شنبه 13 آذر 1395 13:12:19

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش و گفتگو
چاپ

کد خبر : 22652

تاریخ انتشار : 20/01/1394 - 10:16

فاصله نا‌متوازن آثار ملی و اماکن اقامتی مازندران در سوادکوه

وجود 2.5 درصد اماکن اقامتی سوادکوه که دارای 24 درصد آثار تاریخی و باستانی مازندران است، بیان‌گر نا‌متوازن بودن امکانات با توانمندی‌ها است.

فاصله نا‌متوازن آثار ملی و اماکن اقامتی مازندران در سوادکوه

سوادکوه- صنعت گردشگری از راه‌کارهای اقتصادی جوامع مختلف برای در‌آمد‌زایی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی است که در کنار این رشد به اهداف اجتماعی و سیاسی هم دسترسی دارند و سیاست‌گذاری حوزه گردشگری در کشور‌هایی که میراث فرهنگی قابل توجهی هم ندارند، در اولویت‌های توسعه قرار دارد و این موضوع برای کشور‌های دارای سابقه غنی فرهنگی، صدچندان می‌شود.

ایجاد بستر‌های لازم برای جذب گردشگر که به همراه خود اشتغال‌زایی مضاعف را نیز به همراه دارد، از دستور‌ کار‌ دولت‌ها است.


* رتبه 5 ایران در وجود جاذبه‌های طبیعی جهان

ایران دارای جاذبه‌های مختلف فرهنگی و تمدنی و طبیعی است و آخرین آمار ارائه‌شده توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان‌گر آن است که رتبه ایران در رقابت‌پذیری سفر حدود 100 است و سهم کشور‌مان از در‌آمد 6 و نیم میلیارد دلاری صنعت گردشگری خارجی حدود نیم‌درصد کل کشورهای جهان است که دست‌یابی به رقم سه درصد، مناسب ارزیابی می‌شود.

دارا بودن رتبه 10 در وجود جاذبه‌های باستانی و تاریخی جهان و نیز دارا بودن رتبه پنج در وجود جاذبه‌های طبیعی را نیز باید از ظرفیت‌های صنعت گردشگری ایران ذکر کرد.


* زیر‌ساخت‌های صنعت گردشگری لازمه استفاده بهینه از اقتصاد گردشگری

استان مازندران که همواره یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران و مسافران محسوب می‌شود، دارای دو هزار و 500 اثر تاریخی و باستانی است که 675 اثر آن به ثبت ملی رسیده که 100 اثر میراث معنوی و 120 میراث طبیعی را نیز در خود جای داده که از این تعداد 45 اثر معنوی و 11 میراث طبیعی آن به ثبت ملی رسیده است.

وجود زیر‌ساخت‌های صنعت گردشگری لازمه استفاده بهینه از استعداد‌های این حوزه است و بررسی کمیت و کیفیت هتل، متل، مهمان‌پذیر، هتل‌آپارتمان و واحد‌های پذیرایی می‌تواند شاخص مناسبی در بررسی رتبه مناسب صنعت گردشگری باشد.


* وجود 24 درصد آثار تاریخی و باستانی مازندران در سوادکوه

استان مازندران بر طبق گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارای 49 هتل با هزار و 829 اتاق و پنج هزار و 751 تخت، 38 متل، 68 هتل‌آپارتمان با هزار و 729 اتاق و 5 هزار و 410 تخت و 213 دفتر خدمات مسافری است که سهم شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی از این شاخص‌ها صفر است و همچنین استان مازندران دارای 13 مهمان‌پذیر و 362 واحد پذیرایی است که سوادکوه دارای یک سهم از تعداد مهمان‌پذیر استانی و 19 واحد پذیرایی است.

با تحلیل محتوای آمار واحد‌های پذیرایی و اسکان گردشگران در مازندران به سهم ناچیز سوادکوه که حدود دو و نیم‌درصد است می‌رسیم و این در حالی است که 24 درصد آثار تاریخی و باستانی مازندران و بیش از هفت و نیم درصد از آثار ملی ثبت‌شده مازندران در شهرستان سوادکوه قرار دارد.


* 6 و نیم‌درصد اسکان نوروزی مازندران در سوادکوه

مسافرت‌های نوروزی یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی توانمندی‌ها و موانع توسعه صنعت گردشگری است که استان مازندران در نوروز 94 شاهد اسکان حدود 11 میلیون نفر شب بوده است که بازدید 500 هزار نفر از 13 فروشگاه صنایع‌دستی و فروش حدود سه میلیارد تومان از آثار صنایع‌دستی نیز در نوروز امسال از رویدادهای دیگر گردشگری این استان بود.

شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی نیز در نوروز 94 شاهد اسکان دائم و موقت بیش از 710 هزار نفر بودند که 540 هزار نفر از مناطق پایلوت گردشگری بازدید کردند و 90 هزار نفر نیز از فروشگاه صنایع‌دستی بازدید و حدود 50 میلیون تومان اقدام به خرید صنایع‌دستی از این شهرستان کردند.

شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در نوروز 94 تعداد شش و نیم‌درصد اسکان و 16 درصد تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی، یک‌درصد بازدید از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و یک و نیم‌درصد فروش صنایع‌دستی مازندران را به خود اختصاص داده است.


* 37 درصد تخصص برای اقامت گردشگران

وجود دو و نیم‌درصد اماکن اقامتی مازندران در شهرستانی که 24 درصد آثار تاریخی و باستانی مازندران و بیش از هفت و نیم‌درصد از آثار ملی ثبت‌شده مازندران را در خود جای داده است، بیان‌گر توازن نداشتن امکانات با توانمندی‌های شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در حوزه گردشگری است.

