به سوزاندن کالری و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند و کاهش وزن کمک مي کند.

-تمرين با وزنه:به بازسازی طبیعی عضله‌ها کمک کند. در خانه از دمبل‌های دو تا چهار کیلوگرمی استفاده کنید و اگر احساس می‌کنید که این تمرین برایتان سبک است، دفعات انجام آن را بالا ببرید اما وزنه‌ها را سنگین نکنید.

ایروبیک و کار با وزنه برای سلامتی عمومی بدن و تندرستی افراد رهاشده از سرطان اهمیت حیاتی زيادي دارد.

-تمرينات استقامتي: استفاده از وزن بدن خودتان در تمرین‌های ورزشی به بازسازی عضلات کمک می‌کند. فعالیت‌های نظیر تمرین پشت بازو با نیمکت و حرکت شنا روی دو دست برای تقویت عضلات بالاتنه مفید هستند و می‌توان آن‌ها را در فضایی اندک و یا حتی در زمان تماشای تلویزیون انجام داد


فعاليت هاي روز مره مفيد براي بيماران مبتلا به سرطان سينه

به جاي استفاده از آسانسور ، از پله‌ها بالا بروید . اگر کارتان طوری است که مدام باید پشت میز بنشینید ، گاهی اوقات از جای خود برخاسته ، کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. می‌توانید با بلند کردن اجسامی نظیر بطری و قوطی به تقویت عضلات خود بپردازید.

بیماران مبتلا به سرطان سینه باید دقت کنند در هر مرحله از درمان و حتی پس از درمان و سلامتی قبل از شروع به ورزش با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

(طیبه خزاعلی)

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران
دیدگاه شما در مورد : کاهش ابتلا به سرطان سینه با ورزش

کاهش ابتلا به سرطان سینه با ورزش