یکشنبه 21 آذر 1395 09:37:54

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 26232

تاریخ انتشار : 22/03/1394 - 07:43

لزوم ارائه راه حل عملی برای برون‌رفت از مشکلات

چالش‌های همکاری پارک علم و فناوری مازندران و مراکز آموزشی

در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها قرارداد همکاری با پارک علم و فناوری امضا کرده‌اند ولی فقدان عملکرد لازم فی مابین آنها موضوعی اساسی است.

چالش‌های همکاری پارک علم و فناوری مازندران و مراکز آموزشی

سوادکوه-  سرعت رشد و تحول علم و تکنولوژی در دنیای امروز سبب شده است تا کشورهای مختلف درصدد بهره‌مندی از دانش جدید و تبدیل آن به اقتصاد برآیند؛ راه اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تجاری‌سازی علم، در همین راستا کشورهای مختلف، از جمله ایران برای بهره‎مندی از دانش روز و تبدیل آن به اقتصاد و کسب سرمایه بیشتر، شرکت‌های دانش بنیان را تأسیس کردند.

این شرکت‌ها با اهداف عام؛ جذب و تبدیل ایده‌ها به محصول و مشاغل پایدار، هم‌افزایی علم و ثروت (تجاری‌سازی علم و دانش)، توانمندسازی دانش‌آموختگان به‌منظور ورود به فضای کسب و کار. حمایت، هدایت و سمت‌دهی در جهت نوآوری‌ها و تولید فناوری‌های برتر، بسترسازی برای به‌کارگیری هرچه بیشتر توانمندی‌های دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی در جامعه. ترغیب متخصصین، نوآوران و مخترعان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به‌منظور بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های شکل‌یافته در مراکز پژوهشی و ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی، به‌وجود آمدند.

* تأسیس 150 شرکت دانش‌بنیان در مازندران

براساس آخرین آمار، در خردادماه سال 1391 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد کشور حدود 3 هزار واحد و آمار شرکت‌های خارج از پارک، در حدود 6 هزار واحد برآورد شده است که برابر با آمار فوق، تعداد 17هزار نفر متخصص در این شرکت‌ها مشغول به‌کار بوده‌اند.

اگر بخواهیم این آمار را در مقیاس کوچک یعنی استان مازندران ارزیابی کنیم؛ در حال حاضر از این تعداد 150 شرکت دانش‌بنیان در مازندران تأسیس شده‌اند که 70 شرکت در پوشش پارک علم و فناوری مازندران فعالیت می‌کنند و بقیه به‌صورت خصوصی در قالب مؤسسات دانش‌بنیان و ... اداره می‌شوند.


* دریافت گواهینامه دانش‌بنیان از سوی 20 شرکت

در بین 70 شرکت که تحت حمایت پارک علم و فناوری مازندران قرار دارند، تنها 20 شرکت، گواهی‌نامه دانش‌بنیان را از پارک علم و فناوری دریافت کرده‌اند و 30 محصول تولیدی را ارائه می‌دهند.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری مازندران، بیش از 20 نوع خدمت، شامل؛ تسهیلات تا مبلغ 40 میلیون تومان، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، درنظر گرفتن معاون حقوقی و ... به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

علی معتمدزادگان افزود: 80 درصد شرکت های دانش‌بنیان از نوع کوچک و متوسط هستند و برای کمک به این شرکت‌ها، لازم است تا نهادهای آموزشی و دانشگاه‌ها همکاری بیشتری با پارک علم و فناوری داشته باشند.


* مشتری‌مداری پارک علم و فناوری یکی از دغدغه‌های مراکز آموزشی

در همین راستا معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اهمیت تحقیق و پژوهش در مدارس کشور می‌گوید: در حال حاضر در دوره متوسطه درسی با عنوان تفکر و سبک زندگی تدریس می‌شود که دانش‌آموزان را از حافظه‌محوری به تفکر و خلاقیت سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان با اشاره به همکاری سازمان آموزش و پرورش با پارک علم و فناوری می‌گوید: پارک علم و فناوری انتظار دارد که آموزش و پرورش مشتری خدمات آن باشد.


* لزوم ارائه ایده و طرح از سوی پارک علم و فناوری

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: درصورتی که پارک علم و فناوری آمادگی پذیرش دانش‌آموزان نخبه، کارآمد و استفاده از ظرفیت و استعدادهای آنان در زمینه تجاری‌سازی دانش را دارد، آموزش و پرورش آماده همکاری است.

وی بیان کرد: در صورت ارائه ایده و طرح های سازنده از سوی پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش نیز استقبال می‌کند.


* آمادگی آموزش و پرورش برای همکاری با پارک علم و فناوری

از سویی دیگر نیز، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران به همکاری این سازمان با پارک علم و فناوری در زمینه هوشمندسازی مدارس مازندران اشاره می‌کند.

