یکشنبه 21 آذر 1395 17:22:32

 

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 1904

تاریخ انتشار : 10/10/1392 - 12:05

غفلت ناتمام مردم و بیداری پیامبر اکرم(ص)

«یارسول‌الله» غربت تو هنوز جاری است

پیامبر اکرم(ص) در طول دوران نبوت خود در مسیر بیداری تلاش کرد و این بیداری به عنوان مشعلی تا دوران کنونی هدایت‌کننده بشر است ولی در این زمینه بشر باید از خواب غفلت بیدار شود و حقیقت واقعی را درک کند.

«یارسول‌الله» غربت تو هنوز جاری است

سوادکوه- ایمن‌السادات موسوی‌نژاد: مسلمانان معتقد هستند حضرت محمد(ص) آخرین رسول الهی است، این پیامبر راستین در سال عام‌الفیل(570 میلادی) در شبه جزیره عربستان متولد شد و دوران جوانی بازرگانی را انتخاب کرد و حتی هرازگاهی به کوه حرا برای عبادت رهسپار می‌شد تا در سن 40 سالگی با فرستادن وحی از سوی خداوند به مقام نبوت رسید و قرآن را به عنوان معجزه جاوید سند حقانیت نبوتش قرار داد.

اتصال به مبدا وحی الهی رمز جاودانگی مکتب پیامبر اکرم(ص)

رمز جاودانگی مکتب پیامبر اسلام(ص) اتصال به مبدا جاودانگی و وحی الهی است زیرا خداوند جاودانه، ازلی و ابدی است و رسول خدا(ص) به عنوان اشرف مخلوقات نزدیک‌ترین موجودات به قرب الهی است، در نتیجه مکتب ایشان جاودانه می‌ماند، بر همین اساس هر چه به خدا وصل شود و خدایی شود جاویدان است.

در طول تاریخ کارشکنی‌های فراوانی صورت گرفت تا بر جاودانگی مکتب و معجزه رسول‌الله(ص) خدشه وارد کنند ولی تلاش‌های آنها ناکام ماند و تیرهایشان به سنگ خورد.

حجت‌الاسلام احمد شیخ بهایی، مدیر امور تربیتی جامعه الزهرا و استاد حوزه علمیه قم می‌گوید: پیام پیامبر اکرم(ص) محدود به زمان و مکان نیست به همین دلیل جاویدان است، پیام ایشان فارغ از نژاد بود با آنکه ایشان از قبیله قریش است ولی پیامش منحصر به اعراب نیست و فارغ از زبان خاص بود و با آنکه زبان پیامبر اکرم(ص) عربی است ولی مفهوم پیام ایشان جهانی و فارغ از اختصاص به قوم و زبان خاص است.

وی تصریح می‌کند: با وجود آنکه سرزمین پیامبر اکرم(ص) مکه و عربستان است ولی پیامش برای همه سرزمین‌هاست و در حالی که در زمان مشخصی زندگی کرد ولی پیامش فارغ از زمان بود.

مدیر امور تربیتی جامعة الزهرا با بیان اینکه پیام رسول خدا(ص) مبتنی بر نکاتی است می‌گوید: این پیام عقلانی بود و عقل وجه مشترک مربوط به همه انسان‌هاست که خداوند به انسان‌ها داده و به عنوان حجت و پیامبر باطنی همه انسان‌ها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیام رسول خدا(ص) مبتنی بر فطرت است و تاکید بر ارزش‌های انسانی دارد ادامه می‌دهد: انسان در ذاتش کمال‌جویی، خداخواهی و حقیقت‌خواهی قرار گرفته بنابراین این پیام در وجودش تاثیر دارد.

شیخ بهایی خاطرنشان می‌کند: اسلام با ظلم مخالف بوده و مدافع عدالت است و تاکید بر زندگی مسالمت‌آمیز دارد و حتی به مسلمانان دستور می‌دهد، با کسانی که با فکر تو هماهنگ نیستند و سلیقه و دین تو را ندارند با آنها باید در زندگی مسالمت‌آمیز بود و ارزش‌های انسانی را حفظ کرد.

