سه شنبه 16 آذر 1395 17:34:05

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار سوادکوه
چاپ

کد خبر : 2

تاریخ انتشار : 17/06/1392 - 12:53

فرماندار و ۱۵ مانع توسعه سوادکوه

به قول مقام معظم رهبری:”در هر کجا که مسئولیتی داریم، آنجا را مرکز عالم بدانیم و با همه توان در دست یابی به اهداف متعهدانه خود تلاش کنیم”.

فرماندار و ۱۵ مانع توسعه سوادکوه

سوادکوه

هنگامی که گالیله بر خلاف نظر حقیقی خود و برای جلب نظرکشیشان ظاهر طلب و عافیت طلب، گردش زمین را رد کرد و به مرکزیت عالم وجودی زمین رای داد تا از اعدام جان به در برد،.در بیرون از دادگاه شاگردان وی و انبوهی از مردم گرد هم امده بودند تا ببیند سرانجام گالیله چه می شود و یکی از شاگردان او بعد از رای دادگاه با صدای بلندی گفت:”وای به ملتی که قهرمان ندارد” و گالیله پاسخی داد که می تواند برای همه دوران مورد استفاده قرار گیرد.گالیله در پاسخ کسانی که همه آینده و توسعه و تغییرات را در او خلاصه می دیدند، پاسخ داد: “وای به ملتی که نیاز به قهرمان دارد.”

سالها در فکر و رفتار و گفتار خود و علاقمندان به توسعه سوادکوه به دنبال شخص خاصی برای بر عهده گرفتن مرکز ثقل توسعه سوادکوه بوده ایم و هر چه می گذشت از این سراب دور تر می شدیم و سرانجام عمده این علاقمندان به این نتیجه رسیده اند که سوادکوه نیاز به قهرمان ندارد بلکه نیاز به همکاری و همراهی و ایجاد مرکز ثقل(نه فری که همه مشکلات را یکه و تنها حل کند) دارد.

اگر ما جایگاه خود را بدانیم و به خودمان و به دیگران با شاخص های استاندارد و معقول نمره دهیم و انتظارات و آینده را در برنامه ها و عملکردها بسنجیم و انتقاد و پیشنهاد را در راستای وظیفه دینی امر به معروف و نهی از منکر تعریف کنیم، می توانیم به توسعه دست یابیم.

هنگامی که در عسلویه و در فاز ۱۹ و ۲۱ آن مشغول فعالیت بودم، دورادورم بیایان و تپه های لخت از درخت و بوته و سبزه بود و چلاندن ۲ تا ۳ باره پیراهنمون که از شدت شرجی بودن خیس عرق شده بود.بارها و بارها این سوال مهم با جواب روشن ذهنم را مشغول کرده بود که شهرستان زیبا و کوهستانی و و جنگلی و ییلاقی من با ظرفیت های فراوانی که نسبت به منطقه ای که – به پایتخت اقتصادی ایران معروف شده بود – تنها منابع گاز نداشت، چرا از توسعه و پیشرفت و اشتغال فاصله فراوان دارد؟

ظاهرا بسیاری از ما که ادعای شناخت استعدادها و مشکلات سوادکوه را داریم در حل عملی آن همواره با مانع بزرگی با نام “به من مربوط نمی شود و دیگران باید پاسخگو باشند” روبرو بودیم و آسان ترین راه را که پاک کردن صورت مسئله باشد را انتخاب کرده ایم.

مقاله “سوادکوه و فرزندان نامهربانش” تکان دهنده و تاسف بار برای کسانی است که خود را علاقمند به توسعه سوادکوه می دانند.هر چند خود را مبرا بدانند اما در عمق باورشان مسئول و مقصر بودن  خود و همراهی با نویسنده آن را دارند.

پایگاه اینترنتی “سوادکوه نیوز” آمده است که فضای خالی رسانه منتقد و به روز و پیگیر به دور از هر گونه تاثیر از مدیر مسئول یا سردبیر استانی رسانه های مختلف را که از سوادکوه دور است و نمی خواهد درگیر تعاطی افکار شود، در اختیار توسعه سوادکوه قرار دارد.

انتقادات و پیشنهدات و تعاریف و تمجید زیادی در طول ۶ ماه اخیر دریافت کرده ایم.

سوادکوه نیوز بدهکار و طلبکار هیچ فرد و گروه حقیقی و حقوقی نیست.

سوادکوه نیوز خود را مقید به رعایت قوانین مربوط به فعالیت رسانه های مجازی می داند.