اسفندیار نظری آمادگی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران را برای استفاده از خدمات پارک علم و فناوری اعلام می‌کند و می‌گوید: در صورتی که پارک علم و فناوری دست همکاری به‌سوی ما دراز کند، متعاقباً اداره‎کل آموزش و پرورش نیز آمادگی خود را برای همکاری متقابل اعلام می‌کند.


* بی‌اطلاعی دانشجویان نسبت به فعالیت‌های پارک علم و فناوری

علاوه بر مطالب ذکرشده، بی‌توجهی دانشگاه‌ها نیز به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش‌روی پارک علم و فناوری مطرح شده است؛ به‌تازگی پارک علم و فناوری با دانشگاه‌های مختلف قرارداد همکاری امضا کرده است و در راستای آن، تورهایی را به‌منظور آشنایی دانشجویان با شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات آنها برگزار می‌کند.

هرچند نباید از اقدامات پارک علم و فناوری استان برای معرفی شرکت‌های دانش بنیان غافل شد ولی با نظرخواهی کوچکی از جامعه دانشجویی به این مسئله پی می‌بریم که هنوز اطلاعات کامل و مفیدی در راستای خدمات این نهاد علمی در استان وجود ندارد.

در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها قرارداد همکاری با پارک علم و فناوری امضا کرده‌اند ولی فقدان عملکرد لازم فی مابین آنها موضوعی اساسی است.


* کمبود فضای فیزیکی و بی‌توجهی به کاربردی‌سازی پژوهش، چالشی در دانشگاه‌ها

برخی از دانشگاه‌ها کمبود فضای فیزیکی و بی‌توجهی به تحقیق و پژوهش به‌عنوان مقوله‌ای کاربردی از سوی دانشجویان را دغدغه‌ای برای همکاری و مشارکت با فعالیت‌های پارک علم و فناوری اعلام می‌کنند.

از سویی دیگر مسائل مادی دانشگاه‌ها نیز مزید بر علت است و سبب رغبت کمتر برای تشویق دانشجویان به حوزه فناوری شده است.


* لزوم ارائه راه حل عملی برای برون‎رفت از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان

همان‌طور که می‌دانید؛ سنگ بنای شرکت‌های دانش‌بنیان بر محور تحقیق و پژوهش استوار است ولی تاکنون اقدام عملی در راستای استفاده از تحقیق و پژوهش‌های دانشگاهی دیده یا شنیده نشده است.

در حال حاضر اخباری که درباره مقوله پژوهش از زبان مسئولان استانی این حوزه می‌شنویم؛ مبنی بر راه‌اندازی سامانه پژوهش مازندران که سال‌ها پیش انجام شده، کمبود توجه به مسائل پژوهشی در کشور و استان، راه‌اندازی طرح جامع پژوهش و یا برگزاری همایش‌های مختلف است که می‌تواند نشان‌دهنده توجه به مقوله آموزش و پژوهش در استان باشد.

با این اوصاف، متأسفانه تاکنون توجه چندانی از سوی مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش نسبت به انجام اقداماتی، مانند؛ ارتباط بیشتر با سازمان آموزش و پرورش به‌عنوان نهادی که متولی آموزش نیروی انسانی آینده استان است؛ ارتباط با دانشگاه‌های مختلف و نیازسنجی درباره نحوه تعامل با پارک علم و فناوری و سایر مراکز علمی، تشویق و ترغیب مراکز دانشگاهی نسبت به کاربردی کردن پژوهش‌های مفید دانشجویی همگام با نیاز جامعه امروز، نظرخواهی جامعه و افزایش اطلاعات عمومی نسبت به فعالیت های پارک علم و فناوری و راهبردهای اساسی در این زمینه دیده نشده است.

به گزارش بلاغ، اداره‌کل دفتر آموزش و پژوهش با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی مانند اتاق فکر، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با همکاری محافل دانشجویی و دانش‌آموزی با حضور استادان و پژوهشگران، معرفی طرح‌های پژوهشی موفقی که سبب تولید محصول و کمک به اقتصاد کشور شده‌اند و گفت‌وگو با پژوهشگران نمونه و درج مطالب آنان در نشریات با همکاری رسانه‌ها، استفاده از فضای مجازی برای تبادل و تعامل بیشتر میان پژوهشگران استان با کشور و حتی بین‌المللی و ... به‌راحتی می‌تواند تعامل، تعادل و توازن مناسب میان نهادهای آموزشی، تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند.

بسیاری از این اقدامات نیاز به بودجه یا منابع مالی چندانی ندارد و حتی با کمک برخی از نهادها یا انجمن‌های مردم‌نهاد استان هم عملی می‌شود، لذا با توجه به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد و توسعه و همین‌طور سرمایه‌گذاری در استان، لازم است تا مسئولان استانی علاوه بر طرح مسائل و مشکلات پیش‌روی این شرکت‌ها، به فکر راه حل عملی برون‌رفت از آنها هم باشند.


منبع : بلاغ
دیدگاه شما در مورد : چالش‌های همکاری پارک علم و فناوری مازندران و مراکز آموزشی

چالش‌های همکاری پارک علم و فناوری مازندران و مراکز آموزشی