شنبه 20 آذر 1395 08:31:41

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار سوادکوه
چاپ

کد خبر : 2175

تاریخ انتشار : 28/10/1392 - 23:34

سوادکوه گزارش می دهد:

چالش‌ها و توانمندی‌های پیش روی فرمانداران تدبیر و امید در سوادکوه

چالش‌ها و توانمندی‌های شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی با انتخاب فرمانداران شهرستان به مرحله جدیدی رسیده است.

چالش‌ها و توانمندی‌های پیش روی فرمانداران تدبیر و امید در سوادکوه

به گزارش سوادکوه آنلاین،هفتمین رئیس جمهور اسلامی ایران که از 22 فروردین سال 1392 به صورت رسمی نامزدی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و دولت خود را دولت تدبیر و امید نام نهاد و شعار اعتدال گرایی و نماد کلید و رنگ بنفش را برای خود برگزید و در 24 خرداد ماه 1392 با بیش از 18 میلیون و 600 هزار رای که نزدیک به 51 درصد آرا را شامل شده بود به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

*رای اول مازندران به رئیس جمهور منتخب

تدبیر و امید و اعتدال از کلید واژه‌هایی بود که از طرف حسن روحانی مطرح شد و مورد اقبال مردم قرار گرفت تا وی در انتخابات به موفقیت دست یابد.

از یک‌میلیون و 900 هزار رای استان مازندران حدود یک‌میلیون و 100هزار رای متعلق به حسن روحانی بوده است و در شهرستان سوادکوه نزدیک به 32 هزار رای از 50 هزار رای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برای رئیس جمهور منتخب بوده است.

تغییرات مدیریتی استانی و شهرستانی با تغییر دولت انجام می‌شود که افرادی معتقد به گفتمان تدبیر و امید و اعتدال در پست‌های ارشد مدیریتی استان و شهرستان تکیه بزنند.

شهرستان سوادکوه که از یک‌سال پیش به دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی تقسیم شده است نیز شاهد تغییرات در مسئولیت ارشد شهرستان بوده است و اواخر آذر شاهد حضور رجبعلی وهابی خنکدار در شهرستان سوادکوه و اواخر دی ماه شاهد حضور محمدرضا منصوریان در سوادکوه شمالی بوده‌ایم.

انتخاب فرمانداران از بدنه استانداری یا وزارت کشور تصمیمی است که به نظر می‌رسد فواید آن بیشتر از آسیب‌هایش باشد ولی شایسته سالاری باید در اولویت این تصمیم قرار داشته باشد.

*سابقه فرمانداران سوادکوه و سوادکوه شمالی

آشنایی با سرپرست فرمانداری سوادکوه شمالی از طریق وبلاگ شخصی و مقالات سیاسی در رسانه‌های مجازی و مکتوب قابل دسترسی بود ولی هیچ اطلاع رسانه‌ای و مدیریتی از فرماندار سوادکوه در دسترس نبود و تحلیل‌های مختلف باید از بین سخنان ایشان استنباط شود.

سخنان مراسم معارفه فرماندار سوادکوه و یا در معارفه شهردار زیراب که به صورت کلی بیان شده است نمی‌تواند زمینه‌ای برای تحلیل جنبه‌های مدیریتی وی باشد و تا زمان بیان دیدگاه‌ها و نظرات ایشان درباره توسعه یافتگی و موانع پیشرفت سوادکوه و راهکارهای دستیابی به اهداف دولت تدبیر و امید در مصاحبه رسانه‌ای یا جلسات کارشناسی باید منتظر ماند.

بیان محرومیت همه جانبه سوادکوه توسط یازدهمین فرماندار شهرستان با راهکار حمایت استانی مطرح شد که نباید با ندیده گرفتن قابلیت‌های فراوان توسعه سوادکوه همراه باشد.

*لزوم بازنگری رفتار مدیریتی دومین فرماندار سوادکوه

سخنان فرماندار جدید سوادکوه شمالی در مراسم معارفه و مطلب «آنچه برای سوادکوه شمالی می‌خواهم» که در پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری این شهرستان منعکس شده است و با یادآوری مقالات و دیدگاه‌های وی در رسانه‌ها می‌توان به چارچوب‌هایی در رفتار سیاسی و مدیریتی ایشان دست یافت که به نظر می‌رسد به بازنگری نیاز دارد.

قربانی شدن واژه‌های اخلاق، راستگویی و قانون مداری در چند سال اخیر، آسیب دیدن اعتماد مردم، عدم راستگویی و رفتار صادقانه با مردم که مملکت و انقلاب با مشکل روبه‌رو کرده بود، رخت بر بستن اخلاق از جامعه که با پایان رقابت‌های انتخابی شاهد گسترش رفتار اخلاقی در جامعه هستیم به عنوان جملات بیان شده فرماندار جدید سوادکوه شمالی است.

