یکشنبه 14 آذر 1395 23:49:08

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش و گفتگو
چاپ

کد خبر : 1600

تاریخ انتشار : 20/09/1392 - 12:30

سوادکوه گزارش می دهد:

اشکالات 4 بانده شدن محور سوادکوه در دید عمومی

4 بانده شدن محور سوادکوه با اشکلات فنی در دید عمومی قرار دارد که لزوم شفاف‌سازی‌ها را دو چندان می‌کند.

اشکالات 4 بانده شدن محور سوادکوه در دید عمومی

سوادکوه- مسیر تهران ـ رودهن ـ فیروزکوه ـ قائمشهر به فاصله حدود 200 کیلومتر در هفت قطعه تعریف شده است که نام نبردن از سوادکوه در بین نام‌های بالا بیانگر آن است که فاصله حدود 100 کیلومتری این شهرستان در طول نیمی از این طرح ملی آغازی بر مشکلات و موانع مختلف در قطعه ششم این طرح از پل‌سفید تا قائمشهر است.

* حدود 50 کیلومتر از بزرگراه مسیر تهران ـ رودهن ـ فیروزکوه ـ قائمشهر باقی مانده است

تا قبل از سال 90 حدود 80 کیلومتر از این طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در سال‌های 90 و 91 نیز شاهد رشد قابل توجهی در آن بوده‌ایم که بهره‌برداری از 60 کیلومتر این طرح بیانگر نگاه عمیق به اجرایی شدن آن بوده است.

حدود 50 کیلومتر از بزرگراه مسیر تهران ـ رودهن ـ فیروزکوه ـ قائمشهر باقی مانده است که مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون سابق وزیر راه و شهرسازی بر تامین اعتبار 100 میلیارد تومانی آن تاکید و بر اتمام این پروژه تا پایان سال 92 که در طرح‌های مهر ماندگار نیز گنجانده شده بود خبر داد و البته بهره‌برداری از تونل 500 متری مسیر را برای اوایل سال 93 تعیین کرده بود.

هر چند نباید ظرایف و ناهمواری‌های جغرافیایی و طبیعی سوادکوه برای اجرای طرح‌های مختلف را ندیده گرفت ولی پیشوند ملی بودن آن طرح توجه به جنبه‌های مختلف را با نگاهی خوش‌بینانه همراه کرده بود.

*زمان‌های مختلف برای اتمام طرح 4 بانده شدن محور سوادکوه

وزیر سابق راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح 23 کیلومتر از مسیر تهران ـ رودهن ـ فیروزکوه ـ قائمشهر که 9 دستگاه تونل به طول 3 هزار و 500 متر و 10 دستگاه پل به طول بیش از یک‌هزار و 200 متر را شامل می‌شود از لزوم اتمام طرح‌های عمرانی تا پایان دولت دهم و از اتصال این مسیر به ساری خبر داده بود.

در مطالب مختلف بیان شده برای این طرح راهسازی تاریخ‌های مختلفی توسط مسئولان مختلف بیان شده بود ولی آنچه به چشم می‌آید گذر فصل‌ها و مسیر باقی مانده‌ای است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

*4 بانده شدن محور سوادکوه در مسیر دید عمومی

نشست جاده تازه ساخت در چای‌باغ سوادکوه شمالی که باعث انحراف قطار باری شد

بسیاری از کارمندان و یا مدیران که مسیر پل‌سفید تا قائمشهر را طی می‌کنند حداقل بیش از 50 بار به صورت رفت و برگشت ماهانه شاهد فعالیت‌هایی هستند که گاه و بی‌گاه قطع می‌شود و یا شکستگی‌های مسیر را که خستگی فاصله یک ساعته را دو چندان می‌کند و یا اشکالات فنی که با چشم غیر فنی هم قابل دیدن است و نشست جاده در منطقه چای باغ که 200 متر از ریل راه‌آهن را تخریب و قطار باری را از ریل منحرف کرد، را مشاهده می‌کنند.

عدم توجه به مسائل فنی جاده سازی جنب راه‌آهن باعث انحراف قطار از ریل شد

راه آهن سوادکوه از شاهرگ‌های ارتباط زمینی در شمال کشور و مرتبط کننده استان‌های شمالی با پایتخت محسوب می‌شود و اهمیت آن آنقدر بالا بود که معاون وزیر با پیگیری نماینده سوادکوه در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ساعتی بعد از حادثه در محل حاضر شد.

با نگاه به شرایط و ویژگی‌های منطقه و همجوار بودن راه‌آهن و جاده ترانزیتی سوادکوه و در دید عموم بودن فعالیت‌های شرکت‌های چهارگانه راهسازی در منطقه سوادکوه، توجه به جنبه‌های مختلف این حادثه بر لزوم نظارت عمیق‌تر و کارشناسی‌تر و توجه به کارشناسی‌های بومی را دو چندان می‌کند.

*اشکالات فنی که با نگاه غیرفنی قابل مشاهده است

سد اولیه ساخته شده توان لازم فنی را نداشت و سد دوم  در بالای ساخته شد

اشکالات فنی در مناطق قبل از شهر پل‌سفید، عدم توجه به مطالعات رانشی خروجی شهر پل‌سفید به سمت زیراب که مطالعات آن توسط شهرداری پل‌سفید و با همکاری جهاددانشگاهی در گذشته انجام شده بود، دوباره سازی سد در منطقه ورودی زیراب،نشست کردن جاده به دلیل عدم توجه به زهکشی قبل و خروج قطار باری از ریل در منطقه چای باغ با توجه به گزارش مکتوب فرمانداری سوادکوه شمالی درباره این خطر بخشی از مشکلاتی است که در منظر مردم قرار دارد.

جاده منطقه چای باغ چند روز قبل از نشست کردن و خروج قطار از ریل

خبرگزاری فارس در گزارش‌های خود به دغدغه‌های ایمنی در این مسیر اشاره کرده بود،خروج قطارباری از ریل در منطقه چای باغ بدون تردید بر استفاده مردم از قطار برای جابه‌جایی تاثیر منفی گذاشته است و دیدگاه عمومی درباره ایمنی جاده و عدم نظارت لازم توسط مسئولان و زیر سئوال رفتن حیثیت کارشناسی این طرح ملی که به چهار بانده شدن محور سوادکوه معروف شده است را موجب شده است و عدم ارائه پایان‌کار توسط پیمانکار یا تایید آن توسط ناظرین دلیل منطقی برای مشکلات این پروژه نیست چرا که با جان و مال مردم در ارتباط مستقیم قرار دارد.

*لزوم شفاف سازی فعالیت‌های 4 بانده شدن محور سوادکوه

به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی، فنی این طرح به بیان واضح،شفاف فعالیت‌ها،پیشرفت‌ها با رسانه‌ها بپردازند و نظرات و مطالعات کارشناسان شهرستانی و استانی را مورد توجه جدی قرار دهند و با توجه به زمان نه چندان طولانی قول داده شده مبنی بر اتمام این طرح تا پایان‌سال جاری در فعالیت‌های سرعت بیشتری دهند که تاخیرهای این طرح توجیه اقتصادی و لذت بهره‌برداری از آن را سلب می‌کند.

نویسنده : عمران اکبرنژاد

دیدگاه شما در مورد : اشکالات 4 بانده شدن محور سوادکوه در دید عمومی

اشکالات 4 بانده شدن محور سوادکوه در دید عمومی