چهار شنبه 03 خرداد 1396 12:37:27

 

 

  

 

 

 

   

 

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار سوادکوه
چاپ

کد خبر : 1062

تاریخ انتشار : 26/08/1392 - 18:50

سوادكوه آنلاين از آيين عزاداري لفور در تاسوعا و عاشورا گزارش مي دهد:

دمي با عاشورائيان لفور/تصاويري از چترگستراني عزاي حسين(ع) بر سر لفوري ها

چيزي كه امسال جلوه خاصي به مراسم عزاداري ابا عبدالله در روز هاي تاسوعا و عاشورا داد، بارش رحمت ايزدي بر سر عزاداران بود و از آن زيباتر مردمي بودند كه در زير اين باران شديد هم حاضر نشدند مراسم عزاداري سالار شهيدان تعطيل شود

دمي با عاشورائيان لفور/تصاويري از چترگستراني عزاي حسين(ع) بر سر لفوري ها

به گزارش سوادكوه آنلاين، سوادكوه (شهرستان سوادكوه و سوادكوه شمالي)داراي گستره وسيعي است و اين گستردگي و فاصله نقاط پر تراكم از هم سبب شده تا آداب و سنن نقاط مختلف سوادكوه با هم تفاوت هايي داشته باشد، هر چند گمان مي رود مراسمات دهه اول محرم در همه جاي سوادكوه يكسان است اما شيوه اجراي اين مراسمات در نقاط مختلف متفاوت است.

بيشتر جمعيت سوادكوه روستايي است و هر كدام از اين روستاها آيين هاي عزاداري مخصوص به خود را دارند، شايد بعضي از اين روستاها جمعيت كمي داشته باشند اما اهالي آن آييني را با خود به دوش مي كشند كه پرورده چندين قرن عزاداري براي امام حسين(ع) است.

به دليل آشنايي بيشتر با آيين عزاداري روستاهاي سوادكوه امسال به يك روستاي دور افتاده واقع در دهستان لفور از توابع شهر شيرگاه در شهرستان سوادكوه شمالي رفتيم.

روستاي نفت چال 280 نفر جمعيت دارد و بيشتر اهالي آن به دليل بيكاري و مشكلات اقتصادي به شهرهاي اطراف مهاجرت كردند. اين روستا در طول سالهاي جنگ 13 شهيد را در راه انقلاب تقديم كرده است كه مزار 4 تن از اين شهداء در خود روستا است.

نفت چال همچنين دو امام زاده دارد به نام هاي امام زاده كمال الدين و امام زاده سلطان محمد آل كيا كه اولي در جنگل هاي اطراف روستا و دومي در خود روستا مدفون هستند.

 

 

اين روستا به لحاظ جمعيتي روستاي كوچكي است اما در تاسوعا و عاسوراي حسيني آييني دارد كه درخور توجه است. در ادامه به تشريح اين آيين مي پردازيم.

اهالي روستا صبح تاسوعا جهت زيارت قبر شريف امام زاده كمال الدين راهي جنگل مي شوند و بعد از يك كوهپيمايي طاقت فرسا به امام زاده اي تنها در دل جنگل در ارتفاعات مي رسند، امام زاده اي كه صعب العبور بودن مسيرش موجب شده زائر كمي داشته باشد و شايد به توان گفت تنها در صبح تاسوعا زائر دارد.

چند تن از اهالي روستا صبح هنگام زودتر از بقيه با تجهيزات آشپزي به محل امام زاده مي روند تا هنگام رسيدن دسته عزاي خسته از راه از آنها با آش نذري پذيرايي كنند و به دسته عزا را براي انجام بقيه مراسم جاني دوباره ببخشند.

پس از زيارت امام زاده و صرف آش نذري دسته عزا گرداگرد امام زاده جمع مي شوند و به دور از هر نوع تجملي خيلي ساده با خواندن مرثيه هاي قديمي و سينه زني به عزاداري براي حسين بن علي (ع) مي پردازند.

بعد از عزاداري در جوار امام زاده كمال الدين، دسته عزا از مسيري جنگلي رهسپار روستاي همجوار مي شود تا به عزاداري خود ادامه دهد.