خط قرمز سوادکوه نیوز؛ اصول و ارزشهای نظام اسلامی و تعهد رسانه ای برای توسعه سوادکوه در قالب تعریف مشاوران این پایگاه اینترنتی است.مشاوران این پایگاه مجازی را افرادی آشنا به مسائل سوادکوه و متعهد و منصف و کاردان تشکیل می دهند.

ما می خواهیم بدون عافیت طلبی و نیز توجه به ریشه های مشکلات توسعه به بیان راهکارهای پیشرفت و حل موانع دست یابیم و تسویه حساب های شخصی و گروهی و سیاسی در آن جایی ندارد.

موانع توسعه و عدالت در سوادکوه و راه حل های آن؛

۱-بخش های؛ کشاورزی ارکانیک، میراث فرهنگی و گردشگری، جنگل، زغالسنگ، سنگ ریزه های کوهی … بخشی از ظرفیت های توسعه شهرستان سوادکوه را تشکیل می دهد.

- توت فرنگی، پرورش گل، درختان مثمر سیاه ریشه، تولید عسل، پرورش ماهی و… ظرفیت کاشت ۳۶ نوع محصول کشاورزی،بخشی از توان سوادکوه برای استان، کشور و صحنه صادرات به کشورهای دیگر است که تا رسیدن به وضعیت قابل قبول فاصله دارد

- تعداد آثار طبیعی، مذهبی، جغرافیایی سوادکوه را تا بیش از ۷۰۰ اثر هم ذکر کرده اند و درآمدزایی سوادکوه در این بخش اندک و غیر قابل ذکر است.

- جنگلهای سوادکوه در برخی گونه ها کم نظیر و از لحاظ درصد پوشش جنگلی در استان مازندران، قابل توجه و گسترده است و ۴ شرکت بهره بردار از جنگل در سوادکوه فعالند.درآمد میلیاردی جنگلهای سوادکوه به این شهرستان نمی رسد و باید راهکارهای قانونی اختصاص درصدی از آن به سوادکوه برنامه ریزی شود.

- زغالسنگ بیش از ۷۰ سال است که در سوادکوه نقش اول را برای توسعه بر عهده دارد و فراز و فرودهای آن از نقش تثبیتی آن در اشتغالزایی پایدار کاسته است و لزوم استفاده از صنایع جانبی آن باید مورد برنامه ریزی قرار گیرد.

- هر چند استفاده غیر استاندارد از کارخانجات شن و ماسه در سوادکوه خاطرات تلخی را به وجود آورده است که گل آلود بودن رودخانه و غیر قابل زندگی شدن آن برای موجوات آبی و زیان به بخش کشاورزی و توریستی سوادکوه بخشی از آن است، ولی احداث استاندارد و برنامه ریزی شده و آینده نگرانه آن می تواند موجب درآمدزایی و اشتغالزایی بومی را فراهم آورد.

۲- مسئولان ادارات و نهادهای سوادکوه؛ درباره مسئولیت اداری و دست اندرکاران دولتی و اجرایی دو دیدگاه وجود دارد:الف)برنامه ها و رویکردها به صورت کشوری و استانی مشخص است و مسئولین شهرستانی تنها مجری آن هستند.ب)مسئولان ادارات و نهادها با توجه به ظرفیت های مختلف و شناسایی اولویت های شهرستانی می توانند بودجه های ملی، تملک دارایی را هدایت و از مسیرهای مختلف به جذب اعتبار و تسهیلات بپردازند.

با اندک نگاهی به وظایف و اختیارات و برنامه ها می توانیم گزینه اول را رد و بر گزینه دوم تاکید کنیم.

پروازی بودن بسیاری از مسئولان اجرایی و دوری از مشکلات و تنگناهای شهرستانی از موانع توسعه سوادکوه است.می گویند “لمس کردن درد” به همراه خود “درک” می آورد و تاکید بر روال اداری برای حل مشکلات ما را از رتبه اول محرومیت استان دور نمی کند.

۳)اگر فرماندار سوادکوه را به بر طبق شرح وظایف با عناوین؛ “نماینده عالی دولت در شهرستان، مقام ارشد شهرستان، رئیس شورای اداری و شورای تامین، رئیس شورای برنامه ریزی شهرستان، عضو موثر شورای فرهنگ عمومی، مسئول ارزشیابی عملکرد مدیران اجرایی، ناظر اجرای برنامه های ملی و استانی، هدایت و هماهنگی برنامه های بانکی، هماهنگی برای نصب مسئولان شهرستانی، لزوم گزارش ادارات و نهادهای شهرستان از آخرین اقدامات و برنامه ها به فرماندار، مسئولیت کلیه شوراها و ستادها و مجامع” و … بدانیم، نقش ایشان در وضعیت توسعه نیافتگی شهرستان را هم باید مورد بررسی قرار دهیم.

