
سوادکوه- ادارات و نهادها به عنوان مهمترین حلقه افزایش توانمندیها و کاهش مشکلات و مسیر دستیابی به اهداف توسعه هستند و دستیابی به اهداف توسعه بدون وجود ادارات و نهادها در ذهن نمیگنجد و ایجاد مراکزی برای مدیریت جامعه را به عنوان یکی از شاخصهای مهم تمدن توصیف کردهاند.
وجود قوانین مشخص و قالبهای شفاف در مسیر اداری موجب تسهیل در فعالیتها و کاهش مشکلات عمومی و ایجاد ذهنیت مطمئن برای توسعه جامعه را در پی دارد.
قانون مدیریت خدمات کشوری با مشخص کردن قالبها و مسیر فعالیتهای اداری راهکار مناسبی برای اجرایی شدن قوانین و شفاف بودن فعالیتها است.
*عدم اجرای قانون ساعت کار در ادارات و نهادهای سوادکوه
ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره ساعت کار کارمندان دولت به لزوم فعالیت ۴۴ ساعت در هفته تاکید میکند که باید در ۶ روز هفته تنظیم شود.
استاندار مازندران در تیرماه سال ۹۳ با ارسال نامهای به دستگاههای اجرایی استان شامل شرکتهای دولتی، بانکها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداریها بر لزوم رعایت ۴۴ ساعت کار در ۶ روز هفته از ساعت ۷ صبح تا ۱۴:۳۰ و روز پنجشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۳:۳۰ تاکید کرده است.
ربیع فلاح در این نامه مسئولیت رعایت نکردن تبصره سه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبه سال ۹۲ هیئت وزیران را بر عهده رئیس دستگاه اجرایی دانسته و بر نظارت و بررسیهای لازم تاکید کرده است.
مراجعه مردم به ادارات و نهادها در ساعت اعلام شده و عدم حضور کارمندان در آن ساعت به ویژه در ساعت اولیه و پایانی آن از انتقاداتی است که در سراسر استان با آن مواجهایم و با نگاهی میدانی به ساعت آغاز و پایانی کار ادارات و نهادها در شهرستان سوادکوه شاهد آغاز به کار کارمندان در ساعت ۷:۳۰ دقیقه و پایان کار در ساعت ۱۴ هستیم که باعث انتقادات مراجعان شده است.
رصد کردن وسائل نقلیه عمومی یا شخصی مدیران و کارمندان ادارات و نهادهای سوادکوه از دیگر ملاکهای ساعات حضور آنان به شمار میرود.
*۷۰ درصد مدیران سوادکوه غیرساکن هستند
لزوم اقامت مدیران در محل خدمت از موضوعاتی است که شهرها و شهرستانهای کوچک و عموما دارای عقبماندگیهای اقتصادی و رفاهی را با مشکل جدی روبرو کرده است.
هرچند برخی از کارشناسان درباره لزوم اقامت مدیران در محل خدمت خود دیدگاههای متفاوت دارند و شرط مدیریت توانمند را در عملکردها و نه مسائل حاشیهای جستوجو میکنند ولی به عقیده بیشتر کارشناسان سکونت مدیر دستگاه اجرایی به همراه خانواده خود در محل سکونت موجب آشنایی، لمس مشکلات و شاخصهای موانع توسعه میشود و دفاع از منافع شهرستان را به صورت عمیقتری به دنبال دارد.
علاوه بر دیدگاه کارشناسان، آییننامه لزوم اقامت مدیران در محل مأموریت خود که در شهریورماه ۸۴ به پیشنهاد وزارت کشور و برطبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی به تصویب رسید که بر لزوم انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای اجرایی در سطوح استان و شهرستان و شهر با در نظر گرفتن ضوابط قانونی شورای عالی اداری و افراد واجد شرایط ساکن در محل خدمت استفاده کنند و در شرایط استثنایی تا ۵ درصد در کارگروه استانی برنامهریزی شود و سکونت و استقرار خانواده در محل خدمت، شرط لازم برای انتخاب استاندار یا فرماندار تعیین شده است.
عدم اقامت مدیران ادارات و نهادها در محل خدمت در شهرستان سوادکوه به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت که از بین ادارات و نهادهای مستقر شاهد غیر ساکن بودن ۷۰ درصد از آنان بودهایم.
به عبارت دیگر با بررسی وضعیت سکونت ۴۰ مدیر اداره و نهاد در شهرستان سوادکوه شاهد سکونت ۱۲ مدیر آن در شهرستان و غیرساکن بودن ۲۸ نفر دیگر از بودهایم.