دسته عزا پس از رسيدن به روستاي همسايه در مسير خود به منزل تازه فوت شدگان محل مي روند و در آنجا دقايقي تامل كرده و سينه زني مي كنند.

این دسته در نهايت به محل تكيه روستاي بورخاني مي رسد و در آنجا اهالي روستا به استقبالشان مي روند و اينجاست كه در ابتدا طي يك رسم زيبا مداح روستاي ميزبان با خواندن اشعاري در عزاي حسين(ع) به آنها خوشامد مي گويد و مداح دسته عزا نيز در مقابل با به پاسخگويي مي پردازد و در اين ميان نوحه هايي رد و بدل مي شود كه اشك را از ديدگان جاري مي كند.

پس از اتمام مراسم خوش آمد گويي دسته هاي عزاي دو روستا با هم تلفيق شده و با نواي مداحان شروع به سينه زني مي كنند و در پايان پس از پذيرايي ميزبان دسته عزا راهي نفت چال مي شود.

يكي دیگر از رسومات جالب اين روستا برگزاري يادواره شهداي محل در بعد از ظهر تاسوعا است. در گذشته رسم بر اين بود كه بعد از ظهر تاسوعا را به شهداء اختصاص دهند و بر سر مزار آن عزيزان سوگواري كنند اما اكنون چند سالي مي شود كه اين رسم به برگزاري يادواره شهداي روستا در حسينيه محل تغيير يافته است.

البته غيبتي بزرگ در مراسم عزاداري روستاي نفت چال وجود داشت، به دلايل نامعلوم اين يادواره امسال برگزار نشد و حسرت آن بر دلهاي مشتاقان ماند.

 مهم ترين شب در شبهاي عزاداري محرم شب تاسوعاست شبي كه مومنين تا اذان صبح آن را به پا مي دارند و مانند حضرت سيدالشهداء و يارانش آن را به عبادت مي گذرانند.

در اين رسم كه به آن صبح طلوع مي گويند عزاداران هنگام اذان مغرب به حسينيه مي آيند و بعد از خواندن نماز جماعت به عزاداري سالار شهيدان مشغول مي شوند و البته در ميانه عزاداري از عزاداران با شام نذري پذيرايي مي شود.

 بعد از شام نيز مراسم با آمدن دسته عزا از روستاي مجاور و استقبال محرمي از آن ادامه مي يابد و در انتها عزاداري عمومي با سخنراني روحاني محل پايان مي يابد. پس از آن غالبا جوانان و نوجوانان مي مانند و تا صبح به عبادت و عزاداري مشغول هستند.

صبح طلوع آغاز جگر سوزي براي سلام به عاشورا است كه در آن قبل از اذان صبح عزاداران به استقبال روز خون مي روند، روزي كه جانها به قليان مي افتد و دلها از ياد حسين متلاطم  مي شود، روزي كه فرياد هل من ناصر  ابا عبدالله هنوز هم منتظر پاسخ است، عزاداران حسين(ع) هر ساله اين روز را با مطلع جانسوز زير آغاز مي كنند:

اي صبح تيره رو به چه رو مي شوي سپيد          فردا حسين تشنه جگر مي شود شهيد

بعد از آن نيز تا اذان صبح سينه مي زنند و اولين نماز عاشورا را به جا مي آورند.

خواندن زيارت عاشورا بعد از نماز صبح عاشورا صفاي ديگري دارد و دل و جان آدمي را صيقلي دوباره مي بخشد.

اجرای مراسم صبح طلوع  شروعی قوی براي برگزاری ادامه رسومات روز عاشورا است و عزادار را به طي ادامه مسير ترغيب مي كند. پس از صبح طلوع نوبت به ذوالجناح خواني مي رسد.

ذوالجناح خواني يك آيين بسيار قديمي است كه در آن با مخاطب قرار دادن اسب امام حسين به شرح واقعه كربلا مي پردازند.

ذوالجناح خواني رسمي است كه تقريبا در همه جاي سوادكوه ديده مي شود، در اين رسم اسب سفيدي را تزيين مي كنند و آن نمادي از اسب امام حسين (ع) است.

صبح عاشورا اين اسب را در جلوي دسته عزا به راه مي اندازند و عزاداران پشت سر آن با نوحه خواني و سينه زني رهسپار امام زاده سلطان محمد آل کیا مي شوند.

