شنبه 13 آذر 1395 21:15:20

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار سوادکوه
چاپ

کد خبر : 23456

تاریخ انتشار : 02/02/1394 - 15:48

مدیرکل حراست ماهان مطرح کرد

جزئیات پرواز مشهد ـ ساری/2 بار تلاش ناکام خلبان برای فرود در دشت‌ناز/سفر زمینی انتخاب مسافران بود

مدیرکل حراست ماهان با تشریح جزئیات پرواز مشهد ـ ساری این شرکت هواپیمایی که به دلیل شرایط نامساعد جوی مجبور به فرود در مهرآباد شد، گفت: فرودگاه گرگان آن ساعت برای پذیرش پرواز آماده نبود، در مهرآباد هم مسافران خود خواستند با اتوبوس به ساری بروند اگرنه پیشنهاد ما پرواز دیگری بود.

جزئیات پرواز مشهد ـ ساری/2 بار تلاش ناکام خلبان برای فرود در دشت‌ناز/سفر زمینی انتخاب مسافران بود

سوادکوه- حمیدرضا خاندانی، درباره جزئیات بروز سانحه برای مسافران پرواز مشهد ـ ساری این شرکت هواپیمایی و واژگونی اتوبوس حامل مسافران این پرواز اظهار کرد: پرواز شماره 1020 هواپیمایی ماهان با هواپیمای BAE146 در تاریخ 31 فروردین ماه 94 طبق برنامه با 51 مسافر بزرگسال و 3 مسافر خردسال در ساعت 23:34 از مشهد به سمت ساری پرواز می‌کند.

وی با اشاره به بروز شرایط نامناسب جوی در فرودگاه ساری، افزود: خلبان هواپیمای مذکور پس از رسیدن به آسمان ساری دو بار طرح تقرب به فرودگاه را طبق استانداردها و دستورالعمل‌های پروازی انجام می‌دهد، اما به علت کمبود دید ناشی از شرایط نامناسب جوی موفق به فرود در این فرودگاه نمی‌شود.

مدیرکل حراست ماهان بیان کرد: خلبان این پرواز 20 دقیقه روی آسمان شهر ساری دور می‌زند تا شاید شرایط مناسبی برای فرود رخ دهد و یا اینکه میزان دید افزایش یابد؛ از ساعت 50 دقیقه بامداد تا 1:10 دقیقه بامداد روز اول اردیبهشت‌ماه روی آسمان ساری دور می‌زند، اما شرایط دید با وجود روشن بودن چراغ‌های باند کافی نیست و خلبان طبق دستورالعمل فرودگاه مهرآباد را انتخاب می‌کند.

این مسئول ادامه داد: طبق دستورالعمل‌های پروازی، فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاه جایگزین و فرودگاه اصفهان به عنوان فرودگاه دوم جایگزین پرواز درنظر گرفته شده بود.

خاندانی در پاسخ به این سؤال که چرا هواپیما به سمت فرودگاه گرگان حرکت نکرده است، توضیح داد: فرودگاه گرگان در آن ساعت شب عملیاتی نبوده است و طبق دستورالعمل‌های پروازی، هواپیما باید به فرودگاه مهرآباد می‌رفت، ضمن آنکه هواپیما به دلیل کوچک بودن، سوخت زیادی نداشت و نمی‌توانست به فرودگاه مبدأ (مشهد) برگردد.

مدیرکل حراست ماهان یادآور شد: خلبان طبق دستورالعمل‌ها فرودگاه اول جایگزین را انتخاب می‌کند و در ساعت 1:44 بامداد روز اول اردیبهشت ماه در مهرآباد به زمین می‌نشیند.

این مسئول اضافه کرد: مهر کنسلی روی بلیت همه مسافران این پرواز زده شد و در سیستم کنسلی ثبت شد و مقرر شد پول بلیت به مسافران برگردانده شود.