هر چند استفاده نکردن بهینه از استعداد‌های گردشگری را در کشور هم مشاهده می‌کنیم ولی فاصله بین امکانات اولیه این صنعت با استقبال گردشگران در این دو شهرستان طولانی است و برنامه‌ریزی کلان برای استفاده از این صنعت برای کاهش بیکاری و توسعه پایدار را باید مورد توجه قرار داد.

در موضوع اسکان گردشگران در واحد‌های دارای حداقل و حداکثر استاندارد بین‌المللی، شاهد فعالیت 17 تا 38 تخصص هستیم که به همراه سایر خدمات به آمار خیره‌کننده اشتغال‌زایی می‌رسیم و به رتبه دوم و سوم صنعت گردشگری در اشتغال‌زایی جهانی بیشتر پی می‌بریم.


* تأثیر مثبت تعریض محور سوادکوه در افزایش گردشگران نوروزی

رضا دانش‌زاده با اشاره به اینکه رشد صنعت گردشگری مازندران با ایجاد و تقویت زیر‌ساخت‌های مناسب و مکمل تأسیسات گردشگری به‌دست می‌آید، گفت: دولت زیر‌ساخت‌های لازم برای فعالیت‌های خدماتی و رفاهی گردشگری را تا ورودی تأسیسات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه همکاری ادارات و نهاد‌های مختلف با میراث فرهنگی برای تقویت فعالیت‌های این حوزه ضروری است، افزود: دولت در پارک جوارم و مجموعه شورمست به‌صورت مناسبی برنامه‌ریزی کرد و اگر همکاری منابع طبیعی و سایر ادارات و نهاد‌ها به‌وجود نیاید، توفیقی در صنعت گردشگری به‌دست نمی‎آید.

وی از افزایش مسافران نوروزی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در نوروز 94 خبر داد و خاطرنشان کرد: تعریض بخش‌های مهمی از محور سوادکوه در افزایش تعداد مسافران نوروزی موثر بوده است.


* ضعف اساسی در زیر‌ساخت‌های صنعت گردشگری سوادکوه

محمد‌رضا منصوریان با تأکید بر اینکه زیر‌ساخت‌های گردشگری باید تقویت شود، گفت: اماکن اقامتی و خدماتی مناسبی برای گردشگران در سوادکوه‌شمالی وجود ندارد.

فرماندار سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه صنعت گردشگری سوادکوه‌شمالی نسبت به شهرستان‌های ساحلی عقب است، افزود: مجموعه اماکن اقامتی و پذیرایی شهرستان به اندازه یک هتل شهرستان‌های ساحلی نمی‌شود.

وی به ضعف اساسی در زیر‌ساخت‌های صنعت گردشگری سوادکوه‌شمالی اشاره و خاطرنشان کرد: آمار و ارقام مربوط به حوزه گردشگری برای تحلیل شفاف موضوع و برنامه‌ریزی، مناسب نیست و شاخص‌های ارزیابی و پایه جمعیتی باید مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد.

منصوریان با بیان اینکه تنها قادر به هماهنگی 10 تا 15 روزه اماکن اقامتی ویژه در مساجد و مدارس برای اسکان مسافران هستیم، گفت: با آمار و ارقام اعلام شده نمی‌توانیم شرایط گردشگری را تجزیه و تحلیل کاربردی کنیم.


* 24 درصد از میراث فرهنگی و دو و نیم‌درصد از اماکن اقامتی و خدماتی مازندران در سوادکوه

هرچند آمار و ارقام به تنهایی نمی‌تواند معیار مناسبی برای کاهش مشکلات و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها باشد ولی بدون تردید آمار و ارقام واقعی و شفاف، سهم پر‌رنگی در تحلیل محتوا و برنامه‌ریزی آینده‌نگر‌انه دارد.

صنعت گردشگری که بسیاری از معایب صنایع دیگر را به دنبال ندارد و صنعتی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، می‌تواند سهم مهمی در توسعه شهرستان‎های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی داشته باشد ولی استفاده نامناسب از جنگل‌های کهن، رودخانه‌های دائم، وجود محور‌های راه‌آهن و جاده با مناظر طبیعی، وجود ده‌ها کوه‌ بالای چهار هزار متر، آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی که وجود 24 درصد از میراث فرهنگی و دو و نیم‌درصد از اماکن اقامتی و خدماتی مازندران در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی است، بیان‌گر نبود محوریت گردشگری در توسعه این دو شهرستان است.

جذب سرمایه‌گذار برای هزینه در ایجاد اماکن خدماتی و رفاهی در سوادکوه و سوادکوه‌شمالی مستلزم برنامه‌ریزی کلان با افق چندساله است که وجود جلسات شهرستانی با محوریت شناسایی اماکن مورد توجه مردم و راه‌کارهای استفاده بهینه از آن و حل موانع اداری و دعوت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران علاوه بر پویایی اقتصاد شهرستان، موجب استفاده از زمینه‌های مختلف توسعه پایدار را نیز به همراه دارد و تجربه نشان داده است که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حضور در این دو شهرستان به‎دلیل وجود موانع مختلف اداری و نبود پشتیبانی لازم از طرف مسئولان رغبتی برای سرمایه‌‎گذاری در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی ندارند.

نویسنده : عمران اکبرنژاد
منبع : فارس
دیدگاه شما در مورد : فاصله نا‌متوازن آثار ملی و اماکن اقامتی مازندران در سوادکوه

فاصله نا‌متوازن آثار ملی و اماکن اقامتی مازندران در سوادکوه