در حياط امام زاده دسته عزا براي دقايقي مشغول سينه زني مي شود و از آنجا حركت ذوالجناح به طور رسمي آغاز مي شود.

ذوالجناح از پايين دست به سمت بالا دست روستا  حركت مي كند و در مسير خود به خانه هايي كه امسال عزيزي را از دست داده اند مي رود.

دسته عزا نيز پشت سر ذوالجناح وارد اين منازل شده و به عزاداري مي پردازد و اين حركت تا زماني كه ذوالجناح به آخرين خانه برسد همچنان ادامه مي يابد.

ذوالجناح خواني تا ظهر به طول مي كشد و با پايان يافتن آن دسته عزا براي اقامه خدايي ترين نماز به حسينيه محل مي روند و به ياد نماز ظهر عاشوراي ابا عبدالله و يارانش نماز جماعت ظهر را با معنويتي حسيني به جا مي آورند.

پس از استراحتي چند ساعته دسته عزا كار خود را دوباره شروع مي كند و يكي از غم انگيزترين رسومات روز عاشورا را به جا مي آورد.

نزديكي هاي عصر است و اين زمان با شام غريبان عاشوراي 61 هجري تصادم دارد زماني كه كار حسين(ع) به ديده يزيديان پايان يافته و خيمه ها در حال سوختن اند، زماني است كه اهل بيت حسين (ع) را به زنجير كشيده اند و راهي كوفه اند، اين همان زمان است كه زينب هنگام سوار شدن بر ناقه رو به سوي علقمه مي كند و عباس رشيدش را صدا مي كند، آري اين شام غريبان حسين (ع) و يارانش است.

شام غريبان نيز مانند اكثر رسومات محرم روستاي نفت چال از امام زاده محل آغاز مي شود، در اين رسم ابتدا دسته عزا به دو قسمت تقسيم مي شود و در كل مسير مداح در حين حركت دسته به خواندن ابياتي در خصوص كاروان اسراء مي پردازد و در ميانه آن نيز دو دسته با خواندن دوبيتي و سينه زني به هم پاسخ مي دهد.

در پايان راه نيز همه يك جا جمع مي شوند و با خواندن نوحه و مرثيه شام غريبان پايان مي يابد و جماعت عزادار براي به جا آوردن آخرين وعده نماز در عاشورا  به حسينيه مي روند.

پس از اقامه نماز مغرب آخرين عزاداري هاي عاشورا هم انجام مي شود و مداحان آخرين تيرهاي خود را از تركش جدا مي كنند، با پايان مراسم سينه زني روحاني محل به منبر مي رود و آخرين روضه عاشورا را مي خواند و اين پايان بخش آيين عزاداري نفت چالي ها در روز عاشورا است.

چيزي كه امسال جلوه خاصي به مراسم عزاداري ابا عبدالله در روز هاي تاسوعا و عاشورا داد، بارش رحمت ايزدي بر سر عزاداران بود و از آن زيباتر مردمي بودند كه در زير اين باران شديد هم حاضر نشدند مراسم عزاداري سالار شهيدان تعطيل شود و با هر زحمتي كه بود زير باران شديد در كوچه هاي گل آلود روستا آيين عزاداري خود را به بهترين نحو به سرانجام رساندند تا نشان دهند كه گرچه دستشان خاليست اما هيچ چيز نمي تواند از ارادت آنها نسبت به اهل بيت بكاهد.

 



برای این پست 1 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • پاسخ به نظر چهار شنبه 29 آبان 1392 - 18:51
    جواد

    سلام اقا محسن (نصر منالله وفتح قریبا) داداش چند تا عکس قرار بود بدی بذاریم رو وبلاگمون چی شد خودت بما پاتک زدی رفتی عکسای مارو گرفتی گذاشتی روسایتت خوبه دزدی به روش نوین نداشتیم فدات بشم منتظر عکسات هستم ممنون

    5 0
دیدگاه شما در مورد : دمي با عاشورائيان لفور/تصاويري از چترگستراني عزاي حسين(ع) بر سر لفوري ها

دمي با عاشورائيان لفور/تصاويري از چترگستراني عزاي حسين(ع) بر سر لفوري ها