زمانی که مکتبی دارای این ویژگی‌ها باشد از محدوده نژاد، ‌زبان، سرزمین و زمان عبور می‌کند و جاودانه و جهانی می‌شود.

رسول اکرم(ص) به تبلیغ فردی اکتفا نکرد

اکثر اهل مکه در آغاز دعوت رسول خدا(ص) ایشان را نادیده گرفتند، حتی کارشکنی کردند و حتی تعدادی از افراد ایشان را مسخره کردند ولی رسول خدا(ص) هرگز از رسالت الهی خود نگذشت.

در آن دوران برخی پیرو پیامبر اکرم(ص) شدند و به دین و مکتب ایشان ایمان آوردند کسانی که به ایشان ایمان آوردند می‌توان به سه گروه اصلی مانند برادران جوان و فرزندان بازرگانان بزرگ مکه، افرادی که موقعیت اجتماعی دست‌اولشان را در قبیله‌شان از دست داده بودند و نتوانسته بودند آن را دوباره به دست آورند و نهایتا افراد ضعیف در مکه، به ویژه خارجی‌ها می‌توان دسته‌بندی کرد.

مخالفت‌ها با حضرت محمد(ص) به گفته ابن سعد و ابن هشام پس از گفتن آیه‌هایی که در آن نیاکان بت‌پرست اهل مکه و پرستش بت‌ها محکوم شده بودند آغاز شد.

شیخ بهایی درباره روش تبلیغی پیامبر اکرم(ص) می‌گوید: ایشان با استفاده از زبان و گفتار خود به طور دائم به تبلیغ پرداختند و حتی جانش در این حوزه به خطر ‌افتاد ولی از تبلیغ گفتاری دست برنداشتند و حتی کسانی را تربیت کردند که اهل نوشتن بودند بنابراین پیام او، قرآن و نامه‌های ایشان به حکام و قبائل را می‌نوشتند.

وی ادامه می‌دهد: شیوه دیگر تبلیغ پیامبر اکرم(ص) عمل بود و بر همین اساس حضرت آنچه را می‌گفت به آن عمل می‌کردند و مردم مشاهده می‌کردند پیام در عمل حضرت متجلی است بنابراین می‌پذیرفتند.

به گفته استاد حوزه علمیه قم حضرت با به دست گرفتن قدرت و حکومت توانست از راه حکومت، قوانین اسلام را اجرا و تبلیغ کند. شیوه دیگر تبلیغ ایشان جنگ بود که پیامبر اکرم(ص) در این حوزه مقابل کسانی که در برابر دین می‌ایستند و دارای قدرت، سلاح و نیرو هستند و راه رسیدن حق را برای مردم می‌بندند، با تمام توان به جنگ پرداخت و جان خود را به خطر انداخت و توانست موانع تبلیغ دین را از سر راه بردارد.

باید در نظر داشت زمانی که پیامبر اکرم(ص) زندگی می‌کرد شرایط به شدت نامساعد بود و محیط مکه بویی از علم، فرهنگ، ادب و اخلاق نبرده بود و مردم سواد نوشتن نداشتند.

رسول خدا(ص) زمانی تبلیغ را شروع کرد که اوج افتخار مردم اشعاری بود که در وصف شراب، فساد، فحشا، خونریزی و جنگ سروده می‌شد و حضرت در چنین محیطی ارزش‌ها را به مسیر مستقیم برگرداند.

شیخ بهایی معتقد است: پیامبر اکرم(ص) به تبلیغ خود اکتفا نکرد بلکه مبلغانی را تربیت و به مناطق دیگر اعزام کرد و کسانی که در مکه با پیامبر اکرم(ص) بودند بیش از از هزار نفر در 13 سال به دست پیامبر اکرم(ص) تربیت شدند.

زمانی که مردم در نقاط مختلف از رسول خدا(ص) درخواست مبلغ می‌کردند، حضرت مبلغانی را به نقاط مختلف اعزام می‌کرد؛ به عنوان مثال امیر مومنان(ع) یک سال از سوی پیامبر اکرم(ص) در یمن مشغول تبلیغ بود.

