شنبه 20 آذر 1395 14:23:53

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 30168

تاریخ انتشار : 19/06/1394 - 15:16

ابوذری با زبان گویایی چون شمشیر مالک اشتر

امام خمینی (ره) فرمودند: آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او شخصیتی بود که از حبسی به حبسی و از رنجی به رنج دیگر در رفت‌وآمد بود و هیچ‌گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت.

ابوذری با زبان گویایی چون شمشیر مالک اشتر

سوادکوه- آیت‌الله طالقانی در 13 اسفند سال 1289 خورشیدی (برابر با روز یکشنبه 4 ربیع‌الاول سال 1329 قمری) در خانواده‌ای اهل علم و دارای روحیات انقلابی و ضد ظلم در روستای گلیرد طالقان دیده به جهان گشود. از مکتب بسیاری از اساتید و از جمله پدر فاضل خود درس می‌آموخت و سرانجام موفق به کسب اجازه نامه اجتهاد از مراجع بزرگ آن روز آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی گردید و بعد از اتمام تحصیلات به تهران آمد و در مدرسه شهید مطهری (سپهسالار سابق) به تدریس علوم دینی مشغول شد. در سال 1318 برای اولین بار خشم خویش را نسبت به رژیم و دستگاه حکومتی، با دادن یک اعلامیه در رابطه با کشف حجاب ابراز کرد و در پی آن دستگیر و زندانی شد.

از آن پس، هر از چند گاه دستگیر و زندانی می‌شد که تا یروزی انقلاب اسلامی، مرحوم طالقانی بخشی از عمر خود را در زندان‌های رژیم منحوس پهلوی سپری کرد.

 مفسر قرآن

او که از مدت‌ها پیش درد جامعه و مردم را حس کرده بود و تنها راه نجات را 

 
آیت‌الله طالقانی:من از دوران طلبگی از نزدیک با ایشان بوده‌ام و افکار و نظریات و حسن سوابق ایشان، برای همه روشن است و آشکا
 

در بازگشت به اسلام و قرآن می‌دانست، با برقراری جلسات تفسیر قرآن، در این مسیر قدم نهاد و رسالت عظیم خویش را به انجام رسانید.

تلاش برای وحدت جهان اسلام

وی در حمایت از تأسیس «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» که به دست آیت‌الله بروجردی و با همکاری اندیشمندان «الازهر» مصر، به ویژه شیخ محمد شلتوت ایجاد شده بود، نوشت: راه تقریب، که جمعی از علمای بیدار و مجاهد پیش گرفته‌اند همین است که با نور تفکر، محیط ارتباط اسلامی را روشن سازند و با نوک قلم، باقی‌مانده ابرهای تاریک را از افق فکری مسلمانان زایل گردانند تا وحدت واقعی پایه گیرد، نه اتحاد صوری و قراردادی. 

حمایت از ملت فلسطین

در 25 اردیبهشت سال 1327 ش، هم‌زمان با خروج آخرین سرباز انگلیس از خاک فلسطین، «بن گورین» رئیس یکی از سازمان‌های صهیونیستی، خبر شوم تأسیس دولت اشغالگر صهیونیستی را اعلام کرد. از آن تاریخ به بعد، تلاش‌های گسترده‌ای در ابعاد مختلف برای حمایت از حقوق مردم فلسطین صورت گرفته است. آیت‌الله طالقانی نیز از مبارزانی بود که هرگز در برابر این تجاوز، سکوت نکرد و در کنفرانس‌های متعدد از حق ملت فلسطین دفاع کرد. وی در خطبه نماز عید فطر سال 1348 ش، به مسئله فلسطین پرداخت و ضمن آگاه کردن مردم از وضعیت مسلمانان فلسطین و یادآوری مسئولیت آنان در این مبارزه، از آنها خواست تا فطریه خود را برای کمک به مبارزان مسلمان هدیه کنند.

پیام حماسی آیت‏ الله طالقانی در محرم سال 1357

محرم سال 1357 ش، برای انقلاب لحظه حساس و سرنوشت‌سازی بود. آیت‌الله طالقانی 

 
آیت‌الله طالقانی:حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی از همان آغاز، دارای تقدس خاص و از هر جهت ممتاز بوده‌اند و هستند".
 