الف) لزوم استفاده از مدیران بومی و توانمند و ساکن در شهرستان سوادکوه از برنامه های دهمین فرماندار سوادکوه بوده است که با نگاهی بر عملکرد ۱۱۳۰ روزه ایشان شاهد حضور حداقل ۷ مدیر غیر بومی و عدم کاهش مدیران پروازی بوده ایم که بررسی توانمندی آن مدیران را به مجال دیگری می گذاریم.

ب) رکود در طرح های مصوب سفر رئیس جمهوری نیز از نکات حائز اهمیت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.طرح های مصوب سفر ریاست جمهوری به همراه خود تزریق مالی قابل توجهی را داشته است، هر چند انتقاداتی بر اولویت بندی استعدادها و مشکلات شهرستان سوادکوه در آن وجود دارد اما کسی منکر پشتیبانی مالی آن طرح ها نیست.از فرماندار محترم شهرستان سوادکوه انتظار تسریع در اجرا شدن آن طرح ها و بیان و پیگیری موانع می رود.

ج) رسانه ها را در دنیای امروز به عنوان یکی از مولفه های مهم توسعه می دانند که با پیگیری رویدادها و تحلیل شرایط و انعکاس نقطه نظرات می تواند بازوان محکمی برای توسعه باشد.ندیده گرفتن این توانمندی به معنای محروم کردن شهرستان از یک قابلیت توسعه است.عدم برگزاری مصاحبه رسانه ای فرماندار شهرستان سوادکوه با خبرنگاران، عدم پاسخ به درخواست کتبی مصاحبه با موضوعات تعیین شده ما، برگزاری انتخابات شورای روابط عمومی پس از هزار روز از مسئولیت و … بخشی از انتقادات رسانه ای از عضو شورای فرهنگ عمومی سوادکوه است.

د) بر طبق نظر کارشناسان فنی، شهر پل سفید حداقل باید در سال گذشته گازرسانی می شد و در مقایسه با فعالیت دو فرماندار سابق و وجود ۲۱ کیلومتری ناهموار و در برخی موارد شیب تا ۷۰ درصد و گازدار شدن شیرگاه و زیراب، سرعت گازرسانی به پل سفید کند و غیر قابل قبول است.

ه) ۴ بانده شدن محور سوادکوه از طرح های ملی و با اعتبارات قابل توجه و از طرح های مهر ماندگار است که باید تا پایان دولت دهم به اتمام برسد.سرعت پایین این طرح که در تبلیغات اوراق مشارکت به محور تهران – فیروز کوه و قائم شهر نامیده شده است و نیز اشکالات فنی فراوان آن در پیچ منطقه ورسک، ریزش سنگ چینها و کلاف های ورودی پل سفید و منطقه بالا زیراب و منطقه تونل و… باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا در آینده شاهد مشکلات آن نباشیم و تعجیل در بهره برداری آن از کیفیت و ایمنی آن نکاهد. بهانه طرح ملی بودن و عدم اجازه نظارت و پیگیری به مسئولان شهرستانی (خصوصا فرماندار) با شرح وظایف فرمانداران مغایرت دارد.

و) فرهنگ و هنر به عنوان فاکتورهای مهم و زیربنای توسعه متوازن و عدالت محور مطرح است و پشتیبانی و حمایت از آن موجب همراهی و همگامی بیشتر عمومی برای دست یابی به موفقیت هاست.هر چند این انتظار که نماینده عالی دولت -علی رغم مسئولیت ها و پراکندگی جمعیتی و گستردگی جغرافیایی سوادکوه – باید در همه برنامه های فرهنگی و هنری و مناسبتی و دینی و انقلابی حضور یابد، دور از ذهن است اما عدم شرکت در اکثر این برنامه ها و حضور در برخی دیگر که با مسئولان استانی و کشوری همراه باشد مورد انتقاد است.

ز) استفاده از مشاوران در زمینه های مختلف که با حکم رسمی همراه است در فرمانداری سوادکوه جایگاهی ندارد که عدم استفاده از ظرفیت های مختلف شهرستانی خصوصا نیروهای توانمند آن را به دنبال دارد.