آنچه از اسلام به دست ما رسیده و در دنیا منتشر می‌شود ادامه و استمرار تبلیغ رسول خدا(ص) است.

نگرانی از قدرت و احترام پیامبر اکرم(ص) علت دشمنی با ایشان

بر اساس منابع تاریخی آزار حضرت محمد(ص) و یارانش به ثبت رسیده و به عنوان مثال سمیه بنت خباب که به عنوان نخستین زن شهید اسلام شهرت دارد، برده ابوجهل بود. او با نیزه اربابش به این دلیل که نمی‌خواست از اسلام روی برگرداند، کشته شد. بلال حبشی، یک مسلمان برده دیگر به دست اربابش امیة بن خلف شکنجه می‌شد؛ امیه سنگی، سنگین روی سینه بلال می‌گذاشت تا او را مجبور کند دست از اسلام بردارد.

خم به ابرویت نیاوردی در این بیست و سه سال

بر سرت گرچه بلا بارید چون رگبارها

در آن دوران به پیامبر اکرم(ص) عناوین ساحر،‌ کاهن، شاعر و... نسبت داده و تهمت‌های دروغ می‌زدند و در زمان کنونی سلمان رشدی کتاب سراپا توهینی را در زمینه رسول خدا(ص) تالیف کرد و کاریکاتورهای موهن را در دانمارک پخش کردند و فیلم‌هایی علیه پبامبر اکرم(ص) تولید کردند که در این زمینه انسان به فکر می‌رود که چرا دشمن دست به چنین کارهایی می‌زند؟

شیخ بهایی می‌گوید: دشمنان از رشد و قدرت گرفتن اسلام و پیامبر اکرم(ص) در دنیا نگران هستند زیرا زوال قدرت خود را در این مسئله می‌دانند و به عبارت دیگر به دلیل آنکه مشاهده می‌کنند پیامبر اکرم(ص) مقدس،‌ والا و محترم است و پس از قرن‌ها نامش برده می‌شود، حسادت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: آنها در این فکر هستند که پیامبر اکرم(ص) را از دید مردم بیندازند و حتی شکل ظاهری ایشان را با کاریکاتور و می‌خواهند شرح زندگی پاکیزه ایشان را با کتاب سلمان رشدی و با فیلم‌های موهن در اذهان مردم به گونه‌ای دیگر ترسیم کنند.

مدیر امور تربیتی جامعة الزهرا با بیان اینکه خداوند با پیامبر اکرم(ص) است و ایشان را بر همه این توطئه‌ها و دشمنی‌ها پیروز می‌کند تصریح می‌کند: زمانی که کاریکاتور پیامبر  اکرم(ص) را طراحی می‌کنند، فروش قرآن و مراجعه مردم به سایت‌های اسلامی برای شناخت پیامبر اسلام(ص) چند برابر می‌شود.

وی عنوان می‌دارد: اکنون آخرین شگرد آنها این است که بیایند در قالب پیروان پیامبر تکفیری‌ها را به عنوان سمبل مسلمانان پیرو پیامبر اکرم(ص) وادار به اعمال زشت موهن و وحشتناک کنند و فیلم بگیرند و در سایت‌ها منتشر کنند و در کنار آنها نام الله اکبر و نام رسول الله(ص) قرار دهند تا چهره ایشان را بد جلوه بدهند.

وقایع پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)

پیامبر اکرم(ص) در بیست و هشتم صفر سال یازدهم هجری در مدینه درگذشت در حالی که دشمنان بارها سعی کردند چراغ این مشغل را خاموش کنند ولی به اراده خداوند در این امر ناکام بودند و مشعلی که روشن کرده همواره نورافشانی می‌کند.

از جمله وقایع پس از رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام(ص) می‌توانیم به غصب ولایت، اهانت به حضرت زهرا(س)، غصب فدک، حمله به ایران، تشکیل حکومت امام علی(ع)، صلح امام حسن (ع) با معاویه، حادثه عاشورا و... اشاره کرد که اهل بیت(ع) در برابر آنها همواره با صبر و بردباری پاسخگو بودند.