همگام با امام، برای شدت بخشیدن به قیام مردم، در اول محرم با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورا و سخنان قافله‌سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) پیامی حماسی خطاب به ملت ایران فرستاد که منجر به راهپیمایی‌ها و اعتصابات گسترده‌ای شد. ایشان برای وارد کردن ضربات نهایی بر پیکرِ رو به زوال حکومت پهلوی، تصمیم گرفت در حمایت از پیام امام، پیامی دیگر به مناسبت روز تاسوعا (نهم محرم) صادر کند. از این رو، بدون توجه به اخطارهای پی در پی مقامات دولتی، در روز چهارم محرم پیامی دیگر برای ملت ایران فرستاد و اعلام کرد که خود نیز در راهپیمایی روز تاسوعا شرکت خواهد کرد. این اعلامیه همراه پیام امام و تأکید دیگر رهبران دینی، غوغایی به پا کرد، به طوری که در تهران حدود چهار میلیون نفر به خیابان‌ها ریختند و حمایت خود را از رهبری امام خمینی (ره) و برقراری حکومت اسلامی اعلام کردند.

اولین نماز جمعه

با برپایی حکومت جمهوری اسلامی، آیت‌الله طالقانی از طریق یکی از شخصیت‌های بزرگ کشور، برگزاری نماز جمعه در سرتاسر ایران را به امام پیشنهاد کرد، که با موافقت وی، این مراسم وحدت‌بخش در سرتاسر میهن اسلامی برگزار شد. بر این اساس به دستور مستقیم حضرت امام، نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله طالقانی در پنجم مرداد سال 1358 در دانشگاه تهران برپا شد و بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کردند. او هفت نماز جمعه را اقامه کرد که آخرین آن در بهشت‌زهرا، در شانزدهم شهریور سال 1358 بود. آیت‌الله طالقانی درباره اهمیت نماز جمعه 

 
آیت‌الله طالقانی:هرچه ما مسلمان‌ها بعد از اسلام ضربه خوردیم به دست منافقین بوده است، نه به دست کفار، کفار چهره شناخته شده‌ای دارند.
 

می‌گوید: «نماز جمعه مظهر کاملی است از صف توحیدی تمام ملت‌های مسلمان و درعین‌حال آگاهی، تنبه، هوشیاری، افشا کردن دسایس دشمن و مطلع کردن همه مسلمانان به وظایف و مسئولیت‌هایی که دست کم در مدت یک هفته در پیش دارند.

آثار ماندگار

اگرچه زندگانی آیت‌الله طالقانی سراسر مبارزه بود و بارها زندانی و تبعید شد، اما با این حال، آثار ارزشمندی از خود بجا گذاشت. گنجینه‌های ارزشمندی همچون پرتوی از قرآن، مقدمه و تعلیق بر کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة، اسلام و مالکیت، به سوی خدا می‌رویم، پرتوی از نهج‌البلاغه، آینده بشریت از نظر مکتب ما، آزادی و استبداد، آیه حجاب، مرجعیت و فتوا، درسی از قرآن و درس وحدت از یادگارهای جاودان آن عالم فرزانه به شمار می‌روند.

تلاش گروهک‌ها برای ربایش آیت الله

از نخستین روزهای انقلاب اسلامی گروهک‌های غیر معتقد به اسلام اصیل سعی بر فریب و ربایش آیت‌الله طالقانی را داشتند و در این زمینه، دست به توطئه‌های فراوانی زدند که با هوشیاری مرحوم طالقانی این دسائس پس از مدتی خنثی و بی اثر می‌شد. در راس این جریان‌های نفاق، منافقین با عنوان سازمان مجاهدین خلق قرار داشتند که با خطاب کردن "پدر طالقانی"، تلاش داشتند تا با عاطفی کردن فضا، آیت‌الله را تحت تاثیر خود قرار دهند که مرحوم طالقانی در آخرین خطبه خود در بهشت زهرا، با بیانات محکم و روشن، منافقین را رسوا و بیزاری خود را از آنان اعلام کرد.