ح) وجود بیش از ۲۰۰ شرکت فعال در سوادکوه و ۲ شهرک و یک ناحیه صنعتی و ۱۶ کارخانه شن و ماسه و تسهیلات بانکی که هدایت و هماهنگی برنامه های اشتغالزای سوادکوه با فرماندار سوادکوه است نیر از راهکارهای دست یابی به توسعه است. آمار بیکاری سوادکوه را تا بیش از ۲۰ درصد هم اعلام کرده اند و لزوم برنامه ریزی متمرکز شهرستانی برای هدایت تسهیلات و اعتبارات و توانمندی صنعتی در اشتغالزایی پایدار بر عهده فرماندار است.شهرستان سوادکوه توانمندیهای کشاورزی و دامداری و توریستی هم برای اشتغالزایی دارد که برنامه ریزی مستمر شهرستانی برای استفاده از آن را می طلبد.

ج) فرماندار باید مرکز ثقل توسعه سوادکوه را با توجه به شرح وظایف خود بر عهده بگیرد و با مدیریت و ایتکار خود و استفاده از همکاری های استانی و ملی در؛ کاهش درصد بیکاری، بهره برداری از طرح های مصوب، توجه به صادرات محصولات کشاورزی و دامی و باغی و صنعتی و ایجاد فرصت های شغلی با استفاده از توانمندیهای بومی، حل مشکلات راه های روستایی و شهری و … گام بر دارد.

س) بدون توجه به “چرایی ها” باید به دنبال جذب نخبگان مدیریتی بود که علاقه و توان و سابقه خدمت در سوادکوه را دارند ولی در طول هزار روز اخیر از سوادکوه رفته اند و یا از مدتها قبل نبوده اند و شرایط حضورشان در سوادکوه مهیا شدنی است.تفاوت سلیقه و سیاق رفتاری و گفتاری نباید دلیلی برای ندیدن توانمندیهای فرزندان این شهرستان باشد و خروج برخی از این افراد توانمند جای انتقاد دارد.

ش) سوادکوه ظرفیت گردشگری روستایی، درمانی و صنعتی را دارد.طبیعت زیبا برای گردشگری درمانی، روستاهای مختلف در دل کوه و همجوار با آثار فرهنگی و توریستی برای گردشگری روستایی، مستهلک شدن پل ورسک و پایان عمر استاندارد آن می تواند گزینه مناسبی برای گردشگری صنعتی باشد و رودخانه تالار که بدون برنامه ریزی آینده نگرانه ای از میان شهرهای پل سفید و زیراب و شیرگاه می گذرد و توسعه گردشگری سوادکوه به همراهی و همکاری ادارات و نهادهای مختلف با محوریت فرماندار محترم را می طلبد.

م) از نخبگان مختلف سوادکوهی در مناصب انتخابی و انتصابی و علمی و اجرایی و جهانی استفاده بهینه ای نشده است.استفاده از توانمندی آن با برنامه ریزی مدون و متعهدانه می تواند جهش توسعه در سوادکوه را تسریع کند.

ع) برگزاری جلسات دوره ای شورای اداری شهرستان سوادکوه رسم خوشایند فرمانداران نهم و دهم سوادکوه بوده است که متاسفانه توسط فرماندار دهم تداوم نیافت.برکات چنین جلساتی علاوه بر آشنایی با شرایط میزبان به آشنایی بیشتر و به روز تر از استعداد ها و مشکلات عینی شهرستان می انجامید.

ر)می توانیم مدیریت را بر ۲ گونه؛ پرستیژ گرا و غیر پرستیژگرا تقسیم کرد.هر دو نوع این مدیریت نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارد ولی در دولت نهم و دهم مدیریت نوع دوم دارای ارزش و جایگاه بهتر و به تبع آن افزایش قدرت چانه زنی و دریافت اعتبارات و تسهیلات بیشتر از مجاری مختلف را فراهم می آورد.اعتقاد عملی فرماندار محترم شهرستان سوادکوه به مدیریت پرستیژگرا مورد انتقاد فعالان عرصه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی سوادکوه است.

ق) تدوین سند اختصاصی توسعه سوادکوه و برآورد شرایط مختلف آن و زمانبندی برای دست یابی به اهداف مورد انتظار در سوادکوه از انتظارات جدی برای دخالت نخبگان و تعیین مسیر توسعه سوادکوه است و این دستاورد تنها با مدیریت فرماندار به دست می آید که تاکنون حرکت جدی و اثرگذاری در این مسیر را ندیده ایم.

همواره در استفاده از قلم انتقادی “محتاط” بوده ایم و در آن به ظرفیت قانونی و توان موجود توجه جدی داشته ایم و انتقاد از کاستیها را در راستای توسعه شهرستان تعریف می کنیم.



دیدگاه شما در مورد : فرماندار و ۱۵ مانع توسعه سوادکوه

فرماندار و ۱۵ مانع توسعه سوادکوه