در اولویت بودن همه امور شهرستانی در اولویت دومین فرماندار سوادکوه شمالی، رد کردن نظر کمال علیپور درباره بومی بودن فرماندار، شایسته سالاری مورد نظر این نماینده و یا رد کردن نظر نماینده مسئولان ادارات و نهادهای شهرستان سوادکوه شمالی درباره لزوم برنامه‌ریزی مدون و تعیین شاخص‌ها برای انتخاب فرمانداران و متوقف شدن تغییر فرمانداران با تغییر دولت‌ها، یا بیان اینکه کمال رستمعلی فرماندار سابق سوادکوه شمالی با این تغییرات که انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد، بیشتر تمرین کند از موارد دیگری بود که در سخنان محمدرضا منصوریان شاهد بوده‌ایم.

به بیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، چتر مدیریت فرماندار باید بر سر همه شهروندان گسترده باشد و به نظر می‌رسد رویکرد فرماندار جدید شهرستان سوادکوه شمالی که دارای سابقه قابل توجه در بدنه استانداری با رشته تحصیلی علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری است با چتر حمایتی مورد نظر فاصله دارد.

سخنان دومین فرماندار سوادکوه شمالی ما را به یاد زمان رقابت‌های انتخاباتی و سخنرانی های له یا علیه کاندیدها می‌اندازد که در زمان معارفه برای پذیرش مسئولیت ارشد یک شهرستان و فعالیت برای توسعه شهرستان تازه تاسیس با مشکلات مختلف ساختاری و آماده نبودن زیر ساخت‌ها که با کاهش جمعیت هم روبرو است، مناسب نیست.

*تعیین چشم‌انداز توسعه سوادکوه شمالی

با نگاهی به تجربه و فعالیت قابل توجه دومین فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی و تاکید وی بر لزوم تعیین چشم‌انداز توسعه و قانون‌گرایی و رفتار منطقی و تعامل با نمایندگان و امام جمعه و نخبگان و تحلیل محتوای نخستین سخنان وی به عنوان فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی به تناقض‌هایی می رسیم که پایه توسعه شهرستان در دولت تدبیر و امید را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

عدم حضور امام جمعه سوادکوه شمالی در مراسم معارفه که با اجلاس استانی ائمه جمعه همزمان بوده است و مراسم معارفه یک روز قبل به ایشان اطلاع داده شده بود یا از بی‌برنامگی استانی این معارفه بود و یا لزوم حضور امام جمعه در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرستانی تغییر کرده است.

در روز مراسم تودیع نخستین فرماندار سوادکوه شمالی برخی از حاضران با بیان اینکه سخنان بیشتر سخنرانان و همچنین عملکرد انجام شده کمال رستمعلی مناسب و قابل تقدیر بوده است که در تقدیر نامه وی با امضای معاون سیاسی استانداری با عنوان «ماندگار بودن تلاش‌ها» هم آمده است چه لزومی به تغییر وی و مطلب تمرین وی بعد از این جابه‌جایی توسط فرماندار جدید سوادکوه شمالی مناسب نبود.

قربانی شدن واژه‌های اخلاق، راستگویی و قانون مداری در چند سال اخیر، آسیب دیدن اعتماد مردم، عدم راستگویی و رفتار صادقانه با مردم که مملکت و انقلاب با مشکل روبرو کرده بود، رخت بر بستن اخلاق از جامعه  که با پایان رقابت‌های انتخابی شاهد گسترش رفتار اخلاقی در جامعه بوده‌ایم از جمله کلید واژه‌های مورد استفاده فرماندار جدید شهرستان سوادکوه شمالی بوده است.

سیاه و سفید دیدن پدیده‌ها از آسیب‌های بررسی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است و نباید با این رویکرد به میدان مدیریت حل مشکلات قدم گذاشت و در اولویت بودن همه امور شهرستانی هم از مطالبی تعجب‌آور دومین فرماندار سوادکوه شمالی بوده است.

محدودیت منابع و کثرت تقاضاها همواره اولویت‌بندی و زمان‌بندی طرح‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند و در اولویت بودن همه امور شهرستانی با واقعیت مدیریتی فاصله دارد.

برخورد چالشی با نماینده مجلس درباره لازمه شایسته سالاری یا بومی بودن فرماندار و یا موضع گیری در برابر سخنان نماینده مسئولان ادارات و نهادها با موضوع لزوم توقف تغییر فرمانداران با تغییر دولتها با شعار لزوم تعامل با نمایندگان و مسئولان در تناقض است.



برای این پست 1 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • پاسخ به نظر یکشنبه 29 دی 1392 - 22:10
    omran akbarnjad

    سلام وقت بخیر.موفق باشید

    0 0
دیدگاه شما در مورد : چالش‌ها و توانمندی‌های پیش روی فرمانداران تدبیر و امید در سوادکوه

چالش‌ها و توانمندی‌های پیش روی فرمانداران تدبیر و امید در سوادکوه