"هرچه ما مسلمان‌ها بعد از اسلام ضربه خوردیم به دست منافقین بوده است، نه به دست کفار، کفار چهره شناخته شده‌ای دارند. صفت‌شان جداست، 

 
منافقین با عنوان سازمان مجاهدین خلق قرار داشتند که با خطاب کردن "پدر طالقانی"، تلاش داشتند تا با عاطفی کردن فضا، آیت‌الله را تحت تاثیر خود قرار دهند،اما...
 

ولی منافق یعنی انسان چنا چهره... ما دچار چنین منافقین شرور و حیله‌گر و فریبکاری هستیم که گاه به چهره اسلام در می‌آیند، به چهره ایرانی، اصلاً هم بسیار اظهار دلسوزی می‌کنند برای مردم، ولی روح و درون و نفسش، نفس، اندیشه، فکر خلق، امپریالیست، صهیونیست و دیگر قدرت‌هاست، یعنی کوبیدن مسلمان‌ها".

آیت‌الله طالقانی و امام خمینی(ره)

ارادت خاص این عالم مبارز به رهبری انقلاب، حکایت از تعبد زایدالوصف ایشان در مساله "ولایت فقیه" می‌کرد. درباره امام می‌گفت: "من از دوران طلبگی از نزدیک با ایشان بوده‌ام و افکار و نظریات و حسن سوابق ایشان، برای همه روشن است و آشکار. حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی از همان آغاز، دارای تقدس خاص و از هر جهت ممتاز بوده‌اند و هستند".

وی درباره رهبری امام تاکید فراوان داشت: "رهبری حضرت آیت‌الله امام خمینی را، نه ما، دنیا پذیرفته است".

و در جای دیگر بیان کردند: "رهبری بزرگ و قاطع امام، حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی، با آن رهبریت قاطع، این انقلاب را به ثمر رساند".

عروج آیت‏ الله طالقانی

آیت‌الله طالقانی پس از سال‌ها مبارزه، سرانجام روز دوشنبه 19 شهریورماه سال 1358 به سوی حق شتافت و ملتی در غم فراقش غرق ماتم شدند. انبوه جمعیت پیکرش را برای خاک سپاری به بهشت‌زهرا بردند و صبح سه شنبه در میان شیون مردم، آن پیکر در خاک پنهان شد و دولت یک روز تعطیل و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

امام خمینی(ره) در پیامش به ملت داغدار چنین فرمودند: "آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او شخصیتی بود که از حبسی به حبسی و از رنجی به رنج دیگر در رفت‌وآمد بود و هیچ‌گاه در بهار بزرگ خود سستی و سردی نداشت. 

 
امام خمینی(ره): من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پرارج خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم
 

من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پر ارج خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم. او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او پربرکت". 

امام خمینی(ره) و آیت‌الله طالقانی

امام خمینی(ره) در پیامی بعد از آزادی از زندان خطاب به آیت الله طالقانی فرمودند: "این مسئله امر طبیعی است که شخصیت‌هایی مثل جنابعالی که عمر گرانمایه خود را در راه آزادی و استقلال کشور و مخالفت بی‌امان با دستگاه جبار و غارتگران بین‌المللی صرف نموده‌اند، در حبس و شکنجه به سر برند و از آزادی محروم باشند. آزادی امثال جنابعالی بر خلاف منطق شاه و موازین دولت است". 

امام به مناسبت ارتحال آیت الله طالقانی طی پیامی فرمودند: "...مجاهد عظیم‌الشان و برادر بسیار عزیز حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای طالقانی از بین ما رفت و به ابدیت پیوست و به ملاء اعلی با اجداد گرامیش محشور شد. برای آن بزرگوار سعادت و راحت و برای ما و امت تاسف و تاثر و اندوه.

آقای طالقانی یک عمر در جهاد روشنگری و ارشاد گذراند. او یک شخصیتی بود که از حبس به حبس دیگر و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود و هیچ‌گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت. من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پرارج خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم. او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود. زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود. برنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او با برکت...".


منبع : بلاغ
دیدگاه شما در مورد : ابوذری با زبان گویایی چون شمشیر مالک اشتر

ابوذری با زبان گویایی چون شمشیر مالک اشتر