داغ پیامبر اکرم(ص) کمر دوستداران اسلام و اهل بیت(ع) را شکست و ناله‌هایی از در و دیوار بلند شد ولی برخی افراد در این بین ناجوانمردی را به اوج رساندند و پس از رحلت رسول الله(ص) بر بیعت خود نیز استوار نبودند.

شیخ بهایی می‌گوید: اختلافات پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در حقیقت ناشی از این بود که عده‌ای حقیقت دین را نفهمیده بودند و تنها به صورت ظاهری دین را درک کرده بودند بنابراین بر امیر مومنان(ع) حسادت کردند و قدرت را از او گرفتند.

وی تصریح می‌کند: کسانی که دارای شایستگی لازم نبودند پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به حاکمیت رسیدند و تنها به آیین و پیام رسول‌الله(ص) آسیب رساندند ولی معصومان با حضور خود نگذاشتند آسیب جدی به اسلام نبوی وارد شود و با فداکاری فراوان اصل و اساس اسلام را حفظ کردند تا نسل به نسل در طول تاریخ به دست ما رسیده و در حقیقت انقلاب اسلامی حاصل این فداکاری‌هاست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) با تعیین امیر مومنان(ع) و ائمه اطهار(ع) توانست جلوی توطئه‌های دشمنان را بگیرد، می‌گوید: در طول 2 و نیم قرن دشمنان هر چه کردند که اسلام را ریشه‌کن کنند، در برابر آنها معصومان با حضور خود و اتخاذ سیاست‌های دقیق مثل جنگ و وصل و زندان اساس دین را حفظ کردند.

سبک زندگی پیامبر اکرم(ص)

سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با خدا،‌ خانواده و مردم، مناجات، تضرع‌ها،‌ سجده‌های طولانی، ‌توجه به نماز، حج، ‌اعتکاف، روزه، عبادت، دعاها، تلاوت قرآن، ‌اهمیت به نماز و... خلاصه می‌شود.

شیخ بهایی تصریح می‌کند: پیامبر اکرم(ص) از نظر زندگی مادی به حداقل‌ها اکتفا کرد و در حقیقت الگویی در زمینه رسیدگی به مستمندان و برنامه‌ریزی برای دفاع از مظلومان است.

وی عنوان می‌کند: ایشان زندگی معمولی مانند مردم عادی دارد ولی در فعالیت‌ها به دلیل هدف و برنامه الهی مانند بقیه مردم نیست.

جهانی شدن اسلام ناب محمدی

اسلام دین نبی مکرم اسلام(ص)، دینی مبتنی بر فطرت و خواسته‌های بشری است ولی هنوز ابعاد مختلف آن برای بسیاری از مردم جهان شناخته نشده است تا بتوانند با نوشیدن جرعه‌ای از چشمه جوشان اسلام عطش خود را برطرف کنند.

شیخ بهایی می‌گوید: برای ایجاد زمینه جهانی شدن اسلام باید فارغ از نژاد، زمان و زبان عمل کنیم و بر مواردی تاکید کنیم که پیامبر اکرم(ص) تاکید داشته‌اند تا اسلام ناب را جهانی کنیم بنابراین در این زمینه باید با نژادهای مختلف ارتباط داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: مبلغان باید به زبان‌های زنده دنیا مسلط باشند و به نقاط مختلف هجرت کنند و اکنون جرقه این کار در جمهوری اسلامی زده شده است.

اگر مردم حقیقت اسلام را مشاهده کنند در پذیرش آن تردید نمی‌کنند ولی مشکل در این بخش است که دشمن راه ارتباط ما را با جهان بسته است ولی در این بخش باید با استفاده از شبکه‌های مجازی و حقیقی تبلیغ را ادامه دهیم و حتی از ابزاری که دشمن برای گسترش فرهنگ خود در جهان استفاده کرده، بهره ببریم تا بتوانیم دین خود را به رسول خدا(ص) ادا کرده باشیم.


منبع : فارس
دیدگاه شما در مورد : «یارسول‌الله» غربت تو هنوز جاری است

«یارسول‌الله» غربت تو هنوز جاری است