یکشنبه 21 آذر 1395 01:53:44

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 22472

تاریخ انتشار : 17/01/1394 - 09:37

اعترافات بزرگ بزرگ‌نیا

صنعتی که اقتصادی نیست/حضور گردشگران؛ فرصت یا تهدید؟!

مازندران در ایام نوروز بنا به ادعای مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میزبان حدود 10 میلیون گردشگر از سراسر کشور بود و در این بین سهم روستاها هم براساس ادعای مسئولان این نهاد 5 میلیون مسافر بود.

صنعتی که اقتصادی نیست/حضور گردشگران؛ فرصت یا تهدید؟!

سوادکوه- ورق خوردن تقویم را به‌سرعت شاهدیم و مطمئن هستیم که در یک چشم به هم زدن، سال 94 نیز به سر می‌آید؛ 10 میلیون گردشگر که در عرض حدود 20 روز، مازندران را خانه خود کرده بودند، در همه‌جای مازندران اقامت کردند، کوه، دشت، جنگل، شهر، روستا، خیابان، پارک، سواحل و مهمان‌خانه‌های بسیاری از شمالی‌ها بودند.

اگر حضور گردشگران را فرصت بدانیم که به فرصت هم می‎تواند تبدیل شود، حضور آنها در مراکز اقامتی، هتل‌ها، مهمان‌سراها، پارک‌ها و ... می‌تواند رونق اقتصادی برای استان به همراه داشته باشد اما به دلایل مختلف بسیاری از مسافران عموماً با صندوق پر از مواد غذایی به مازندران می‌آیند و اینجاست که با گردشگری بدون صرفه اقتصادی همراه هستیم.

کسب رتبه نخست گردشگری برای مازندران تا زمانی که سازوکار درست برای اقامت و حضور مسافران در استان فراهم نشود و فقط بسنده شود به استفاده از نعمت‌های خدادادی که این نعمت‌ها هم هرساله با تیشه‌هایی که حضور انسان بر پیکره طبیعت برجای می‎گذارد، نه تنها سودآور نیست بلکه در درازمدت از مازندران کویری خواهد ساخت؛ برای مازندران کارساز نیست.

ارائه آمار بیشترین اقامت گردشگران در کمپ‌ها، زائرسراها و مدارس نیز خبری بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد و این مسئله نیز هرچند شاید نشان‌دهنده مهمان‌‌نوازی مناسب مازندران باشد اما با توجه به اینکه در این مراکز عموماً هزینه‎ای دریافت نمی‌شود، به لحاظ اقتصادی سهم‎بری برای استان ندارد و به شکل محترمانه از ما سرایداری می‌سازد، یعنی اینکه ما سرایداری کنیم و این در حالی است که بهره اقتصادی حضور مسافر را استان‌هایی می‌برند که بدون داشتن بسیاری از قابلیت‎های طبیعی گردشگری با هزینه کردن فراوان، زمینه جذب گردشگر را با اقتصادی شدن آن فراهم می‎کنند.

این در حالی است که مازندران با طبیعت بکر و گونه‎های ناب حیات وحش، به دلیل نداشتن برنامه‌ مناسب برای گردشگری، با خیل عظیم مسافران سرگردانی همراه است که با صندوق پر از مواد غذایی وارد مازندران می‌شوند و آنچه که این حضور برای استان به ارمغان می‌آورد، متأسفانه زباله‌های رهاشده در طبیعت و چشمک‎زدن نایلون‎های زباله در هر کوی و برزن برای استان است که در اینجا نیز باید قامتی خم شود تا آنچه را که مسافران بی‎توجه رها می‎کنند، جمع کنند و این می‎شود قصه دردناک گردشگری در مازندران و این مسئله روز از نو، روزی از نو را در پی سال‎های مختلف برای مازندران رقم زده است.

دلاور بزرگ‎نیا با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری اقتصادمحور اضافه می‌کند؛ که اسکان مسافران در زائرسراها، کمپ‌های شهرداری و مدارس در چرخه اقتصادی استان اثرگذار نیست که نیاز داریم در این زمینه بیشتر کار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه برای استفاده بیشتر گردشگران از هتل‌های درجه یک و دو در نرخ‌گذاری این هتل‌ها دخالت کردیم تا اقبال به این سمت افزایش یابد، خواستار دسته‌بندی خدمات هتل‌داری در استان شده و ادامه می‎دهد: مجموعه هتل‌داران برای جذب مشتری باید نرخ‌ها و خدمات متنوعی داشته باشند.

حرفه‌ای‌تر شدن فعالیت هتل‌داران، جذب گردشگران خارجی، تکمیل بیش از 20 هتل پنج‌ستاره در استان از محل صندوق توسعه ملی نیز از مواردی بود که جناب مدیرکل در آخرین روز سفر کاری ستاد تسهیلات سفر در مازندران در اختیار رسانه‎ها قرار داد و تأکید کرد: حضور گردشگران به این صورت در استان اقتصادی نیست.

نویسنده : سروش مهرپویان
منبع : بلاغ
دیدگاه شما در مورد : صنعتی که اقتصادی نیست/حضور گردشگران؛ فرصت یا تهدید؟!

صنعتی که اقتصادی نیست/حضور گردشگران؛ فرصت یا تهدید؟!