خاندانی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی ماهان تلاش کرد برای رفاه حال مسافران این پرواز، اولین پرواز خود را که ساعت 5:50 بامداد روز اول اردیبهشت‌ماه به سمت مشهد بود به شماره پرواز 1067 برای این مسافران درنظر بگیرد؛ به مسافران اعلام کردیم هر کس مایل بود می‌تواند با همین پرواز به مشهد برگردد که یکی از مسافران (خانم) اعلام آمادگی کرد و با همان پرواز به مشهد برگشت.

وی افزود: مابقی مسافران اعلام کردند که مایل هستند به ایستگاه مقصد (ساری) برگردند؛ در این راستا به آنها اعلام شد که اولین پرواز ماهان از تهران به ساری در ساعات پایانی روز دوم اردیبهشت‌ماه‌ انجام می‌شود و مسافران می‌توانند‌ با این پرواز به ساری برگردند و یا اینکه تلاش می‌کنیم با پروازی جایگزین به ساری برگردند.

مدیرکل حراست ماهان بیان کرد: سه نفر از مسافران این پرواز از همان فرودگاه مهرآباد خودروی دربستی گرفتند و با هزینه ماهان به ساری اعزام شدند؛ چهار نفر از مسافران پرواز انصراف خود را اعلام کردند و تلاش کردیم برای مابقی مسافران دو دستگاه اتوبوس تهیه کرده و آنها را به ساری اعزام کنیم.

این مسئول گفت: نزدیک‌ترین پایانه به فرودگاه مهرآباد پایانه غرب بود که تلاش کردیم دو دستگاه اتوبوس از این پایانه تهیه کنیم، اما به دلیل اینکه این پایانه در آن ساعات شب تعطیل بود، پایانه مهرشهر کرج به عنوان پایانه (back up) جایگزین پایانه غرب، صورت‌وضعیت مسافر را صادر می‌کرد، بنابراین دو دستگاه اتوبوس اسکانیا یکی متعلق به شرکت سیر و سفر و دیگری متعلق به تعاونی شماره 7 رشت برای اعزام مسافران آماده شدند.

خاندانی اضافه کرد: ظاهراً یکی از این اتوبوس‌های اسکانیا در مسیری که جاده شیب زیادی داشته است، سرعت داشته و زیاد از ترمز استفاده می‌کند که سیستم اخطار ترمز اعلام خطر می‌کند، اما راننده توجهی نمی‌کند و پس از مقداری سیر با سرعت زیاد، به گاردریل برخورد کرده و سپس واژگون می‌شود.

وی با بیان اینکه راننده و کمک‌راننده جزو مصدومان این حادثه هستند، گفت: ظاهراً سه نفر از متوفیان جزو مسافران ماهان نبوده‌اند، زیرا اسامی آنها در لیست مسافران ما نبوده است البته این مورد در حال بررسی است.

مدیرکل حراست ماهان درباره وجود قانون در انتقال این چنینی مسافران پرواز توضیح داد: طبق قوانین ایکائو، کنوانسیون ورشو و دیگر کنوانسیون‌های مربوطه در صورت ابطال پرواز، شرکت هواپیمایی می‌تواند طبق توافق با مسافران در چنین شرایطی مسافران را با پرواز دیگر، پرواز جایگزین و یا به صورت حمل و نقل ریلی، دریایی و یا جاده‌ای (البته طبق توافق با مسافر) به مقصد اعزام کند.

این مسئول ‌بروز این اتفاق و جان‌ باختن تعدادی از مسافران را در این حادثه به بازماندگان آنها تسلیت گفت.


منبع : بهار
دیدگاه شما در مورد : جزئیات پرواز مشهد ـ ساری/2 بار تلاش ناکام خلبان برای فرود در دشت‌ناز/سفر زمینی انتخاب مسافران بود

جزئیات پرواز مشهد ـ ساری/2 بار تلاش ناکام خلبان برای فرود در دشت‌ناز/سفر زمینی انتخاب مسافران بود