با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و حادثهخیز بودن شهرستان سوادکوه و لزوم آمادگی مناسب مسئولان و از آنجایی که ۱۵ دقیقه اول بحران در تعریف حوادث پیشبینی نشده مهمترین زمان مناسب برای مدیریت بحران تعریف شده است و نزدیکترین فاصله شهرستانهای اطراف تا شهرستان سوادکوه تا ۴۰ دقیقه است و این مدت به شرط عدم وجود ترافیک مورد نظر است.
شاید دور از ذهن نباشد که اقامت نداشتن مدیران ادارات و نهادها در شهرستان سوادکوه که این ویژگی به تعداد قابل توجهی از کارمندان هم سرایت کرده است را از دلایل دارای اولویت توسعهنایافتگی شهرستان ذکر کنیم و البته نگاه منصفانه و منطقی به موضوع حکم میکند تا مدیرانی که به دلایل ویژه مجبور به رفت و آمد هستند را از بررسی جدا کنیم که تعداد آنان درصد اندکی را تشکیل میدهد.
*غیبت مدیران ادارات و نهادها در روز ملاقات عمومی
ملاقات عمومی توسط مدیران ادارات و نهادها در آییننامه تکریم ارباب رجوع موجود است که برگزاری ملاقات عمومی مدیران و مسئولان بازتاب رسانهای مختلفی نیز داشته است.
مسئولان ارشد استانی و شهرستانی با انتخاب روز مشخص برای ملاقات بیواسطه با مردم به منظور آشنایی مستقیم با اقشار مختلف و اطلاعرسانی آن اقدام میکنند که اوج آن را در دولت نهم و دهم شاهد بودهایم.
روز سهشنبه در ذهنیت مردم مازندران و شهرستان سوادکوه به عنوان روز ملاقات عمومی گنجانده شده است تا مردم با اطمینان از حضور مدیر اداره برای پیگیری درخواست خود برنامهریزی کند.
تعیین روز معین برای حضور مدیر اداره و یا حضور مدیران کل و نمایندگان مجلس دارای برکات زیادی است که در صورت پیگیری مناسب علاوه بر تقویت پیوند بین مردم و مسئولان موجب جلب بیش از پیش اعتماد و رضایت عمومی را هم فراهم میکند.
پراکندگی جمعیت و گستردگی وسعت شهرستان سوادکوه که با جدا شدن سوادکوهشمالی از عمق آن کاسته شده است، ولی همچنان به عنوان یکی از مهمترین دلایل اشکال در دسترسی مردم به مسئولان بوده است و عدم حضور مدیر در اداره، مشکلات مورد نظر را دو چندان خواهد کرد.
روز سهشنبه در افکار عمومی مردم سوادکوه به عنوان ملاقات عمومی با مدیران و مسئولان است که حضور نیافتن بیشتر مدیران در این روز با انتقادات مراجعان روبهرو شده است.
تشکیل جلسات شهرستانی و یا بازدید و مرخصی مدیر از دلایل حضور نیافتن مدیر ذکر میشود که به نظر میرسد مناسب نیست.
در بررسی میدانی از ۲۰ اداره و نهاد شهرستان سوادکوه شاهد غیبت ۱۴ مدیر در محل خدمت بودهایم و ۶ مدیر در محل مدیریت خود حضور داشتند و به تعبیری دیگر ۷۰ درصد مدیران سوادکوه در روز سهشنبه و ساعت بین ۱۰ تا ۱۱:۳۰ دقیقه که زمان سنجش خبرنگار سوادکوه نیوز و خبرگزاری فارس بوده است در اداره حضور نداشتند.
*مدیران اداری باید ساعت کاری را رعایت کنند
معاون فرماندار سوادکوه در گفتوگو با خبرنگار سوادکوه نیوز و خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اولویت خدمت صادقانه به مردم توسط مسئولان، گفت: اجرای کامل قوانین اداری توسط مسولان باید مورد توجه قرار گیرد.
عینالله طالبی با اشاره به اینکه جلسات شورای اداری با حضور مدیران ادارات و نهادها و به صورت ماهانه برگزار میشود، خاطرنشان کرد: در جلسه شورای اداری به مدیران ادارات و نهادها درباره لزوم اجرای قانون ساعت کار و آییننامههای اداری تاکید میشود.
*تاکید دوباره بر اجرای قوانین اداری
پیشنهاد میشود فرماندار سوادکوه در جلسات ماهانه شورای اداری شهرستان، تاکید دوبارهای بر آییننامههای استانی داشته باشند و مسئولان ادارات و نهادها نیز در اجرای قوانین مربوط به وظایف اداری خود توجه بیشتری داشته باشند.
نویسنده : عمران اکبرنژادمنبع : سوادکوه نیوز
تگ ها : تکریم - مردم - سوادکوه - کاهش - ساعات اداری،مدیران پروازی! -